بنیاد نوبل دعوت خود از روسیه و ایران را پس گرفت



نوبل،اخبار علمی،خبرهای علمی
بنیاد نوبل در چرخشی عجیب دعوت خود از ایران، روسیه و بلاروس را برای شرکت در مراسم اهدای جوایز نوبل پس گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌ان، این بنیاد روز شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که سفرای سه کشور روسیه، بلاروس و ایران به مراسم اهدای جوایز این بنیاد دعوت نمی‌شوند. این در حالیست که این نهاد علمی پیشتر اعلام کرده بود که می‌خواهد همه نظرات و سلایق در این مراسم حضور داشته باشند.

 

ویدار هِلگِسِن، مدیر اجرایی بنیاد نوبل گفته بود: «روشن است که جهان بیش از پیش دچار شکاف شده و دیالوگ میان بخش‌هایی که اختلاف نظر دارند کاهش پیدا کرده است.»

 

اما پس از صدور این دعتونامه اوکراین تصمیم بنیاد نوبل در مورد دعوت از سفرای روسیه و بلاروس را که سال گذشته نیز به دلیل جنگ اوکراین از مراسم اهدای جوایز در استکهلم کنار گذاشته شده بودند، محکوم کرد. یکی از اعضای سوئدی پارلمان اروپا نیز این تصمیم را «بسیار نامناسب» خواند.

 

بنیاد نوبل روز شنبه در بیانیه خود اعلام کرد: تصمیم بنیاد نوبل برای دعوت از همه سفرا به مراسم اهدای جایزه نوبل، مطابق رویه قبلی، واکنش‌های شدیدی را برانگیخته است. مبنای این تصمیم این باورِ مهم و درست بوده که باید تا حد امکان ارزش‌ها و پیام‌هایی را که نوبل بیانگر آنهاست، گسترش دهیم.

 

سال گذشته نیز مشابه همین اتفاق رخ داد و به نظر می‌رسد بزرگترین بنیاد علمی جهان به نوعی سیاست زدگی و بلاتکلیفی در تصمیمات خودش مبتلا است.

 

ضیافت نوبل هر ساله در روز دهم دسامبر در استکهلم برگزار می‌شود و از هر شش جایزه‌ی نوبل پنج جایزه در آن اعطا می‌شود. جایزه‌ی صلح نوبل نیز در اسلو نروژ اهدا می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------