ساخت روباتی که در آب شنا می کند



اخبارعلمی,خبرهای علمی,روبات

در عالم روبات ها نوع تازه ای پا به میدان گذاشته است؛ اگر روبا ت های پیشین می پریدند، می دویدند و پرواز می کردند این یکی می تواند با پیکره و حرکاتی شبیه یک سفره ماهی کوچک شنا کند.

به گزارش ایرنا از دویچه وله، این سفره ماهی کوچک روباتیک، امید به تولید نسل تازه ای از روبات های بیولوژیک را افزایش داده است.


این روبات 16 میلی متری جنسی از طلا، مواد مصنوعی و سلول های قلب موش دارد و در ساخت آن از سفره ماهی الگوبرداری شده است. روبات سفره ماهی مانند الگوی خود حرکت می کند و با استفاده از باله های سفره سان خود پیش می رود.


تیم تحقیقاتی دانشگاه هاروارد به سرپرستی سانگ ـ جین پارک در گزارشی که در هفته نامه ساینس به چاپ رسیده، نوشته است: این سفره ماهی مصنوعی دارای اسکلتی از طلا است که درون غلافی از ماده ای الاستیک قرار دارد و با نور به حرکت درمی آید.


بدنه فوقانی این روبات با لایه ای از حدود 200 هزار سلول قلبی موش پوشیده شده و در این سلول ها تغییرات ژنتیکی انجام شده است تا به محض مواجهه با نور منقبض شوند.


انقباض موجب می شود که باله های روبات حرکتی موج گونه به پایین پیدا کنند. حرکت مجدد به بالا به صورت خودکار انجام می شود؛ انرژی این حرکات را اسکلت روبات تأمین می کند.


اما این سفره ماهی روباتیک تنها می تواند در محلولی مغذی شنا کند تا سلول های قلبی زنده نگه داشته شوند.


پژوهشگران با سیگنال های متفاوت باله های چپ و راست را به صورت مجزا به حرکت درمی آورند و روبات را هدایت می کنند؛ با این روش سفره ماهی روباتیک سرعتی معادل یک و نیم میلی متر در ثانیه پیدا می کند و می تواند موانع را دور بزند.


این سفره ماهی کوچک نتیجه تحقیقات در زمینه روبات های نرم و منعطف است که هنوز در حوزه علم روباتیک رشته ای نوپا است.


دانشمندان می کوشند، در این عرصه بر پایه الگوهای بیولوژیک یا زیستی مواد نرم و سخت را با یکدیگر ترکیب کنند.


به تازگی دانشمندان تیم تحقیقاتی نیکلاس و بارتلت از دانشگاه هاروارد در بوستون روباتی ارائه کرده اند که می تواند بپرد و ساخت آن مشابه این سفره ماهی مصنوعی است. این روبات نیز می تواند به طور مستقل حرکت کند و به صورت عمودی یا جانبی بپرد و سپس فرود آید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------