نکاتی برای ایجاد نظم در آشپزخانه



ایجاد نظم در آشپزخانه

 

آشپزخانه یکی از پرکاربردترین بخش‌های خانه است که اکثر ما روزانه مدت زمان زیادی را برای پخت و پز، سرو غذا و ... در آن سپری می‌کنیم. به همین دلیل، نظم و ترتیب در آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. آشپزخانه منظم علاوه بر اینکه محیط زیباتری برای شما فراهم می‌کند، باعث می‌شود کار کردن در آن آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد.

 

در این مطلب برخلاف همیشه بیشتر به دنبال نکات عملیاتی هستیم تا ضمن افزایش نظم و سازمان‌دهی، آرامش بیشتری را هم در فضای خانه ایجاد کنیم. برای سازماندهی و مدیریت فضای آشپزخانه، می‌توانید از انواع روش‌های زیر استفاده کنید.

 

1. داشتن لیست خرید: برای خرید مواد اولیه و لوازم آشپزخانه، یک لیست خرید تهیه کنید. می‌توانید آن را به ترتیب بخش‌های مختلف از جمله محصولات خشک، محصولات تازه، لوازم بهداشتی، ظروف آشپزخانه و .... تقسیم کنید.

 

2. آرشیو دستورپخت: یک فایل یا دفترچه‌ای تهیه کنید که در آن دستورپخت‌های مورد علاقه خود را ثبت کنید. می‌توانید آن‌ها را بر اساس نوع غذا، دسته‌بندی کنید.

 

3. استفاده از سبد سبزیجات و نان : استفاده از سبد نان و سبزی علاوه بر اینکه به نگهداری بهتر موادغذایی کمک می‌کند، برای سرو نان و سبزی در سفره یا روی میز هم بسیار کابردی است. سبدهای نان و سبزی، در مدل‌های متنوع درب‌دار یا بدون درب و در جنس‌های مختلف حصیری، بافت، پلاستیکی، پارچه‌ای و ... موجود می‌باشند. سبدهای نان و سبزی بافت، یکی از پرفروش‌ترین سبدهای آشپزخانه محسوب می‌شوند. سبدهای بافت آشپزخانه علاوه بر سرو نان و سبزی، کاربردهای مختلف دیگری هم دارند.

 

سبد نان میس گلس

 

4. سازماندهی ظروف و لوازم آشپزخانه: برای سازماندهی و مدیریت ظروف و لوازم آشپزخانه، می‌توان از قفسه‌ها، سبدها، شلف‌ها، ظروف نگهدارنده و به‌طورکلی ارگانایزر آشپزخانه استفاده نمود. ارگانایزرهای آشپزخانه انواع مختلفی دارند و متناسب‌ با کاربری‌های متفاوت به صورت ارگانایزرهای پشت دری، ارگانایزرهای چرخان و .... موجود می‌باشند.

 

5. استفاده از بانکه‌ها و ظروف نگهدارنده: بانکه‌ها و ظروف بنشن، برای نگهداری از حبوبات، خشکبار، برنج، ماکارونی، شیرینی و ... به کار می‌روند و علاوه بر اینکه به برقراری نظم بیشتر کمک می‌کنند، در بهبود دکوراسیون آشپزخانه هم نقش موثری دارند. از برخی بانکه‌های شیشه‌ای همچنین می‌توان برای نگهداری مربا، ترشیجات، عسل و ... در یخچال استفاده نمود.

 

بانکه درب چوبی میس گلس

 

بانکه‌ها در مدل‌های متنوع و سایزهای مختلف موجود هستند. هنگام خرید بانکه، علاوه بر عملکرد و کارایی، بهتر است به ظاهر آن‌ها هم توجه کنید. برای مثال بانکه های میس گلس، ظاهر زیبا و مینیمالی دارند. بدنه این بانکه‌ها شیشه‌ای بوده و جنس درشان از چوب راش باکیفیت است.

 

6. استفاده از ست‌های جا ادویه ای: ست‌های جا ادویه‌ای مجموعه از ظروف هستند که برای نگهداری انواع ادویه‌جات، چای، قهوه، دمنوش، دارچین، هل، گل محمدی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظروف جا ادویه‌ای در سایزهای متفاوت همراه با پایه موجود هستند. این ظروف را می‌توانید داخل کابینت بگذارید یا به عنوان پاسماوری کنار چای ساز یا قوری و کتری، بگذارید.

 

ست‌های جا ادویه ای میس گلس

 

7. برچسب‌گذاری: برای شناسایی سریع‌تر و آسان‌تر مواد غذایی و لوازم آشپزخانه، از برچسب‌گذاری استفاده کنید. می‌توانید برچسب‌ها را بر روی قوطی‌ها، بطری‌ها و ظروف مختلف قرار دهید.

 

8. استفاده از رک‌ها و قفسه‌های ویژه: رک‌ها و قفسه‌های ویژه برای نگهداری ابزارهای آشپزخانه مانند قابلمه‌ها و تابه‌ها بسیار مناسب هستند. این ارگانایزرها به شما کمک می‌کنند تا هر قابلمه یا تابه در مکان خود قرار بگیرد و به راحتی قابل دسترس باشد.

همه این انواع نظم دهنده ها به شما کمک می‌کنند تا آشپزخانه خود را منظم و سازماندهی کنید و به راحتی به مواد غذایی و لوازم آشپزخانه دسترسی داشته باشید. برای خرید انواع ارگانایزر و لوازم آشپزخانه می‌توانید به وبسایت‌های معتبری مانند میس گلس، دیجی کالا، ترب و ... مراجعه کنید.

 

ترفندهایی برای چیدمان آشپزخانه‌های کوچک

وقتی که فضای آشپزخانه کوچک باشد، اهمیت چیدمان و نظم آشپزخانه دوچندان می‌شود. از این رو در ادامه این مقاله، چند ترفند کاربردی برای چیدمان آشپزخانه‌های کوچک را توضیح می‌دهیم.

 

- بهتر است از بین لوازم آشپزخانه، پرکاربردترینشان را انتخاب کرده و در کابینت‌هایی در دسترس‌تر قرار دهید. اما سایر وسایلی که کمتر استفاده می‌کنید را جمع آوری کنید تا فضای کمتری اشغال کنند.

 

- برخی لوازم مانند غذاساز، خردکن، گوشت کوب برقی و ... عملکرد مشابهی دارند؛ پس بهتر است گزینه‌هایی که کارکرد بیشتری دارند را در کابینت قرار دهید.

 

- طراحی کابینت‌های جادار به سازمان‌دهی فضای آشپزخانه بسیار کمک می‌کند. سعی کنید کابینت‌های بالا را طوری طراحی کنید که تا سقف کشیده شوند و فاصله خالی بین کابینت و سقف باقی نماند.

 

- رنگ محیط تاثیر به‌سزایی در بزرگ یا کوچک نشان دادن فضا دارد. به همین جهت اگر آشپزخانه کوچکی دارید، بهتر است دکوراسیون روشن‌تری داشته باشید.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

    X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

    Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024