پيش‌بيني گردش تاس‌ها با نظريه آشوب!



نظريه آشوب,اخبار علمی,اخبار علمی و آموزشی

تا پيش از اين تصور مي‌شد كه اعداد به دست آمده بر روي تاس‌ها كاملا اتفاقي هستند اما دانشمندان لهستاني مدعي هستند كه توانسته‌اند با استفاده از نظريه آشوب و رياضيات محل فرود تاس و بالا بودن كدام سمت آنرا پيش‌بيني كنند.

 به طور طبيعي دانشمندان دانشگاه فني لودز در ابتدا به درك برخي از متغيرهاي اوليه مانند اصطكاك ميز، شرايط هوا و سرعت گرانش نياز دارند.

نظريه آشوب در توضيح ساده‌تر، يك شاخه از رياضيات است كه به سيستم‌هاي بسيار پيچيده مانند سيستم‌هاي هواشناسي يا كنترل جمعيت نظر داشته كه رفتار آنها به تغييرات كوچك در شرايط بسيار حساس است.

تنها چند تغيير كوچك مي‌تواند منجر به عواقب بسيار بزرگي شده كه به اثر پروانه‌يي نيز مشهور است. طبق اين اثر، يك رويداد كوچك مانند بال زدن يك پروانه در يك سوي زمين باعث ايجاد تغييرات جوي بزرگ در سوي ديگر زمين خواهد شد.

اين محققان يك مدل سه‌بعدي را از پرتاب تاس طراحي كرده و نتايج نظري را با مشاهدات تجربي مقايسه كردند.

آنها با استفاده از يك دوربين پر سرعت براي پيگيري حركت جفت تاس‌ها در زمان پرتاب و چرخش آن دريافتند كه امكان فرود آن بر روي كمترين ميزان در ابتدا بسيار بيشتر از سوي ديگر آن و عدد بزرگتر است.

اين امر بدين معني است كه پرتاب يك جفت تاس متقارن يك امر كاملا اتفاقي نيست.

به گفته محققان، پرتاب طاس يك امر قابل پيش‌بيني بوده اما دقت مورد نياز براي تعيين موقعيت اوليه به قدري بالاست كه به شكل عملي يك فرآيند تصادفي را تقريبي مي‌كند.

اين نتايج كه در مجله Chaos منتشر شده، نشان مي‌دهند كه اتفاقي بودن در سيستمهاي مكانيكي با عدم پيوستگي در زمان پرتاب تاس مرتبط است. براي مثال پيش‌بيني نتيجه پرتاب در زمان فرود تاس‌ها بر روي سطح نرم بسيار ساده‌تر از يك سطح سخت است.... / ايسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------