گربه‌ای که به تنهایی یک نوع پرنده را منقرض کرد + عکس



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی , گربه‌

نگهبان فانوس دریایی نخستین بار پرنده‌ای گمنام را در نیوزلند شناسایی کرد، غافل از این که گربه‌ای دست‌آموز با شکار بی رویه نسل آن را منقرض می‌کند.

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران، کشور «نیوزیلند» قوانین سختگیرانه‌ای در زمینه قرنطینه و واردات حیوانات در جهان دارد. دلایل این موضوع هم بسیار قابل توجیه است. نیوزیلند پیش از این که انسان ها پای خود را در آنجا بگذارند، جمعیت متنوعی از گونه‌های حیات وحش بومی بود.

 

در طول زمان و با افزایش شهرک های انسانی، حیات وحش بومی این منطقه به خطر افتاده و از سوی دیگر انسانها حیوانات غیر بومی را از سایر قاره ها با خود می آوردند. یکی از داستان های جالب در این زمینه گربه ای به نام «تیبل» بود. او به تنهایی یکی از گونه های نادر پرندگان را منقرض کرد.

 

پرنده (Lyall’s wrens) یکی از گونه‌های منقرض شده از پرندگان است. این پرندگان به رنگ‌های زرد و قهوه ای بوده و قادر به پرواز کردن نبودند و در پیش از سکونت مائوری ها در نیوزیلند تقریبا در همه جا به چشم می خوردند. اما تا سال ۱۸۹۴ تعدادشان کاهش یافته بود و فقط در جزیره «استفنز» وجود داشت. علت کاهش تعداد این پرندگان ورود موش های پولینزی به جزیره بود.

 

این پرنده نخستین بار توسط یک نگهبان فانوس دریایی به نام «دیوید لیال» نامگذاری و شناسایی شد. او گربه ای به نام «تیبل» داشت که عادت داشت تا هر روز چند لاشه از این پرنده را برای او بیاورد و پیش از آن کسی نمی دانست که در معرض انقراض است.

 

دیوید لیال که به تاریخ طبیعی علاقه‌مند بود، توصیفات و آثاری از پرنده را به دوست جانورشناس خود فرستاد. او پس از تحقیق متوجه شد که این پرنده یکی از گونه‌های کمیاب پرندگان است که باید حفظ و نگهداری شود. اما دیگر دیر شده بود، چون تیبل همان تعداد محدود از پرنده ها را با شکار روزانه اش به تنهایی منقرض کرده بود.

 

آخرین پرنده در دهان تیبل دیده شد و حسرت زیادی را برای جانورشناسان به وجود آورد. به این گربه لقب تیبل بی رحم را دادند.

 

گربه‌ها حیوانات بومی نیوزیلند نیستند. در واقع نیوزیلند، سرزمین پرندگان بود و پستانداران کمی داشت، با ورود اروپایی‌ها و مائوری‌ها پستانداران به این منطقه آورده شدند و به این ترتیب خطر بزرگی را برای گونه های کمیاب به وجود آوردند.

  اخبارعلمی ,خبرهای علمی , گربه‌

 

  اخبارعلمی ,خبرهای علمی , گربه‌

 

  اخبارعلمی ,خبرهای علمی , گربه‌

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------