آغاز عملیات احداث پلاسکوی جدید از بهمن ماه/ نام پلاسکو تغییر می‌کند؟



اخبار,اخبار اجتماعی,محمد سعیدی کیا

محمد سعیدی کیا گفت: «احداث ساختمان جدید پلاسکو در سیزده طبقه شامل 5 طبقه زیر زمین در قالب پارکینگ و هشت طبقه روی زمین ، بهمن ماه امسال آغاز می شود .»

به گزارش خبرآنلاین، محمد سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اعلام این مطلب در جمع نمایندگان رسانه های گروهی گفت: ساختمان جدید در فضایی بزرگتر از قبل احداث می شود چرا که پارکینگ جنب این ساختمان که به پارکینگ اکبر مشهور است و مالکیت آن به بنیاد تعلق داشت اما دارای معارض بود نیز با تدابیر اتخاذ شده به این مجموعه الحاق می شود .

 

وی با تاکید بر اینکه موضوع معارض حل شده و معارض این پارکینگ با بنیاد صلح کرده است، تاکید کرد: از ابتدای این اتفاق بنای ما این بود که در برابر ارزشی که از دست رفته است، ارزشی را ایجاد نماییم و این نکته در تمام یک سال محور کار ما بوده است . او درباره شکل مصالحه با معارض پارکینگ اکبر گفت: از قبل از انقلاب فردی در این مکان پارکینگ داشت و حالا وراث ایشان آن را اداره می کردند ، پس از مصالحه وراث با دریافت مبلغ 318 میلیارد تومان رضایت دادند و پارکینگ را در اختیار ما گذاشتند که البته مالکیت آن متعلق به خود بنیاد بود. به این ترتیب اراضی این پارکینگ و ساختمان 5 طبقه به ساختمان جدید افزوده می شود .

 

سعیدی کیا در خصوص وضعیت کسبه پلاسکو در یک سال گذشته نیز گفت: در یکسال اخیر مسائل موجود و هم ساخت مجدد پلاسکو بررسی کرده‌ایم.ابتدا چند ساختمان برای کسبه پلاسکو معرفی شد که مورد قبول قرار نگرفت و سرانجام پاساژ نور را پذیرفتند و  بنیاد هم 7 ماه اجاره کسبه را نیز پرداخت کرد.  

 

 او با اشاره به اینکه پلاسکو اولین ساختمان بلند مرتبه تهران بود که در سال 38 مجوز ساخت گرفت و در سال 1341 به بهره برداری رسید، اضافه کرد: این ساختمان توسط القانیان ساخته و سرقفلی ها واگذار شد . سپس هژبر یزدانی آن را خریداری کرد. بعد از مصادره این ساختمان، پس از انقلاب سرقفلی های فروخته شده به جای خود باقی ماند و بنیاد همیشه اجاره مختصری دریافت می کرد و در زمان جابجایی سرقفلی حق و حقور خود را دریافت می نمود .

 

رییس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه مشکل اصلی کسبه در پلاسکو و نگرانی اولیه شان این بود که مبادا ساختمان احداث نشود، اضافه کرد: عده ای به شدت معتقد بودند که بهتر است پلاسکو ساخته نشود و المان شهدای آتش نشان در این مکان ایجاد گردد اما به هر حال با توجه به اینکه صاحبان سرقفلی دارای حق و حقوقی بودند ، 37 جلسه برگزار کردیم و مقرر شد این ساختمان جدید حتما در همان محل احداث شود .

 

 او در پاسخ به سئوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه هزینه مقدماتی ساخت پلاسکوی جدید چقدر برآورد شده است؟ گفت: هنوز در این زمینه نمی توانم رقمی را اعلام کنم اما به هر حال پلاسکو قبلا حدود 32 هزار متر مربع فضای تجاری داشت که در طرح جدید این فضا به حدود 58 هزار متر مربع می رسد . طبیعی است از بابت افزایش این فضا، باید مبالغی را به شهرداری پرداخت کنیم . از سوی دیگر پس از اینکه طرح اولیه به اتمام رسید ، می شود برآوردی از هزینه های احداث داشت .

 

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرآنلاین مبنی بر اینکه نام این بنا در شرایط تازه تغییر می کند ؟ یا خبر گفت: تصمیم بر این است نام بنای جدید نیز همچنان پلاسکو باقی بماند .

 

 او در جواب این پرسش که شیوه واگذاری به سرقفلی داران به چه صورت است؟ گفت: به هر حال تا قبل از این واقعه ، سرقفلی ها واجد ارزشی بودند که ما آن را به رسمیت می شناسیم . پس از ساخت بنای جدید نیز طبیعی است که سرقفلی ها قیمتی پیدا می کند و ما قصد داریم با تفاهم ، از طریق دریافت مابه التفاوت قیمت فعلی و قیمت قبلی ، البته با احتساب زمان وقوع حادثه تا تکمیل ساختمان که احتمالا سه سال می شود، سرقفلی های جدید را واگذار نماییم .به گفته وی از روز صدور مجوز ، پیش بینی شده است ساختمان ظرف دو سال احداث شود.  

 

او توضیح داد: هنوز تعداد واحدهایی که در پلاسکوی جدید احداث می شود معلوم نیست و پس از آنکه طراحی به تمام رسید می توان در خصوص آن اظهار نظر کرد .

 

وی پیگیری ها در خصوص واگذاری سرقفلی ها را از طریق شورای سرقفلی داران اعلام کرد و گفت: با تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی مقرر شد مسابقه ای برای طراحی ساختمان جدید برگزار کنیم.از سوی دیگر سایتی راه اندازی شد تا هر کس ایده ای درباره پلاسکو دارد ، در آن ثبت کند که در این قالب 1485 نفر در این سایت ثبت نام کردند و 365 ایده را ارائه دادند ، از میان آنها 10 طرح به عنوان طرح برنده انتخاب شده است و حالا نیز برنده طراحی این ساختمان از ایده های ارائه شده استفاده خواهد کرد .

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جلساتی با شهرداری تهران، شهرداری منطقه 12 ، قوه قضاییه و همچنین سازمان میراث فرهنگی برای مشخص شدن شکل کار برگزار شد از دستیابی به تفاهم با مجموعه های مذکور خبر داد و گفت منتظر ابلاغ صورت جلسه هایی هستیم که با شهرداری و قوه قضاییه امضا کرده ایم .

 

 او تاکید کرد سازمان میراث فرهنگ تاکید داشت ساختمان جدید در سه طبقه احداث شود که اصلا پاسخ صاحبان سرقفلی را نمی داد از این رو تصمیم گرفتیم با رعایت نکاتی که میراث فرهنگی در نظر داشت، این ساختمان بلند مرتبه را احداث کنیم .

 

سعیدی کیا در خصوص مسائل ساختمان 5 طبقه باقی مانده نیز مورد سئوال قرار گرفت و توضیح داد: کسانی که در این ساختمان مستقر بودند درخواست بازگشت به کارشان را داشتند اما نکته اینجاست که این ساختمان با آیین نامه های دهه سی ساخته شده بود ، در این مدت هم قوانین شهرسازی در ایران تغییر کرده و هم قوانین شهرسازی در جهان، از سوی دیگر ساختمان نیز دیک ساختمان صدمه دیده است و تاسیسات زیربنایی آن و حتی آسانسور در ساختمان اصلی مستقر بود از این رو امکان فعالیت در آن وجود نداشت .

 

او تاکید کرد : حتما به موضع آتش نشانان شهید در این ساختمان جدید توجه ویژه ای خواهیم کرد .

 

به گفته وی ساختمان جدید در 9400 متر مربع  شامل فضای تجاری و با طراحی هزار پارکینگ در 5 طبقه و هشت طبقه روی زمین احداث خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------