وقوع بارش‌های رگباری در برخی نقاط کشور/ آغاز روند افزایش دما



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی , هواشناسی

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ضمن توضیح درمورد بارش‌های رگباری روزهای اخیر در شهرهای مختلف، از روند افزایش تدریجی دما در بیشتر نقاط کشور خبر داد.

احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بارش‌ چند روز گذشته به طور دقیق پیش‌بینی و اطلاعیه‌ و اخطاریه‌های لازم در این مورد صادر شده بود، تصریح کرد: در فصل تابستان به دلیل تابش شدید آفتاب و گرمای بالای جو، سیستم به صورت همرفتی عمل می‌کندو رشد ابرها غالبا به شکل ابرهای جوششی است و غالبا بارش‌ها به صورت رگباری هستند. خیلی وقت‌ها تگرگ نیز اتفاق می‌افتد. این شکل بارشی خاصیت بارش‌های تابستانه است  و از آنجا که بارش‌ها به شکل رگباری است و گاه با تگرگ همراه می‌شود می‌تواند خسارت‌زا باشد.

 

خسارت بارش‌های رگباری تابستانه به محصولات کشاورزی

وی در مورد احتمال خسارت بارش‌های رگباری تابستانه به محصولات کشاورزی گفت: در این مقطع برخی محصولات در مرحله برداشت هستند و بارش برای آن‌ها مناسب نیست. برای مثال برنج اگر در مرحه برداشت یا پس از برداشت باشد بر اثر وقوع بارش‌ آسیب می‌بیند. بارش‌های رگباری برای محصولات باغی نیز خسارت‌زا است چون در این مقطع سال که میوه‌ها رسیده هستند، بارش‌های رگباری و تگرگ ممکن است باعث لکه‌دار شدن میوه شود.  

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در مورد احتمال تداوم بارش‌های رگباری در روزهای آینده اظهار کرد: موج بارشی عبور کرده است و بارش قابل توجهی در روزهای آینده نخواهیم داشت، غیر از جنوب شرق کشور که امکان وقوع بارش دراین منطقه آن هم به‌خاطر شرایط اقلیمی وجود دارد. دراین بازه زمانی جنوب شرق کشور دارای بارش‌های موسمی است و معمولا بر اثر همین بارش‌های تابستانه، سیستان و بلوچستان بارش قابل توجهی دریافت می‌کند به حدی که با بارش زمستانه قابل مقایسه است.

 

وظیفه با اشاره به وضعیت جوی کشور در روز جاری اظهار کرد: بر اساس خروجی مدل‌ها، امروز (شنبه ۲۴ تیرماه)، در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، استان‌های ساحلی خزر، شمال زنجان، قزوین، ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز و سمنان، ارتفاعات همدان، برخی نقاط کرمان، غرب یزد، شرق فارس، شرق هرمزگان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

 

وی شرایط جوی کشور طی روزهای آینده را پیش‌بینی کرد و گفت: در روزهای آتی پدیده خاصی جو نداریم به غیر از اینکه در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۵ و ۲۶ تیرماه)، جریان‌های جنوب شرقی باعث بارش‌های رگباری در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب شرقی کرمان خواهد شد. افزون بر این در ارتفاعات البرز مرکزی نیز بارش پراکنده و جزئی رخ خواهد داد.

 

این کارشناس سازمان هواشناسی کشور افزود: در شمال سیستان و بلوچستان به دلیل وزش بادهای ۱۲۰ روزه و جهت باد از شمال به جنوب، وقوع پدیده گرد و غبار به‌ویژه در زابل دور از انتظار نیست همچنین در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته روند افزایش تدریجی دما پیش‌بینی می‌شود.

 

ابتکار در پایان ضمن اشاره به کاهش محسوس دما طی روزهای گذشته اظهار کرد: در روزهای گذشته به ویژه در نیمه شمالی کشور کاهش دما را داشتیم. در تهران نیز کمینه دما به حدود ۱۲ درجه سانتیگراد رسید اما در روزهای آینده به تدریج دما روند صعودی خواهد داشت و در تهران حدود ۶ درجه افزایش دما خواهیم داشت. وضعیت تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۵ و ۲۶ تیرماه)، صاف، گاهی وزش باد با بیشینه و کمینه دمای ۳۵ و و ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------