هوش مصنوعی خطرناکتر از سلاح هسته‌ای



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی,هوش مصنوعی

مدیر بزرگترین کارخانه خودروهای هوشمند جهان: هوش مصنوعی از سلاح هسته‌ای کره شمالی هم خطرناک‌تر است 

«ایلان ماسک» مدیر بزرگترین کارخانه تولید خودروهای برقی در جهان که مدیریت یکی از بزرگترین شرکت‌های فضایی موسوم به SpaceX را هم برعهده دارد بار دیگر در مورد خطرات هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرد و هفته گذشته در جریان مصاحبه خود با روزنامه گاردین گفت: «خطرات هوش مصنوعی از توانایی‌ هسته‌ای کره شمالی به‌مراتب بیشتر و سهمگین‌تر است».

 

به  گزارش ایران آنلاین؛مدیر کارخانه خودروسازی «تِسلا» بعد از مصاحبه مذکور، این نگرانی بزرگ را روی صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر هم به اشتراک گذاشت و بار دیگر به جهانیان گفت بیشتر از هر زمان دیگر باید در مورد توسعه هوش مصنوعی نگران باشند. گفتنی است هفته گذشته در جریان مسابقات بازی‌های رایانه‌ای Dota 2 یک روبات هوشمند که در استارتاپ توسعه هوش مصنوعی «ایلان ماسک» ساخته شده بود توانست هوشمندترین و زیرک‌ترین فرد جهان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای را شکست دهد تا با این اتفاق برای نخستین بار روبات‌ها یک پله بالاتر از انسان قرار بگیرند. آقای ماسک به جای آنکه اتفاق مذکور را یک موفقیت بداند در مورد آن ابراز نگرانی کرد و توضیح داد این نخستین گام برای آغاز مشکلات جدید بشر محسوب می‌شود.

 

هوش مصنوعی خطرناک

ماسک در توئیت خود نوشت: «اگر شما در مورد امنیت هوش مصنوعی نگرانی ندارید، باید جدی‌تر به این مسأله فکر کنید. خطر این فناوری بسیار بیشتر از کره شمالی است».

 

این نخستین باری نیست که ماسک با نگرانی از هوش مصنوعی حرف می‌زند و آن را یکی از خطرناک‌ترین یافته‌های بشر در طول تاریخ می‌داند. او پیش‌تر در اکتبر 2014 از هوش مصنوعی به عنوان «بزرگترین تهدید بشر» یاد کرده بود و اگرچه به صورت همزمان به سرمایه‌گذاری‌های خود در استارتاپ‌ها و سازما‌ن‌های فعال در این عرصه ادامه می‌داد، ولی از حضور این فناوری ابراز ترس می‌کرد.

 

زمانی که هفته گذشته روبات OpenAI برای نخستین بار موفق شد انسان را در حوزه بازی‌های رایانه‌ای شکست دهد آقای ماسک اظهار داشت که این موفقیت چندان هم خوشایند نیست و باید منتظر ماند و دید در آینده نزدیک چگونه هوش مصنوعی زندگی را برای انسان دشوار می‌کند. او هفته گذشته در یک توئیت مجزا گفت: «هیچ کس دوست ندارد کنترل شود، ولی همه ابزارهای زندگی (اتومبیل‌ها، هواپیماها، غذاها، داروها و غیره) چیزی  را که بواسطه هوش مصنوعی به انسان تحمیل می‌کنند، کنترل شدن است».

 

توئیت‌های ماسک در حالی منتشر شد که تمامی رسانه‌ها از هفته گذشته اخبار موفقیت او در زمینه توسعه هوش مصنوعی را منتشر کردند و از قابلیت‌های روبات OpenAI سخن گفتند. این روبات توانست در تمام بازی‌های فردی در مسابقات جهانی Dota 2 به پیروزی برسد و بهترین بازیکنان جهانی را هم شکست دهد تا در نهایت جایزه 24.8 میلیون دلاری را از آن خود کند. هوش مصنوعی هم‌اکنون این توانایی را دارد تا پیش‌بینی کند بازیکن انسانی نیروی خود را در چه نقطه‌ای متمرکز می‌کند، قرار است چگونه مراحل پیش‌‌رو را ادامه دهد، تا چه اندازه سرعت عملیات او با پیروزی در ارتباط است و به عبارت ساده‌تر چند درصد توان برنده‌ شدن دارد.

 

در کنار این موارد، روبات مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند بسیار سریع‌تر از انسان عمل کند و بدون آنکه پس از گذشت چند ساعت خسته شود، تمام اقدامات مورد نیاز را بدون اشتباه انجام دهد.

«ایلان ماسک» در دسامبر 2015 تصمیم گرفت شرکت غیرانتفاعی OpenAI را که در زمینه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، خریداری کند. هدف شرکت مذکور این بود که هوش مصنوعی را به گونه‌ای توسعه دهد که بیشترین شباهت را به رفتارهای انسانی داشته باشد و برخی وظایف را بدون دخالت انسان بدرستی انجام دهد.

 

سرمایه‌گذاری‌های گسترده

تلاش آقای ماسک نخستین اتفاقی نبود که به پیروزی هوش مصنوعی در مقابل انسان ختم شد. طرح Deepmind AI که در آن «ایلان ماسک» یکی از نخستین سرمایه‌گذاران بود به گونه‌ای پیش رفت که شرکت مذکور موفق شد در مسابقات Go همه شرکت‌کنندگان انسانی را شکست دهد و در بازی‌های استراتژیک StarCraft II با اتخاذ بهترین تصمیم‌ها در آن واحد، بیشترین امتیاز را کسب کند. صحبت‌های ماسک در مورد خطرناک بودن هوش مصنوعی و گستره تبعات آن بیش از بمب اتمی در حالی منتشر شد که «مارک زاکربرگ» مدیرعامل شرکت فیسبوک چندی پیش گفت که هوش مصنوعی هیچ خطری در پی ندارد و همه بخش‌های مرتبط با آن تحت کنترل انسان توسعه می یابد. البته ماسک در این خصوص توضیح داد که آگاهی زاکربرگ در مورد هوش مصنوعی محدود است و بدرستی نمی‌داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. مدیرعامل فیسبوک هم در پاسخ به این اظهارات گفت که ماسک بی‌دلیل ترسیده  و فناوری کاربردی هوش مصنوعی تا این اندازه مشکل و دردسر نخواهد داشت.

 

آقای ماسک به روزنامه گاردین توضیح داد که سرمایه‌گذاری‌های قبلی او در عرصه هوش مصنوعی به دلیل ورود به حوزه جدید فناوری با توقع بازگشت مالی نبوده است. او گفت: «من هرگز به خاطر بازگشت مالی در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری نکردم و در تمام این سال‌ها فقط قصد داشتم متوجه شوم این فناوری به چه سمتی حرکت می‌کند و کاملاً مطمئن هستم که خطرات هوش مصنوعی بسیار بیشتر از مزایای آن است». او در ادامه توضیح داد: «در حال حاضر تمام خودروهای خودرانی که در کارخانه من ساخته می‌شوند به فناوری هوش مصنوعی مجهز شده‌اند تا بدون دخالت راننده بتوانند به مقصد برسند و باید گفت این نوع فناوری که به نوعی باعث می‌شود زندگی انسان ها راحت تر انجام شود مشکلی ندارد و مشکل آنجا آغاز می شود که هوش مصنوعی رفته رفته به یک فناوری قدرتمند تبدیل و در آینده بتواند بر انسان حاکم شود».

 

ماسک در این زمینه به فیلم‌های سینمایی از جمله «ترمیناتور» که با موضوع هوش مصنوعی ساخته شده‌اند اشاره کرد و توضیح داد اگرچه این فیلم‌ها هم‌اکنون تخیلی به نظر می‌رسند، ولی تا یک دهه آینده می‌توانیم شاهد آنها در زندگی واقعی باشیم.

 

«ایلان ماسک» که بتازگی وارد 46 سالگی شده است و اصلیت او به آفریقای جنوبی برمی‌گردد 21.3 میلیارد دلار سرمایه نقدی دارد و تمامی آنها را در جهت توسعه علم به کار می‌گیرد. شرکت SpaceX او قرار است برای نخستین بار در تاریخ، سفر توریستی فضایی را برای انسان ممکن کند، شرکت تِسلا برای نخستین بار خودروهای خودران و هوشمند را وارد خیابان‌های جهان کرده است، شرکت X.com قرار است بزرگترین شبکه پرداخت الکترونیک در جهان را راه‌اندازی کند، شرکت Hyperloop سریع‌ترین سیستم حمل و نقل جهان را توسعه می‌دهد و... تمامی این مراکز که زیر نظر ماسک اداره می‌شوند که هرکدام به نوعی درگیر هوش مصنوعی هستند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------