ساخت سطح آبگریز با حداکثر کارایی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, ساخت سطح آبگریز
محققان ام آی تی در حال ساخت یک سطح آب گریز هستند که در آن اثر چگالش به حداقل رسیده و بزرگترین نقطه ضعف سطوح آبگریز را ندارد. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری نیچر، سطوح آبگریز در زمینه های مختلف از کشتی سازی گرفته تا پوشش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی کاربرد دارند. معمولا برای ایجاد ویژگی آبگریزی از بافت ها، روان کننده ها یا تک لایه ها استفاده می شود.

 

اما چگالش مایعات در این سطوح موجب از بین رفتن ویژگی آبگریزی می شود. در واقع مهمترین محدودیت سطوح آبگریز این است که وقتی مایعات به بخشی از بافت این سطوح نفوذ می کنند، به سرعت در تمام آن پخش می شوند و آبگریزی تمام سطح از بین می رود.

 

اکنون محققان ساختاری را توسعه دادند که در سطح آن شیارهایی با سطح مقطع شبیه به حرف T وجود دارد. این ساختارها به گونه ای به یکدیگر متصل می شوند که مانع نفوذ مایعات به حباب های هوای کوچک موجود در بافت سطح می شود. همچنین این ساختار مانع گسترش مایعات در صورت نفوذ آن ها به بخشی از سطح می شود.

 

محققان برای ایجاد این شیارها روی سطح، از فناوری استاندارد مورد استفاده در تولید ریزپردازنده ها بهره گرفتند. برای این منظور ابتدا سطح بین شیارها را برش دادند و سپس پوششی را در لبه شیارها ایجاد کردند. در مرحله بعد روی این پوشش را برش دادند تا خمیدگی لبه شیارها در دو طرف آن ها ایجاد شده و ساختاری شبیه به قارچ در بالای این شیارها ایجاد شود.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------