تجربه‌ای از زندگی در دوران قاجار با بازدید از خانه‌های تاریخی قزوین



قزوین، نگین شمال غربی ایران با قدمتی دیرینه و غنی، دروازه‌ای به تاریخ ایران است. این شهر که در طول تاریخ پایتخت ایران نیز بوده، مملو از بناهای تاریخی و فرهنگی است که هر کدام قصه‌ای از گذشته را روایت می‌کنند. خانه‌های تاریخی با معماری بی‌نظیر، مساجد و امامزاده‌های باشکوه، بناهای سلطنتی و بازارهای سنتی، تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های قزوین هستند. قدم زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش شده و گذر از میان این بناهای تاریخی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. اگر می‌خواهید با اقامت در هتل قزوین ، از این بناهای ارزشمند بازدید کنید، مهم است که در ابتدا با آن‌ها آشنا شوید. همراه ما باشید تا در این مقاله به معرفی جاذبه‌های تاریخی شهر قزوین بپردازیم.

 

خانه‌های تاریخی قزوین

 

در سفر به قزوین، از چه اماکن تاریخی دیدن کنیم؟

قزوین، مقصدی ایده‌آل برای سفری کوتاه و خاطره‌انگیز است. نزدیکی به تهران و دسترسی آسان با خرید بلیط قطار، سفر به این شهر را برای بسیاری از افراد امکان‌پذیر کرده است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی مانند کوه‌ها، دشت‌ها و دریاچه‌های دیدنی، قزوین مملو از اماکن تاریخی و کهن است که رمز و راز تاریخ در رگ‌های آن جریان دارد. کاخ چهلستون، عمارت عالی‌قاپو، مسجد جامع عتیق، حمام قجر و بازار سنتی قزوین تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. سفر به قزوین، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ غنی ایران است. با سفر به این شهر، خاطره‌ای شیرین از یک سفر پرماجرا را در ذهن خود ثبت خواهید کرد.

 

حسینیه امینی‌ها

در قلب شهر تاریخی قزوین، خانه‌ای باشکوه به نام حسینیه امینی‌ها خودنمایی می‌کند. با رزرو هتل قزوین در مرکز این شهر، می‌توانید بدون دردسر به حسینیه امینی‌ها دسترسی پیدا کنید. این بنا که در دوران پهلوی اول توسط حاج محمدرضا امینی، یکی از ثروتمندان قزوین ساخته شد، جزو تماشایی‌ترین خانه‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. معماری بی‌نظیر و تزیینات چشم‌نواز این خانه، آن را به مرواریدی در میان بناهای تاریخی قزوین تبدیل کرده است. تالارهای سه‌گانه این بنا با ارسی‌های طولی از هم جدا شده‌اند که قابلیت جمع شدن و ایجاد فضایی یکپارچه را دارند. فرش‌های نفیس، گچ‌بری‌های ظریف و لوسترهایی همچون رنگین‌کمان، زیبایی این تالارها را دوچندان کرده‌اند.

 

در ایام محرم، ارسی‌ها جمع شده و فضایی وسیع برای پذیرایی از عزاداران ایجاد می‌شد. حسینیه امینی‌ها به مکانی برای روضه‌خوانی و عزاداری تبدیل می‌شد و پذیرای مردم قزوین بود. علاوه بر تالارها، بخش‌های دیگری مانند اندرونی، زیرزمین، سردابه، شربت خانه و انبار نیز در این خانه وجود دارند. امروزه، نوادگان حاج محمدرضا امینی این خانه را اداره می‌کنند. اگرچه بازدیدکنندگان نمی‌توانند بر روی فرش‌های عتیقه بنشینند، اما ارسی‌ها و تزیینات چشم‌نواز همچنان موجب جذب گردشگران به این مکان شده‌اند. خانه امینی‌ها در خیابان مولوی قزوین واقع شده است.

 

جاذبه‌های تاریخی شهر قزوین

 

خانه خطیبی

یکی دیگر از بناهای تاریخی شهر قزوین که با اقامت در هتل قزوین می‌توانید از آن نیز بازدید کنید، خانه خطیبی است. در کوچه‌ای به‌نام خطیبی در شهر قزوین، عمارتی باشکوه با همین نام بنا شده که یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی قزوین نیز محسوب می‌شود. خانه خطیبی، در دوره قاجاریه و پهلوی اول توسط حاج ملا احمد خطیبی، یکی از تجار ثروتمند قزوین ساخته شده است. علاوه‌بر این، معماران به نامی؛ مانند استاد فرج‌الله معمار، استاد اسدالله معمار و حاج غلامرضا معمار در ساخت این بنا مشارکت داشته‌اند.

خانه خطیبی دارای ۳۵۰ مترمربع عرصه و ۴۵۰ مترمربع اعیان است. سه حیاط با ساختمانی سه طبقه در این خانه قابل‌مشاهده است. گچ‌کاری‌های درون بنا به همراه استفاده از ارسی‌های چوبی، نشانه‌هایی از معماری مردم قزوین در این دوره است. برای بازدید از این بنای تاریخی نیز باید به خیابان مولوی قزوین، جنب بازارچه آقا معصوم در محله ماسه‌زار مراجعه کنید.

 

خانه سید محمود بهشتی

خانه سید محمود بهشتی، عمارتی فوق‌العاده به‌جامانده از دوران قاجار، با سه طبقه مجزا، اندرونی و بیرونی، هشتی با رسمی‌بندی چشم‌نواز، دالانی زیبا و دو حیاط دلنشین، در شهر قزوین منتظر شماست. این خانه در محله دیمج، یکی از محله‌های قدیمی قزوین واقع شده و از خیابان مولوی به‌راحتی قابل‌دسترسی است؛ بنابراین اگر هتل قزوین را در حوالی خیابان مولوی رزرو کرده باشید، می‌توانید به چند تا از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی قزوین دسترسی آسانی داشته باشید.

 

خانه بهشتی با شماره ثبت ۱۲۶۰۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و یادگاری از خاندان بهشتی، از تجار معروف قند در قزوین است. سید احمد بهشتی، بانی این بنا از متولیان برجسته قزوین و سازنده مقبره شهید ثالث نیز بوده است. نام خانه از روی یکی از پسران بانی آن انتخاب شده و هم اکنون در مالکیت میراث‌فرهنگی قرار دارد.

 

مهم‌ترین خانه‌های تاریخی قزوین

 

خانه اسدی

در همسایگی خانه سید محمود بهشتی، خانه تاریخی دیگری به‌نام خانه اسدی با مساحتی بیش از ۵۰۰ مترمربع و یادگاری از دوران قاجار، بنا شده است. حاج علی‌اصغر اسدی که یکی از تجار بزرگ قزوین بوده، این خانه را در محله دیمج قزوین بنا کرده است تا تجلی شکوه و زیبایی معماری آن دوره از تاریخ ایران باشد. از هشتی ورودی با تزیینات رسمی‌بندی عبور کنید و از دالان عبور کنید تا به حیاط دلنشین خانه برسید. آجرکاری سردر ورودی، گچ‌بری‌های رنگی، ارسی‌های چوبی با شیشه‌های رنگی و آجرکاری حیاط، فقط گوشه‌ای از زیبایی‌های این خانه تاریخی هستند که با اقامت در هتل قزوین، شانس لذت بردن از تماشای آن را خواهید داشت.

 

سفری کوتاه و خاطره‌انگیز به قزوین با قطار

قزوین، پایتخت خوش‌آب‌وهوای ایران با فاصله‌ای کوتاه از تهران، مقصدی ایده‌آل برای یک سفر کوتاه و متفاوت است. سفر ریلی به قزوین، نه‌تنها به دلیل سرعت و راحتی، بلکه به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، انتخابی هوشمندانه است. برای سفر به قزوین کافی است بلیط قطار خود را از طریق سایت فلای تودی تهیه کنید. فلای تودی با ارائه امکان جستجوی آسان و مقایسه قیمت بلیط قطار، به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین و ارزان‌ترین بلیط قطار را پیدا کنید.

 

علاوه بر بلیط قطار، می‌توانید هتل خود را در قزوین نیز از طریق فلای تودی رزرو کنید. فلای تودی با ارائه تنوع گسترده‌ای از هتل‌ها در شهر قزوین، به شما کمک می‌کند تا متناسب با سلیقه و بودجه خود، بهترین هتل قزوین را انتخاب کنید.



تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

    X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

    Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024