طراحی پنجره های هوشمندی که به سرعت مات می شوند



اخبارعلمی,خبرهای علمی,پنجره های هوشمندی

محققان آمریکایی پنجره های هوشمندی را طراحی کرده اند که در مقایسه با نمونه های فعلی خیلی زود مات می شوند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه ام آی تی آمریکا تکنیک جالبی را در پنجره ها توسعه داده اند که بدون استفاده از کرکره یا پرده می توان به سرعت در صورت نیاز شیشه ها را مات کرد.

در این شیوه از مواد الکتروکرومیک که برای تغییر فوری رنگ شیشه از حالت شفاف به تقریبا مشکی با استفاده از جریان الکتریسیته استفاده می شود، استفاده شده است

البته این برای اولین بار نیست که چنین روشی برای مات کردن پنجره ها به کار گرفته می شود اما به گفته محققان دانشگاه ام آی تی، دستاور جدید آنها در مقایسه با سایر روش های فعلی بسیار زودتر و با مصرف انرژی کمتری تغییر وضعیت رنگ شیشه پنچره را انجام می دهد.

در سایر شیوه ها تغییر حالت رنگ شفاف پنجره به مات، چند دقیقه زمان می برد و در بعضی از شیوه ها پنجره ها چندان مات هم نمی شوند ضمن اینکه در روش های فعلی، جریان ولتاژ برق باید برای مات نگه داشتن پنجره به صورت مستمر بر قرار باشد که این روند مصرف انرژی را افزایش می دهد.

در روش جدید فقط زمانیکه پنجره به حالت مات تغییر وضعیت پیدا می کند، جریان الکتریسیته نیاز است. 

محققان آمریکایی در چهارچوب پنجره ها از موادی شبیه به اسفنج با نام «متال اورگانیک» استفاده می کنند که موجب ایجاد رسانای سریع بین الکترون ها و یون ها می شود. 

در واقع از جریان برق برای ایجاد شارژ منفی در پنجره و از یون های مثبت برای خنثی کردن جریان استفاده می شود و این فرآیند باعث تغییر رنگ می شود. به عبارت دیگر دو رنگ سبز و قرمز با هم ترکیب می شوند و رنگ تقریبا مشکی برای مات کردن پنجره به وجود می آید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------