نشانه هایی مثبت در روند ترمیم لایه اوزون



اخبارعلمی,خبرهای علمی, ترمیم لایه اوزون

به تازگی دانشمندان در پژوهش های خود دریافته اند که لایه اوزون پس از پشت سر گذاشتن دوران بحرانی خود وارد فرایند ترمیم شده است و ممکن است تا اواسط قرن جاری میلادی به صورت کامل شامل ترمیم آن باشیم.

سیناپرس- بر اساس تحقیقات جدید انجام گرفته بر روی لایه اوزون کره زمین، قانون ممنوعیت جهانی کلروفلوروکربن که در سال 1987 وضع شده است بسیار موثر واقع شده و این لایه حیاتی کره زمین پس از سال ها در حال ترمیم شدن است. بر اساس گفته های راهبران این تحقیق در حالی که روند ترمیم لایه اوزون واقعا امیدوار کننده واقع شده است اما تکمیل شدن آن تا اواسط قرن حاضر ادامه پیدا خواهد کرد و لایه اوزون تا آن زمان به کلی ترمیم نخواهد شد.

باید به لایه اوزون به عنوان یک بیمار با یک بیماری نگاه کنید. در ابتدا شرایط در حال بدتر شدن بود؛ سپس این روند متوقف شد اما هنوز هم شکل بدی داشت. تابستان و اوایل پاییز سال گذشته فصل اوج تخریب لایه اوزون بود و سوراخ این لایه به بزرگ ترین حد خود رسیده بود

دکتر سوزان سولومون به عنوان یک شیمیدان اقلیمی برجسته در این باره توضیح می دهد: «باید به آن (سوراخ لایه اوزون) به عنوان یک بیمار با یک بیماری نگاه کنید. در ابتدا شرایط در حال بدتر شدن بود؛ سپس این روند متوقف شد اما هنوز هم شکل بدی داشت. تابستان و اوایل پاییز سال گذشته فصل اوج تخریب لایه اوزون بود و سوراخ این لایه به بزرگ ترین حد خود رسیده بود.» با این حال مطالعه یاد شده نشان داده است که سوراخ ایجاد شده در لایه اوزون هم اکنون 1.5 میلیون مایل (2.4 میلیون کیلومتر) کوچک تر از اندازه خود در سال 2000 شده است.

از طرف دیگر، محققان ناسا در سال 2009 میلادی موفق به طراحی شبیه سازی شدند که نشان می داد که اگر قانون ممنوعیت جهانی کلروفلوروکربن وضع نمی شد چه اتفاقی برای لایه اوزون می افتاد. بر اساس این شبیه ساز اگر این قانون وجود نداشت در واقع تا سال 2050 لایه اوزونی هم باقی نمانده بود و در تابستان تنها 10 دقیقه قرار گرفتن در زیر نور آفتاب کلان شهری مانند نیویورک می توانست منجر به آفتاب سوختگی های شدید بشود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------