نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس: استانداردنبودن خودروها عامل‌ اصلی آلودگی هوا است



اخبار,اخبار اجتماعی,علی ادیانی

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه درتولید حامل‌های سوختی مانند بنزین به استاندارد یورو ۵ رسیده‌ایم، گفت: عامل اصلی آلودگی هوا استاندارد نبودن خودروهای تولید داخل است

علی ادیانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ضرورت بهینه‌سازی سوخت با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵، بیان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کند و فاز دوم آن نیز خوشبختانه راه‌اندازی شده است و امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر به تولید ۱۲ میلیون لیتر دیگر هم دست یابیم.

 

وی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سه مرحله باید ۳ تا ۱۲ میلیون لیتر تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ داشته باشد که در مجموع ۳۶ میلیون لیتر در روز می‌شود که اگر این اتفاق بیفتد ما دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت.

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: ما در سال ۹۷ بنزین وارد نمی‌کنیم و وزارت نفت به سمتی رفته که در تولید بنزین مورد نیاز داخل کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و این یک افتخار بزرگی است اگرچه آن را دیر به دست آوردیم.

 

ادیانی با بیان اینکه در بودجه ۹۷، مجلس هیچ اعتباری در اختیار دولت برای واردات بنزین قرار نداده است، اظهار داشت: وزارت نفت خوشبختانه با تلاش صنعتگران و دانشمندان داخلی به ویژه با فعالیت و همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران که با افتخار این کار را به عنوان یک پالایشگاه تولید بنزین ایرانی در مدار کار قرار داده است، در بحث تولید بنزین به خودکفایی رسیده‌ است.

 

نماینده مردم قائم شهر در مجلس با اشاره به اینکه کارشناسان می‌گویند ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران به دلیل استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد است، بیان کرد: بحث آلودگی هوا امروز یکی از چالش‌های جدی کلان شهرهاست و ریشه در یک سلسله عوامل متعدد دارد. دلیل اول این است که ما خودروهایی که در مجموعه ناوگان حمل و نقل درون شهری مانند شهر تهران و دیگر شهرها استفاده می‌کنیم، خودروهایی نیست که در چارچوب استانداردهای لازم و منطبق با مباحث زیست محیطی و آخرین شاخص‌های صنعت به لحاظ آشتی با محیط زیست تولید شده باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه بخش اعظم آلودگی هوای کلان شهرها به وسایل نقلیه مانند موتور سیکلت بر می گردد، افزود: هر موتور سیکلت حدود شش برابر خودروی سواری آلودگی ایجاد می‌کند. به اعتقاد من مسئولان تولید وسایل نقلیه از موتور سیکلت تا کامیون به ویژه خودروهای سواری باید به سمت انطباق تولیدات‌شان با استانداردها حرکت کنند.

 

ادیانی گفت: اخیرا نقل قولی از یکی از مدیران ذیربط در تولید خودرو شنیده‌ام که گفته‌اند برخی از استانداردهایی که ما برای تولید خودروی داخل داریم بنز و هیوندا ندارند. من نمی‌دانم این نقل چقدر صحت دارد ولی چنین نقل قول‌هایی با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد.

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: واقعیت این است که تولیدات داخل ما چه توسط شرکت ایران خودرو و چه توسط سایپا که بخش اعظم تولید خودروهای سواری را به صورت انحصاری در اختیار دارند، قابل انطباق با استانداردهای بین‌المللی نیست و بدون شک من اعتقاد دارم هزینه‌ای که ملت ایران - برای اینکه ما در خودروسازی به خودکفایی برسیم و به تولید داخل همراه با استانداردها دست پیدا کنیم- داده‌اند هیچ ملتی بر روی کره زمین نداده است.

 

نماینده مردم قائمشهر در مجلس، گفت: متاسفانه بازار خودروی ما در اختیار چین و کره جنوبی است و اینها برای نظام مدیریت تولید خودرو بعد از انقلاب ننگ است. من به عنوان یک شهروند ایرانی خجالت می‌کشم که اینقدر صنعت خودروسازی داخل کشور را ضعیف می‌بینم و اگر به همین حالت پیش برویم چند سال دیگر ماشین‌های تولید افغانستان داخل کشور رژه خواهند رفت. یکی از عارضه‌های بی‌عرضگی در عدم دستیابی به تولیدات خودروی استاندارد این است که چوبش را مردم باید بخورند.

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، گفت: مردم از یک جهت بدون حساب و کتاب از صنعت خودروی داخلی که در جای خودش از منظر ایجاد اشتغال درست است، حمایت می کنند، اما از این نجابت مردم، مسئولان اوج نانجیبی را رقم می‌زنند. مردم از دو جهت ضرر می‌کنند؛ هم پول‌شان هزینه می‌شود و هم جان‌شان.

 

ادیانی با تاکید بر اینکه یکی از آسیب‌هایی که خودروهای داخل کشور وارد می‌کنند این است که بنزین زیادی را مصرف می‌کنند، عنوان کرد: آلودگی هوای کلان‌ شهرها ربطی به غیراستاندارد بودن سوخت‌ها ندارد، در سال ۹۰ نیز دعوا و جنجال بنزین پتروشیمی را به عنوان عامل آلودگی هوای تهران مطرح کردند و در آن مقطع نیز این مساله صحت نداشت چرا که یک لیتر بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نمی‌شد و تمام بنزین‌هایی که در تهران عرضه می‌شد، بنزین یورو ۴ بود و بزرگ‌ترین دلیل هم بر باطل بودن این حرف آن است که اگر بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها در تهران توزیع می‌شد و سبب آلودگی هوا از آن بود، چرا اکنون که در سطح تهران بنزین‌های یورو ۴ و یورو ۵ عرضه می‌شود آلودگی آن بیشتر شده است و وضعیت از پنج سال قبل نیز بدتر شده است، این حرف‌ها غیرکارشناسی است و در آن زمان نیز به انگیزه سیاسی برای کوبیدن یک دولت و تخریب آن مطرح کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: مساله آلودگی هوای تهران دارای چند دلیل است که در درجه اول استاندارد نبودن خودروهای داخل کشور یکی از علت‌های آلودگی هواست. البته این به این معنا نیست که ما باید مرزها را باز کنیم و ماشین‌های خارجی را وارد کنیم. ما باید ضمن حمایت از تولید داخلی، مدیران را مکلف کنیم که تولید ماشین‌ها را صادرات‌محور و رقابت‌محور کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------