تصویر مریخ‌نورد کنجکاوی در دوردست!/عکسی که مدارگرد شناسایی مریخ گرفت



دوربین HiRISE نصب‌شده روی مدارگرد شناسایی مریخ، تصویری از مریخ‌نورد کنجکاوی در دامنه‌های کوه شارپ ثبت کرده است.

   اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,مریخ‌

 

در این عکس مریخ‌نورد مشهور کنجکاوی به شکل یک نقطه آبی دیده می‌شود. کنجکاوی،پیچیده‌ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به سیاره سرخ (مریخ) فرستاده است. این خودروی شش-چرخه که ۲٫۹ متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند بر روی سطح سیاره حرکت کند که حدود چند ده متر در روز است و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتیمتر بالا رود و دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می‌دهد تا بیش از ده سال به حرکت ادامه دهد؛ که برای بازدید از همه کفِ دهانه و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ زمانی کافی است.

 

این وسیله که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می‌تواند از خاک نمونه برداری کند و سنگ‌ها را سوراخ کند. یک بازوی روباتیک، نمونه‌ها را برای آنالیز ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می‌کند. 

 

مدارگرد شناسایی مریخ (MRO - Mars Reconnaissance Orbiter) که این تصویر را ثبت کرده یک فضاپیمای چندمنظوره ناساست که برای شناسایی و اکتشاف مریخ از روی مدار، طراحی شده‌است. دوربین «های‌رایز» ( HiRISE) این مدارگررد مخفف (High Resolution Imaging Science Experiment) و به معنی «آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا» است. قطر آینه تلسکوپ آن، نیم متر است که بزرگ‌ترین دوربین تلسکوپی است که به خارج از مدار زمین فرستاده شده. و توان تفکیک‌پذیری یک جسم ۳۰ سانتیمتری را از ارتفاع ۳۰۰ کیلومتر دارد.

 

 

 اخبار علمی - خبر آنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------