تصویب سند افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین‌ در نشست تغییر اقلیم



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,تغییر اقلیم
با پایان چهل و هشتمین نشست هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) ، نماینده سازمان هواشناسی در این اجلاس اظهار کرد: طبق برنامه چهل و هشتمین اجلاس با هدف نهایی سازی گزارش ویژه افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین‌ موسوم به SPM در کره جنوبی برگزار شد. 

ابراهیم میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چهل و هشتمین نشست هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم از اول تا پنجم اکتبر در اینچئون کره جنوبی برگزار شد،اظهارکرد: پیش‌نویس گزارش گرمایش جهانی ۱.۵ درجه‌ای دما، پیش از این با مشارکت کشورهای عضو کنوانسیون تغییرات آب و هوا تنظیم شده بود و طی پنج روز ابتدایی اکتبر، این سند طی جلسات شبانه‌روزی نهایی و آماده انتشار شد.

 

نماینده سازمان هواشناسی ایران در آخرین اجلاس هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم تصریح کرد: عصاره اصلی سند افزایش دمای ۱.۵ درجه‌ای کره زمین، ساز و کارهای محدودسازی گرمایش جهانی در حد یک و نیم درجه و هماهنگی‌های لازم برای برای حفظ افزایش دما در محدوده یک و نیم درجه برای قرن حاضر (تا سال ۲۱۰۰) است که بعد از بررسی در گروه‌های علمی، فنی و سیاسی به تصویب رسید.

 

میرزایی با اشاره به اینکه در سند گرمایش ۱.۵ درجه‌ای دمای زمین به چهار محور پرداخته شده است، گفت: موضوع اول درک درست ازگرمایش جهان ۱.۵ درجه و شفاف‌سازی ابعاد علمی این موضوع و بررسی جوانب مختلف آن است. بحث دوم نیز شامل بررسی ریسک‌های احتمالی و تبعات این افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما می‌شود. پیگیری منابع انتشار گارهای گلخانه‌ای به‌ویژه گاز دی‌اکسیدکربن و سازگاری با گرمایش ۱.۵ درجه‌ای، موضوع سوم و تقویت همکاری‌های جامعه جهانی به منظور کسب آمادگی در برابر افزیش ۱.۵ درجه‌ای دما و کاهش آثار سوء آن همچنین تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به توسعه پایدار است.

 

این کارشناس سازمان هواشناسی اظهار کرد: سند گرمایش جهانی  ۱.۵ درجه بر ضرورت برنامه‌ریزی‌ کشورهای مختلف در زمینه محدودسازی افزایش دما تا سال ۲۱۰۰ تاکید دارد. همچنین این سند، از لحاظ سیاستگذاری‌های جهانی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اهمیت بسیاری دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------