عوامل بروز سنگ کليه چيست؟



 

 

عوامل بروز سنگ کليه چيست

 

رييس بخش نفرولوژي بيمارستان شريعتي:سنگ‌ کليه در افراد چاق و مناطق گرم و خشك بيشترديده مي‌شود

 

 

يک فوق تخصص نفرولوژي با بيان اينکه نوع سنگ کليه نقش مهمي در انتخاب روش درماني دارد، گفت: از تجويزمجموعه‌اي از داروها براي سنگ هاي کلسيمي، جوش شيرين در سنگ هاي اسيد اوريکي و از جراحي به همراه مصرف آنتي بيوتيک در سنگ هاي با منشاءعفوني در درمان اين بيماران استفاده مي شود.

 

دکتر ايرج نجفي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - منطقه علوم پزشکي تهران با بيان اين که سنگ کليه يکي از بيماري‌هاي شايع در دنيا است اظهار داشت: شيوع اين بيماري را نمي توان بر حسب سن وجنس مشخص کرد،اما در افراد چاق بيشتر ديده مي شود.

 

وي افزود: پزشکان در گذشته آب‌هاي سنگين را عامل سنگساز بودن کليه ها مي دانستند اما امروزه اعتقاد بر اين است که در مناطق با آب و هواي گرم وخشک که در آن تعريق زياد و ادرار غليظ است افراد بيشتري به سنگ کليه دچار مي شوند. افراد اين مناطق به دليل نبود آب کافي و خشک بودن منطقه آب کمتري عادتا مي نوشند.

 

رييس بخش نفرولوژي بيمارستان شريعتي اظهار داشت: کساني که يکبار دچار سنگ کليه شده اند بيشتر از بقيه افراد در معرض ابتلاي دوباره به اين بيماري هستند بنابر اين رعايت و پيروي از رژيم هاي غذايي خاص در اين افراد ضروري است.

 

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به اين نکته که تشکيل سنگ‌هاي کليه 13 عامل مختلف دارد افزود: سنگ‌هاي کليه در کل به چهار نوع سنگ‌هاي کلسيمي، اوريکي، عفوني و سنگ‌هاي سيستئيني تقسيم مي شوند.

 

وي ادامه داد: شايع ترين نوع سنگ‌هاي کليه، سنگ‌هاي کلسيمي است که حدود70درصد سنگ‌هاي ايجاد شده را تشکيل مي دهد. از علل تشکيل اين نوع کليه مي توان به بالا بودن ميزان کلسيم و اسيد اوريک در ادرار اشاره کرد. هم چنين بعضي از بيماري هاي دروني از جمله پرکاري غده پاراتيروئيد مي تواند علل سنگساز شدن کليه ها باشد.

 

دکتر نجفي تصريح کرد: اگر کلسيم ادرار زياد باشد بيمار مي تواند زير نظر پزشک و با مصرف دارو از سنگ آوري دوباره کليه جلو گيري کند. متاسفانه در بعضي از موارد با تشخيص نادرست نوع سنگ ،رزيم هاي غذايي نادرست به بيماران داده مي شود. براي مثال براي پيشگيري از بروز سنگ کليه بسياري از بيماران از مصرف لبنيات صرف نظر مي کنند، اين افرادپس از چند سال دچار پوکي استخوان شديد مي شوند، اين امر درحالي اتفاق مي افتد که حتي بيماران داراي سنگ‌هاي کلسيمي کليه نيز مجاز به مصرف کلسيم معمولي موجود در مواد غذايي از جمله لبنيات هستند.

 

 

به گفته رييس بخش نفرولوژي بيمارستان شريعتي، بنابراين با توجه به تشخيص نوع سنگ کليه، درمان هم فرق مي کند. به اين منظور افراد مبتلا به سنگ‌هاي اسيداوريکي بايد جوش شيرين مصرف کنند تا ادرار آنها قليايي شود. در مبتلايان به سنگ‌هاي عفوني عمل جراحي تنها راه درمان است تا همه سنگ‌ها بر داشته شود، هم چنين اين افراد پس از عمل بايد تا مدتي آنتي بيوتيک مصرف کنند.

 

دکتر نجفي در خصوص درمان کلي و يک اقدام همگاني در خصوص پيشگيري از سنگ کليه گفت:مردم در رژيم‌هاي غذايي خود بايد از خوردن بيش از حد نمک و گوشت پرهيز کنند. همچنين از مايعات فراوان از جمله روزانه چند ليتر آب بنوشند.

 

اين فوق تخصص نفرولوژي در خصوص جراحي سنگ‌هاي کليه، اظهار كرد: سنگ‌هايي که در قسمت تحتاني کليه هستند يا سنگ‌هايي که عرض کمتر از شش تا هفت ميليمتر دارند نياز به عمل جراحي ندارند.در عوض سنگ‌هايي که در ناحيه لگنچه قرار دارند يا داراي عرضي در حدود شش ميليمتر تا دو سانتي متر هستند، از روش سنگ شکن استفاده مي شود.

 

دکتر نجفي درپايان خاطر نشان کرد: امروزه عمل باز براي سنگ‌هاي کليه منسوخ شده است و لاپاراسکوپي و سنگ شکن کردن از طريق پوست تنها راه هاي جراحي سنگ‌هاي کليه است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------