وقتی زمین تبخیر می شود



اخبارعلمی,خبرهای علمی,زمین

ستاره ها به دنیا می آیند، زندگی می کنند و در نهایت می میرند. خورشید نیز از این قاعده مستثنا نیست اما با مرگ این ستاره چه بر سر زمین خواهد آمد.

اگرچه با فرا رسیدن زمان مرگ خورشید باید با این ستاره مانند بسیاری دیگر از ستارگان عالم خداحافظی کرد اما زمین کاملا در تاریکی فرو نخواهد رفت.دانشمندان به این باور رسیده اند که وقتی خورشید در فرآیند مرگش به غول قرمزی تبدیل می شود همزمان زمین نیز تبخیر خواهد شد. به بیان ساده تر قرار نیست همزمان با تمام شدن سوخت خورشید، زمین را سیاره ای تاریک تصور کنیم.

تبخیر شدن زمین ممکن است نگرانی هایی را برای برخی افراد به همراه داشته باشد اما چندان هم جای نگرانی نیست زیرا این اتفاق بین ۷ تا ۸ میلیارد سال دیگر روی خواهد داد. بشر تنها چیزی درحدود ۴۰ هزار این بازه زمانی حیات داشته است.

اگر سن زمین را در قالب یک روز ۲۴ ساعته فشرده کنیم، انسانها تنها در یک ثانیه پایانی آن حضور خواهند داشت. پس چنین مقایسه هایی برای نداشتن هرگونه نگرانی درخصوص تبخیر شدن زمین کافی به نظر می رسد.

اکنون این پرسش مطرح می شود که با مرگ خورشید دقیقا چه اتفاقاتی روی می دهد؟

در خورشید شرایط مناسبی برای ادامه نور و حرارت هنگفت وجود دارد. اما حجم هیدروژنی که برای این منظور مصرف می شود نیز محدود است و تنها تا چند میلیارد سال دیگر دوام خواهد داشت. با اتمام ذخیره هیدروژن، خورشید دیگر قادر نخواهد بود انرژی بیشتری تولید کند و در نتیجه فرآیند در هم فروریزش آن آغاز می شود.

گروهی از اخترشناسان در سال ۲۰۰۸ برآورد کردند که خورشید همزمان با آغاز فرآیند مرگش آنچنان منبسط می شود که لایه های خارجی آن تاحدود ۱۷۰ میلیون کیلومتر متورم می شود که در نتیجه آن عطارد، ونوس و زمین را جذب خود خواهد کرد. به گزارش مهر، کل فرآیند تبدیل شدن خورشید به غول قرمز حدود ۵ میلیون سال طول می کشد که در قیاس با سن این ستاره رقم ناچیزی است.

 

اخبار علمی - سیناپرس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------