حکاکی جالب «مُهر» ۴ هزارساله‌ای که در امارات کشف شد



 حکاکی جالب مُهر ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان یک مهر از جنس سنگ نرم متعلق به پایان هزاره سوم قبل از میلاد را در «کلبا» در شارجۀ امارات کشف کرده‌اند؛ نقوش روی این مهر به طرز عجیبی مربوط به فرهنگ‌های کاملا متفاوت می‌شوند. 

 از سال ۲۰۱۹، کاوش‌هایی در جنوب شرقی شبه‌جزیره عربستان از سوی آکادمی علوم اتریش (OeAW) برای بررسی انجام شده است. در نتیجه این تحقیقات، محققان برای نخستین بار می‌توانند شبکه‌های تجاری گسترده از منطقه سند تا دریای اژه در حدود ۴۵۰۰ سال پیش را شناسایی کنند. به گفته محققان، احتمالاً منطقه خلیج فارس حدود ۴۵۰۰ سال پیش، پیوندی میان شرق و غرب بوده است. 

 

به گزارش فرادید، کلبا یک محوطه‌ی باستانی در شارجۀ امارات متحده عربی است که از اوایل عصر برنز تا عصر آهن (حدود ۲۵۰۰ تا ۶۰۰ قبل از میلاد) به طور مداوم محل سکونت بوده است. 

 

موقعیت استراتژیک کلبا علاوه بر فراهم کردن آب و هوای مطلوب، آن را به یک نقطه ورودی عالی تبدیل کرده بود که مسیرهای کاروانی زمینی و دریایی را به هم متصل می‌کرد.

 

 حکاکی جالب مُهر ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

کشف یک مُهر خاص در کاوش‌های باستان‌شناسی این منطقه نشان‌دهنده دخالت کلبا در شبکه‌های گسترده تجارت و مبادله است. به گفته باستان‌شناسان، این نوع مهر که در اصل در منطقه «دیلمون» (غرب خلیج فارس) تولید میشد را می‌توان به اواخر هزاره سوم قبل از میلاد نسبت داد.

 

این مهر یک گاو نر و احتمالاً یک شیر را در حالت حمله به تصویر می‌کشد. نقوش گاو نر که به طور گسترده در مهرهای مشابه شناسایی شده‌اند، تحت تأثیر نمادنگاری مهرهای دره سند (هندوستان) هستند. با این حال، وجود تصویر شیر بسیار جالب توجه و غیرمنتظره است، چون این تصویر در مهرهای دره سند وجود ندارد، بلکه بیشتر به عنوان نقشی در مهرهای استوانه‌ای غربی‌ترین منطقه بین‌النهرین دیده میشود.

 

بنابراین نقوش روی مهر کلبا، ظاهراً ترکیبی از سنت‌های نقوش شرقی و غربی هستند؛ سنت‌هایی که در اثر تجارت پررونق در سواحل خلیج فارس به این منطقه راه یافته بودند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------