اولین اسکنر کامل بدن با تصاویر 3 بعدی رونمایی شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,اسکنر پزشکی
اولین اسکنر کامل بدن به نام "اکسپلورر"(EXPLORER) تصاویر سه بعدی را با جزئیات پزشکی بیشتر و سریع‌تر ارائه می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،‌ پس از گذشت بیش از یک دهه توسعه، اولین اسکنر پزشکی کامل بدن در جهان، اولین تصاویر خود را تولید کرده است.

 

این دستگاه تصویربرداری مبتکرانه تقریبا 40 برابر سریع‌تر از اسکن‌های PET یا برش‌نگاری با گسیل پوزیترون کنونی است و می‌تواند یک تصویر سه بعدی از کل بدن انسان طی یک اسکن فوری ارائه دهد.

 

"اکسپلورر" اسکنر تمام بدنی است که اسکن PET و سی‌تی اسکن را ترکیب می‌کند. نمونه اولیه این دستگاه پس از سالها تحقیق، در سال 2016 معرفی شد. سپس بعد از آزمایشات گسترده، اولین دستگاه در اندازه انسان در اوایل سال 2018 ساخته شد.

 

با همکاری دانشمندان موسسه یو سی دیویس و مهندسان چینی واقع در شانگهای، در نهایت اولین تصاویر اسکن انسان توسط این دستگاه به نمایش گذاشته شد. نتایج این تحقیق باور نکردنی توصیف شده است و تیم تحقیقاتی EXPLORER می‌تواند تحقیقات بالینی و مراقبت از بیمار را متحول کند.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,اسکنر پزشکی

 

"رمزی بداوی" رئیس بخش پزشکی هسته‌ای در یوسی دیویس می‌گوید: سطح جزئیات شگفت انگیز بود، به ویژه هنگامی که ما روش بازسازی را کمی بیشتر بهینه کردیم. ما می‌توانیم ویژگی‌هایی را مشاهده کنیم که نمی‌توان روی اسکن‌های PET مشاهده کرد.

 

وی افزود: به جرات می‌توانم بگویم که هیچ دستگاه دیگری نمی‌تواند داده‌هایی با این دقت و ظرافت را از بدن انسان به نمایش بگذارد.

 

اسکنر جدید پیشرفت قابل توجهی را در سیستم‌های تصویربرداری فعلی ارائه می‌دهد. علاوه بر ارائه اسکن سریع‌تر، یک تصویر از کل بدن ارائه می‌دهد که تولیدش تنها 20 تا 30 ثانیه طول می‌کشد. این دستگاه به طور موثر تا 40 برابر حساس‌تر از سیستم‌های اسکن تجاری رایج است.

 

این ویژگی‌ها به این معنی است که "اکسپلورر" با استفاده از دوزهای بسیار پایین‌تری از ردیاب‌های پرتوی نسبت به میزان رایج کنونی، می‌تواند عکس‌های دقیق‌تری را تولید کند. حساسیت بالای تصاویر تولیدی آن همچنین به پزشکان اجازه می‌دهد تا اهداف مولکولی خاصی را که فراتر از محدودیت‌های سیستم‌های اسکن فعلی هستند، ببینند.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,اسکنر پزشکی

 

"سیمون چری" از موسسه یوسی دیویس می‌گوید: معادله بین کیفیت تصویر، زمان حصول و دوز تابش تزریقی برای برنامه‌های مختلف متفاوت خواهد بود، اما در همه موارد، ما می‌توانیم بهتر، سریع‌تر و با دوز کم اسکن کنیم.

 

شاید کاربرد هیجان انگیز و جدید این سیستم این باشد که توانایی گرفتن تصاویر از تمام بدن را به صورت لحظه‌ای دارد. سیستم‌های فعلی اساسا آهسته و ناکارآمد هستند و گرفتن تصویر آنها 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد.

 

"اکسپلورر" به طور کامل نوع جدیدی از تصویربرداری تشخیصی را فراهم می‌کند که برای مثال می‌تواند اندازه گیری جریان خون یا نحوه مصرف گلوکز را در زمان واقعی در سراسر بدن انجام دهد.

 

این سیستم تصویربرداری جدید قبل از اینکه به تولید تجاری برسد، باید مورد آزمایشات بیشتر و تایید قرار بگیرد، اما "چری" خوشبین است که این روند طولی نخواهد کشید و در آینده‌ای نزدیک به بیمارستان‌ها و موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان راه پیدا خواهد کرد.

 

این مطالعه جدید در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی در شیکاگو ارائه خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------