اشیاء عجیبی که در یک ویلای باستانی کشف شدند؛ از «الواح نفرین» تا تبرهای مینیاتوری



اشیا تاریخی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
این مجموعه مسکونی در دوران اشغال بریتانیا توسط رومیان ساخته شده و نزدیک به دو هزار سال قدمت دارد. اشیاء مرموز یافت شده در این ویلا احتمالا در مناسک آیینی خاصی کاربرد داشته‌اند.

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان حین حفاری در یک محوطه باستانی در انگلیس، یک مجموعه ویلای رومی با تزئینات غنی کشف کردند. این محوطه حاوی آثار باستانی عجیبی بود مانند تبرهای مینیاتوری و طومارهایی که شاید روزگاری از آن‌ها در مراسم آیینی استفاده می‌شده است. بر اساس بیانیه گروه باستان‌شناسی رودخانه سرخ (RRAG) که حفاری را سازماندهی کرد، این منطقه در روستای گرُو (Grove)، حدود ۶۰ مایلی غرب لندن قرار دارد و  سوابق سکونت در آن به عصر برنز می‌رسد. 

 

مجموعه‌ی تازه کشف شده که در دوره حضور رومیان در بریتانیا ساخته شده، شامل چندین راهروی تالار مانند میشود که قدمت آن‌ها مربوط به اواخر قرن اول و دوم میلادی است. 

 

لوئیس اِستافورد، مدیر ارشد پروژه در RRAG می‌گوید: «اندازه‌ی ساختمان‌هایی که هنوز بجا مانده‌اند و غنای کالاهای کشف‌شده در آن‌ها نشان می‌دهد اینها ویژگی‌های غالب در منطقه، اگر نگوییم چشم‌انداز وسیع‌تر، بودند.» 

 

ویلا دارای یک سالن اصلی بوده که اتاق‌های متعددی را به هم متصل می‌کرده است. به نقل از فرانچسکا جیارلّی، این ویلا احتمالاً قبل از ساختمان‌های همسایه ساخته شده که سازه‌های بزرگ‌تری بودند و شاید با افزایش ثروت مالکان به آن اضافه می‌شدند. یکی از ساختمان‌های این مجموعه احتمالاً دارای سطوح متعددی بوده و به قدری باشکوه بوده که احتمالاً تا کیلومترها قابل‌رویت بوده است. 

 

اشیا تاریخی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این سازه‌ها علاوه بر اندازه‌شان، به واسطه‌ی تزئینات پیچیده‌ای که دارند چشمگیر هستند. جنیفر نالوویکی می‌گوید ساختمان‌ها با گچ نقاشی‌شده، موزاییک، کاشی‌کاری‌های پرآذین، ستون‌ها، کف‌های آجری و تزئینات دیگر زینت شدند. 

 

در این کاوش‌ها گنجینه‌ای از آثار از جمله سنجاق، انگشتر، سکه، ظروف غذاخوری و یک سگک کمربند تزئین‌شده با تصویر اسب پیدا شد. طبق این بیانیه، محققان فکر می‌کنند سگک کمربند که مربوط به سال‌های ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلادی است، احتمالاً متعلق به یکی از نخبگان رومی باشد. این آثار گواه این هستند که رومی‌ها این منطقه را در قرن چهارم یا پنجم قبل از میلاد اشغال کرده بودند. 

 

جیارلّی می‌گوید: «این محوطه بسیار پیچیده‌تر از یک مکان معمولی روستایی است و مشخصاً برای مدت طولانی، از عصر برنز تا دوره رومی، مرکز مهم فعالیت بوده است». 

 

در طول سلطنت امپراتوری روم در بریتانیا از سال ۴۳ تا حدود ۴۱۱ بعد از میلاد، ویلاها فقط محل سکونت نبودند. آن‌ها مراکز اداری کوچک بودند. ساکنان ویلا معمولاً مسئول نگهداری جاده‌ها، مدیریت محصولات کشاورزی و ذخیره مواد غذایی بودند. 

 

جزئیات زندگی ساکنان ویلا مبهم است. محققان هنوز نمی‌دانند سرنوشت آن مردم چه شد، اما فکر می‌کنند این مجموعه حتماً یک گورستان داشته است. برخی از اشیای عجیبی که حین حفاری کشف شدند، سرنخ‌هایی در مورد اعمال معنوی ساکنان ارائه می‌دهند. 

 

محققان مجموعه‌ای عجیب از طومارهای سربی یافتند که محکم بهم پیچیده شده بودند. این طومارها پس از صاف شدن، شبیه «لوح‌های نفرین» رومی بودند. لوح نفرین برگه نازکی از جنس فلز سرب بوده که روی آن متنی به زبان لاتین حک میشده و در این متن از خدایان رومی یا یونانی باستان درخواست نابود شدن دشمن نوشته میشده و سپس این لوح زیر خاک، چاه یا جای دیگر پنهان میشده است. 

 

در این محوطه، چندین تبر نذرشده‌ی مینیاتوری نیز حین حفاری‌ها پیدا شد. این تبرها شبیه مجموعه‌ای از سلاح‌های مینیاتوری هستند که زمانی در روستای اولِی (Uley) یافت شدند و گمان می‌رود به خدایانی مانند عطارد تقدیم شدند. 

 

اشیا تاریخی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون



کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------