قطب شمال دیگر یخ نمی زند!



اخبار,اخبار علمی,قطب شمال

دانشمندان متوجه شده اند در زمستان گذشته بخش هایی از خاک قطب شمال به طور کامل یخ نزده و این امر سبب می شود مقادیر کلانی دی اکسید کربن در اتمسفر منتشر شود.

به گزارش مهر به نقل از  دیلی میل، بخش هایی از خاک قطب شمال دیگر در طی سال یخ نمی زنند. این امر احتمالا به انتشار گاز های گلخانه ای بیشتر در اتمسفر منجر می شود.

 

دانشمندان متوجه شده اند خاک یکی از سردترین مناطق زمین در زمستان گذشته نمناک، مرطوب و یخ نزده بوده است.

 

این در حالی است که قبلا طی این ماه ها خاک به طور معمول یخ می زد و یک لایه محافظتی روی پرمافراست» قطبی» ایجاد می کند که میلیون ها تن کربن قدیمی را در خود دارد. لایه پرمافراست در حقیقت خاک منجمد است و به زمین دائم یخ بسته گفته می شود.

 

 درهمین راستا محققان هشدار داده اند بدون وجود عایق، لایه «پرمافراست» ذوب می شود و احتمالا مقادیر انبوهی از دی اکسید کربن و متان را آزاد می کند.

 

نیکیتا زیموف دانشمند روس در ماه آوریل گروهی از محققان را برای حفاری در لایه رویی خاک در منطقه چریسکی روسیه فرستاد.  این شهر کوچک در شمال سیبری یکی از سردترین نقاط زمین است که دمای آن به ۳۴- درجه سانتیگراد می رسد.

 

تیم او متوجه شدند لایه رویی خاک در این منطقه طی زمستان یخ نزده و همچنان نرم و مرطوب است.

 

این محقق همچنین مشغول رهبری پروژه پارک Pleistocebe است که با هدف بازسازی اکوسیستم عصر یخی در مناطق دور افتاده شمال سیبری، قصد بهبود حیات وحش منطقه را دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------