ربات‌ها جایگزین 45 درصد از شاغلان در ایالات متحده خواهند شد



اخبارعلمی,خبرهای علمی,ربات

چند سال پیش، نتایج یکی از تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان داد که در آینده کامپیوترها و ربات‌ها جایگزین 45 درصد از شاغلان در ایالات متحده خواهند شد. از راننده‌های کامیون و کارگران ساختمانی گرفته تا کارمندان دفتری.

دنیل کانمن (Daniel Kahneman) معتقد است مدیران عامل هم ممکن است روزی به این لیست موجودات در حال انقراض بپیوندند. در واقع کامپیوترها و ربات‌ها می‌توانند جای آنها را هم بگیرند.

کانمن که بخاطر کارهایش در حوزه «اقتصاد رفتاری» (Behavioral economics) جایزه نوبل برده است و نویسنده کتاب معروف «تفکر سریع و آهسته» (Thinking Fast and Slow) در حوزه مدیریت است معتقد است در مبارزه میان ماشین‌ها و انسان‌ها باید روی ماشین‌ها شرط بست. او فکر می‌کند در کل، وقتی وارد گود قضاوت‌های حرفه ای شوید، حتی اگر در این کار خبره باشید هم در مقابل فرمول‌ها و الگوریتم‌ها، در مقابل قوانین ساده‌ای که اطلاعات را ترکیب می‌کنند شانسی برای پیروزی ندارید. در واقع قاعده‌ها و قوانین می‌توانند فرد انسانی متخصص را هم شکست دهند.

بر اساس آنچه کانمن می‌گوید، شواهد کمی وجود دارد که قضاوت یک فرد متخصص بهتر از تصمیم‌های یک ساختار هوشمند کامپیوتری باشد.

شانس پیروزی الگوریتم‌ها و فرمول‌ها بیش از انسان‌ها است چون ماشین‌ها مثل انسان‌ها در معرض اخلال قرار نمی‌گیرند. منظور از اخلال و عوامل مختل کننده موارد اتفاقی و غیرقابل پیش‌بینی هستند که باعث می‌شود افراد مختلف در مواجهه با یک سوال به پاسخ‌های بسیار متفاوتی برسند.

اگر از مدیران بپرسید انتظار دارند در نتیجه نهایی محاسبه دوفرد که قرار است نرخ سودی مشخص را حساب کنند یا میزان خسارت را برای یک سازمان بیمه تعیین کنند احتمالا چه میزان تفاوت وجود خواهد داشت خواهند گفت چیزی بین 5 تا 10 درصد. اما واقعیت این است که اختلاف واقعی چیزی بین 40 تا 60 درصد خواهد بود. حال اگر به رهبران سازمان‌ها بگویید چنین تفاوت معناداری میان نتیجه‌ نهایی دو فرد محاسبه کننده وجود دارد احتمالا برای محاسبه از ماشین‌ها استفاده خواهند کرد.

اخبار علمی - سیناپرس

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------