آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

تیشه برخی وزرا به ریشه روحانی



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , روحانی

نمايندگان فراکسيون اميد مجلس دو ماه مانده به تعيين نهايي کابينه جديد حسن روحاني، لابي‌ها و رايزني‌هاي‌شان را با دولت آغاز کرده‌اند. توصيه‌ آنها به حسن روحاني اين است که وزرايي در کابينه نگذارد که بعدتر نه تنها همسوي دولت نباشند که به جريان منتقد و مخالف دولت بپيوندند. برخي اسم نمي‌آورند و برخي ديگر گريزي به اسامي مي‌زنند. 

به گزارش شرق، با اين حال مخاطب آنها مشخص است. پرونده وزراي منتخب کابينه يازدهم پيش‌روي افکار عمومي است و به‌ويژه چند روز مانده به انتخابات هيئت‌رئيسه مجلس، نمايندگان فراکسيون اميد صريح‌تر از هميشه از کارشکني برخي وزراي به اصطلاح معتدل دولت اميد خبر دادند. آنچه بعدتر به بياني صريح‌تر از جانب حسين مرعشي، سخنگوي حزب کارگزاران، مطرح شد و نام محمود واعظي، وزير ارتباطات، بر سر زبان‌ها افتاد.

 

حالا غلامرضا حيدري، عضو فراکسيون اميد مجلس به «شرق» مي‌گويد: «در کابينه يازدهم ما عملا ديديم که برخي از وزرا به قول معروف تيشه به ريشه آقاي رئيس‌جمهور مي‌زنند. با وجود آنکه ادعا مي‌کنند فعال سياسي‌اند؛ اما درک و دريافت از فعال سياسي‌بودن نيز نزد افراد متفاوت است.آقاي روحاني بايد هوشيار باشند که اين‌طور افراد نفوذي هستند و رويکرد کلي اعضاي کابينه بايد به سمتي برود که در نهايت توجه وزراي مورد نظر به مسئله معيشت مردم باشد و از ورود وزراي نفوذي به کابينه جلوگيري شود».

 

در همين حال بهرام پارسايي، سخنگوي فراکسيون اميد، نيز به «شرق» گفته «به کابينه‌اي نيازمنديم که در آن کمتر از افراد مذبذب، چندنبش و چندپهلو به چشم بخورد، تجربه نيز به دولت نشان داده که نه تنها از اين افراد خيري به دولت نرسيده که در بزنگاه نيز حمايتي از دولت نداشته‌اند؛ بنابراين وقتي پاي آمدن يک نماينده چندچهره يا يک نماينده اصولگراي توانمند در ميان باشد، ترجيح بر اين است که فرد توانمند وارد کابينه شود. در شرايط کنوني فراکسيون اميد بر تعيين مصداق‌ها و شاخص‌هاي مد نظر متمرکز شده است».

 

پارسايي همچنين تأکيد دارد «آنچه مشخص است، اين است که ما دو گفتمان سياسي غالب در کشور داريم، يکي اصلاح‌طلبي و ديگري اصولگرايي؛ اما برخي بنا دارند به شکلي فرصت‌طلبانه با نيروهاي سياسي هر دو جناح لابي کنند که اين مسئله چندان مورد پذيرش ما نيست».

 

ضرورت دقت در بستن تيم اقتصادي دولت آينده

غلامرضا حيدري نيز در همين زمينه به شاخص کارآمدبودن وزراي کابينه دوازدهم تأکيد دارد: «کارآمدي وزرا مهم است و اينکه بتوانند گرهي از مسائل معيشتي مردم را بگشايند. به‌ويژه به نوآوري باور داشته باشند تا در تعامل با دنيا دستاوردهاي جديد روز جهان را در صنعت و حوزه کاري خود به کار ببرند. نکته ديگر اينکه به‌ويژه در تيم اقتصادي دولت ضرورت هماهنگي ملموس‌تر است. نکته ديگر اينکه دولتي‌ها بيشتر تمايل دارند پروژه‌هاي بزرگ انجام دهند؛ اما ضمن لازم‌بودن پروژه‌هاي بزرگ اين را بايد بدانند که زمينه اشتغال وسيع در کسب‌وکار کوچک هم وجود دارد».

 

حيدري در پاسخ به اينکه آيا مشخص شده که فراکسيون اميد روي چه گزينه‌هايي از وزرا تأکيد بيشتري دارد، نيز به «شرق» گفته «به‌عنوان فراکسيون هنوز وارد مصداق‌ها نشده‌ايم و مباحث کلي است. يک‌سري وزارتخانه‌ها نقش کليدي دارند، از جمله وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن که تجميع چند وزارتخانه است. وزارت کار و رفاه و تأمين اجتماعي نيز که خودش تعداد زيادي هلدينگ‌ها و شرکت‌ها را زير مجموعه دارد.

 

به هر شکل هر وزارتخانه‌اي در نوع خودش مهم است و مي‌بينيم که کارنامه برخي وزرا به شکلي است که نه‌تنها مقبوليت اجتماعي دارند که از عهده مسئوليت سازماني نيز به نحو احسن برآمده‌اند».در‌اين‌حال محمدرضا تابش، نايب‌رئيس فراکسيون اميد مجلس، نيز از تشکيل کارگروه ارزيابي و تعامل درباره کابينه دوازدهم در فراکسيون اميد خبر داده است.

 

گزارشي از نشست فراکسيون اميد با عارف حول کابينه

تابش به ايسنا گفته «در جلسه فراکسيون اميد با آقاي دکتر عارف نقطه نظراتي درباره کابينه آينده دولت و انتظارات مردم مطرح و مقرر شد کارگروه ارزيابي و تعامل درباره کابينه دوازدهم تشکيل شود تا ضمن ارزيابي نقاط ضعف و قوت وزراي فعلي، مؤلفه‌هاي وزراي پيشنهادي کابينه آينده نيز تعيين شود. ما خود را هم‌پيمان آقاي رئيس‌جمهور در تحقق شعارها و وعده‌ها مي‌دانيم. به همين خاطر موظفيم عملکرد وزراي فعلي را بررسي کنيم و آن را به اطلاع آقاي رئيس‌جمهور برسانيم تا اگر قرار به ادامه فعاليت برخي از آنهاست، نقاط ضعف برطرف شود».

 

به گفته او «بخش ديگر فعاليت اين کارگروه هم تعيين و احصای مؤلفه‌هاي مد نظر براي وزراي کابينه دوازدهم است که در اين راستا از نظرات همه اعضاي فراکسيون بهره‌گيري خواهد شد و آن را نيز به اطلاع رئيس‌جمهور مي‌رسانيم. ما در‌حال‌حاضر وارد مصداق نمي‌شويم و صرفا مؤلفه تعيين مي‌کنيم و در صورت ضرورت با تصميم شوراي مرکزي و مجمع عمومي درباره مصداق‌ها هم ورود خواهيم کرد؛ اما فعلا کار تخصصي اوليه در کارگروه انجام مي‌شود و نظر همه اعضا گرفته مي‌شود و نهايتا فراکسيون اين گزارش را جمع‌بندي خواهد کرد».

 

تغيير نيمي از کابينه اظهر من‌الشمس است

بهرام پارسايي پيش‌تر خبر داده بود که ٥٠ درصد از کابينه کنوني حسن روحاني تغيير خواهد کرد. حالا به «شرق» مي‌گويد: «تغيير نيمي از کابينه حسن روحاني که اظهر من‌الشمس است. تغييرات قطعي است. خود‌ آقاي روحاني هم بارها گفته‌اند که تغييرات قطعي خواهد بود. با توجه به انتخابات و مشارکت حداکثري مردم و همراهان دولت و مردم طبيعي است که تغييراتي در کابينه به وجود بيايد. دولت به اين واقف است که موفقيتش در گرو کابينه‌اي همراه و همدل است به‌ويژه در جهت تحقق وعده‌هايي که به مردم داده است».

 

او نيز مانند تابش به تعيين شاخص‌هاي وزرا اشاره کرده «خبر جديد اينکه الان شاخص‌هايي تعريف شده که فراکسيون نظر کارآمدي و ضعف و توانمندي را اعلام کند. افرادي که همراه دولت نيستند يکي از ضعف‌هاي آن است که در بروز برخي عدم موقفيت‌ها بي‌تأثير نبوده‌اند. نظر شخصي من و تعدادي از دوستان فراکسيون اين است که دولت بايد کابينه همسو و همراهي براي موفقيتش طراحي کند، اگرنه وزرايي که جريان سياسي مشخصي ندارند، قطعا به سلامت و شفافيت و کارآمدي کابينه آينده ضربه خواهند زد».

 

گمانه‌زني‌ها درباره کابينه آينده حسن روحاني متنوع است؛ اما به هر شکل تحليل‌ها نشان از آن دارد که ماندن وزير نفت و امور خارجه در کابينه بعدي قطعي خواهد بود.

 

تمرکز خبر ويژه کيهان بر صراحت مرعشي

روزنامه کيهان نيز روز گدشته در اخبار ويژه خود به سهم‌خواهي و فشارهاي اصلاح‌طلبان اشاره کرد. نوک پيکان کيهان سخنان اخير مرعشي عليه واعظي را نشانه رفته است. جايي که مرعشي در نقد واعظي گفته «بخشي از دولت در سال قبل که مجلس شکل گرفت، به‌جاي اينکه فراکسيون اميد را تقويت کنند جريان مقابل را تقويت کردند. مشخصا من اين مسئوليت را متوجه آقاي واعظي مي‌دانم. آقاي واعظي علاقه‌مند است جريان سوم در مجلس راه بيندازد و اين جريان سوم، عملا جرياني نمي‌شود جز اينکه در ائتلاف با اصولگرايان قرار مي‌گيرد و اميد را تضعيف مي‌کند».

 

نشست‌هاي واعظي در آستانه شکل‌گيري هيئت‌رئيسه جديد مجلس خبرساز شد. همان موقع نه‌تنها بهرام پارسايي که عبدالکريم حسين‌زاده نيز از دخالت دولتي‌ها در چيدمان هيئت‌رئيسه مجلس گله کردند و اتفاقا به نام واعظي اشاره غيرمستقيمي داشتند.کيهان در پايان‌بندي خبر ويژه‌اش درباره مواضع اصلاح‌طلبان درباره کابينه نيز چنين نتيجه گرفته است: «اصلاح‌طلبان با فشار بر روحاني درصدد گرفتن سهم بيشتر در دولت و کنارزدن برخي وزرا نظير واعظي، رحماني‌فضلي، پورمحمدي، چيت‌چيان و... هستند».

 

ناگفته پيداست که اسامي مطرح‌شده در خط پاياني خبر کيهان از جمله وزرايي هستند که چندان خوشايند اصلاح‌طلبان نبوده‌اند و در اين مدت نيز نقدهاي فراواني به عملکرد سياسي و سازماني آنها وارد بوده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------