نقشه ۱۵ خورشیدگرفتگی طی ۲۰ سال آینده



خورشیدگرفتگی،اخبار علمی،خبرهای علمی
(دوشنبه ۲۰ فروردین/۸ آوریل) خورشیدگرفتگی کلی در مناطقی از آمریکای شمالی رخ می‌دهد. پس از آن ۱۴ مورد دیگر از این پدیده آسمانی در مدت ۲۰ سال آینده به وقوع خواهد پیوست؛ بنابراین در صورتی که خورشیدگرفتگی امسال را از دست بدهید، فرصت‌های دیگری خواهید داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از «ساینس نیوز»، هیچوقت برای فکر کردن درباره خورشیدگرفتگی بعدی دیر نیست. در تاریخ ۸ آوریل سایه ماه بر آمریکای شمالی گسترده خواهد شد و خورشیدگرفتگی کامل را به خانه‌های بیش از ۳۰ میلیون نفر خواهد آورد. اما حتی درحالی که این سایه قاره آمریکا را در شرق کانادا ترک می‌کند، صحنه برای خورشیدگرفتی کامل و موارد بعدی مهیا خواهد شد.

 

علت این مساله آن است که علم مکانیک که منجر به هرگونه خورشیدگرفتی می‌شود، نظمی در پشت خود دارد. این رویداد جالب و خیره کننده سماوی بر اثر ریتم حرکات مکرر زمین و ماه ایجاد می شود و این بدان معنا است که همه انواع خورشیدگرفتگی – نه فقط نوع کامل آن – در طول هزاره‌ها قابل پیش بینی هستند.

 

به لطف این قابلیت پیش بینی، این امکان وجود دارد که نقشه خورشیدگرفتگی‌های آینده را بطور دقیق مشخص کنیم. ساینس نیوز برای تهیه این نقشه تعاملی از پایگاه داده سازمان فضایی ناسا استفاده کرده است که این رویدادها را از سال ۲۰۰۰ پیش از میلاد تا سال ۳۰۰۰ مشخص می کند.

 

این مدت زمانی در حدود ۱۲ هزار خورشیدگرفتی (solar eclipses) را دربرمی‌گیرد که حدود ۳۲۰۰ مورد از آنها کامل بوده است. نشان دادن همه آنها بسیار زیاد است اما در عوض ۱۵ خورشیدگرفتگی کامل بعدی از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۴۴ را مشخص می کنیم.

 

در این نقشه، مسیر هر خورشیدگرفتگی (متمایز شده با رنگ) با سه خط مشخص شده است؛ لبه شمالی و جنوبی مربوط به مناطقی است که رویداد کامل دیده می شود. کلیک کردن روی این مسیرها اطلاعات بیشتر آن رویداد خورشیدگرفتگی از جمله تاریخ، زمان و مدت آن رویداد ارائه می دهد.

 

یکی از موارد خورشیدگرفتگی اندکی غیرمعمول است. این مورد روز ۹ آوریل ۲۰۴۳ از شرق سیبری عبور خواهد کرد. بر روی نقشه تنها یک خط ظاهر می شود و تنها بخش جنوبی مشخص است زیرا خط مرکزی با سطح زمین ارتباطی ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------