کاهش هزینه برق با کمک هوش مصنوعی



اخبارعلمی,خبرهای علمی,هوش مصنوعی

به تازگی مشخص شده است که شرکت گوگل توانسته است تا با کمک هوش مصنوعی دیپ مایند، ساختار مصرف الکتریسیته خود را به صورت چشمگیری کاهش بدهد ولی هنوز میزان دقیق این کاهش مصرف مشخص نشده است.

به نظر می رسد که آزمایش بزرگ کمپانی گوگل در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای ذخیره انرژی تا حدودی به نتیجه رسیده است. بر اساس اظهارات مقامات این پروژه، هوش مصنوعی دیپ مایند (DeepMind) گوگل با استفاده بسیار موثر از تجهیزاتی مانند سیستم های خنک کننده و پنجره ها توانسته است تا استفاده از الکتریسیته را در مراکز اطلاعاتی گوگل به صورتی چند درصدی کاهش بدهد.

مصرف الکتریسیته شرکت گوگل در سال 2014 میلادی به تنهای بیش از 4.4 گیگاوات در هر ساعت بوده است و حتی کاهشی بسیار ناچیز در این میزان مصرف می تواند صدها میلیون دلار برای گوگل سوددهی داشته باشد.

با این حال هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که این هوش مصنوعی تا چه اندازه توانسته است به میزان ذخیره انرژی کمک کند اما باید به خاطر داشت که مصرف الکتریسیته شرکت گوگل در سال 2014 میلادی به تنهای بیش از 4.4 گیگاوات در هر ساعت بوده است. به این ترتیب حتی کاهشی بسیار ناچیز در این میزان مصرف می تواند صدها میلیون دلار برای گوگل سوددهی داشته باشد.

با این وجود به نظر می رسد که این پروژه در اینجا خاتمه نخواهد یافت و کمپانی یاد شده قصد دارد تا میزان ذخیره انرژی را فراتر از این ببرد. به این ترتیب که هوش مصنوعی دیپ مایند هم اکنون به راحتی می داند که در کدام بخش ها با مشکل پوششی روبرو است و در آینده نه چندان دور با نشان دادن این مکان ها به گوگل و نصب حسگرهای جدید در آنها می توان کارایی این سیستم را بسیار فراتر از حد کنونی آن برد.

با این حال توانایی این نرم افزار برای کاهش مصرف کمپانی گوگل فعلا تنها بیش از این حد نیست. البته باید به یاد داشت که این اختراع کوچک کارایی های بسیار زیادی خواهد داشت و نه تنها تا حدودی مخارج انرژی شرکت گوگل را کاهش خواهد داد بلکه برای محیط زیست هم بسیار مفید خواهد بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------