ابتکار: می‌گفتند دریاچه ارومیه مرده، حالا می‌بینیم که احیا شد



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  , ابتکار

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرای برنامه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: در یک دوره با برنامه‌های علمی و کارشناسی برخورد سیاسی می‌شد اما امیدواریم برنامه احیای دریاچه ارومیه با جدیت دنبال شود.

  ایسنا نوشت: معصومه ابتکار در جلسه کارگروه احیای دریاچه ارومیه که امروز در استانداری آذربایجان شرقی با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شد اظهار کرد: دریاچه ارومیه، یک پارک ملی است که تنها متعلق به یک یا دو استان نیست بلکه متعلق به همه ایران است و حتی به عنوان ذخیره گاه زیست کره و رامسرسایت متعلق به جامعه بشری است.

 

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه ثروت و سرمایه ملی است که در یک دوره به دلایل متعدد مورد بی توجهی قرار گرفته و تا پای مرگ رفت افزود: وضعیت دریاچه ارومیه در آن مقطع تبدیل به یک زنگ خطر شد. سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها نیز کمک کردند تا مسئله دریاچه ارومیه مطرح شود تا اینکه در سال 92 مورد توجه ویژه دکتر روحانی قرار گرفت و در شمار وعده‌های انتخاباتی قرار گرفت.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در آن مقطع برخی معتقد بودند دریاچه ارومیه مرده و کار آن تمام شده است، گفت: این افراد پیشنهاد دادند که از املاک دریاچه ارومیه بهره برداری شود و معتقد بودند دریاچه دیگر قابل بازگشت نیست از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان نیز معتقد بودند دریاچه قابل احیاست. آقای روحانی نیز این نگاه علمی را انتخاب کرد و به دنبال آن اراده‌ای بین مسئولان منطقه‌ای به منظور احیاء شکل گرفت.

 

ابتکار با اشاره به اینکه مسئله دریاچه ارومیه به سرعت در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت، گفت: یک تیم متخصص و علمی با حضور دکتر عیسی کلانتری به منظور انجام مطالعات و برنامه ریزی‌های لازم برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد شد. مقدمات مطالعات مربوط به احیای دریاچه ارومیه سال ها پیش توسط سازمان حفاظت محیط زیست فراهم شده بود که با شکل گیری ستاد احیای دریاچه ارومیه و کمک کلیه متخصصان داخلی و خارجی این مطالعات تکمیل شد و یک طرح جامع بلندمدت فرابخشی با نگاه اقتصادی و اجتماعی شکل گرفت.

 

وی با بیان اینکه کمتر از سه سال از اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد اظهار کرد: بنابر شاخص‌های ستاد دریاچه ارومیه و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی و بر اساس برآورد مردم و مشاورین بین‌المللی، احیای دریاچه ارومیه پیشرفت خوبی داشته است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ضمن تشکر از ستاد احیای دریاچه ارومیه و همه دستگاه‌ها به منظور اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: تا کنون کارهای ارزنده‌ای بر اساس مطالعات دقیق علمی برای احیای دریاچه انجام شده است. همچنین اقدامات خوبی در حوزه آب صورت گرفته و آبفا پیشرفت خوبی در ایجاد تصفیه خانه و سامانه‌های جمع‌آوری فاضلاب داشته است که مشکلات اعتباری این موضوع توسط استانداری حل شده و امیدواریم این اقدامات تداوم یابد.

 

ابتکار با بیان اینکه در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان نیز اقدامات موثر برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده است اظهار کرد: مدیریت منابع آب یک مسئله مهم در بحث احیای دریاچه ارومیه است. همچنین ارزیابی زیست محیطی پروژه‌ها و توقف سدهای جدید بحث دیگری است که در این دوره با جدیت دنبال شد. همچنین در زمینه توقف چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از برداشت بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی اقدامات مثبتی انجام شده است.

 

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: در برخی دوره‌ها با برنامه‌های کارشناسی و علمی برخورد سیاسی شده است که امیدواریم روندهای علمی شکل گرفته تداوم یابد.

 

وی با اشاره به اینکه مهمترین کار در بخش کشاورزی اصلاح الگوی کشت و آبیاری است، گفت: در زمینه تغییر رویکردها در حوزه کشاورزی اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته اما هنوز احتیاج به یک انقلاب در حوزه کشاورزی داریم تا کشاورزی سازگار با محیط زیست و تغییر اقلیم در کشور جایگزین شود.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه تشکل‌های مردم نهاد کشاورزی و مردم در حوزه اصلاح الگوی کشت و آبیاری خوب عمل کرده است اظهار کرد: اگر این همراهی‌ها نبود نمی‌توانستیم به همه دستاوردها برسیم. اینکه روستا به روستا با الگوهای موفق کشاورزی و سازگار با محیط زیست کار شود دستاورد مثبت این دوره است. باید فرصت ایجاد معیشت جایگزین را برای روستاها بیش از پیش فراهم کنیم. در احیای دریاچه ارومیه نمی‌توان نقش بانوان روستایی و صندوق‌های خرد را نادیده گرفت.

 

ابتکار با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها در تثبیت گرد و غبار و نهال کاری‌ها اقدامات مثبتی انجام داده است افزود: قرق اراضی اطراف پارک ملی باید با قوت انجام شود. همچنین به منظور اصلاح میان گذر دریاچه ارومیه وزارت راه با جدیت موضوع را دنبال می‌کند تا این میان گذر بر گردش آب و حیات دریاچه ارومیه تاثیر منفی نداشته باشد و بتوانیم هم میان گذر را حفظ کنیم و هم دریاچه ارومیه را داشته باشیم که مطالعات مربوط به این پروژه آغاز شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه بحران‌های مشابه در نقاط دیگر کشور وجود دارد، گفت: در مورد احیاء و حفاظت تالاب‌ها و اصلاح الگوی کشاورزی گام‌های جدی و علمی در دولت یازدهم با مشارکت مردم و رسانه‌ها برداشته شده است.

 

ابتکار با تاکید بر اینکه اگر به این تهدیدات زیست محیطی توجهی نشود تبدیل به تهدید تمدنی می‌شود گفت: اگر این برنامه‌ها انجام نمی‌شد و روند گذشته ادامه پیدا می‌کرد در حوزه دریاچه ارومیه با بحران جدی در بخش سلامت و کشاورزی روبرو بودیم و حتی مسائلی مربوط به دریاچه ارومیه 14 استان را تحت الشعاع قرار می‌داد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در حال حاضر در حوزه دریاچه ارومیه از بحران حاد خارج شده‌ایم، گفت: هنوز راه طولانی در پیش داریم و استمرار برنامه‌ها به منظور احیای کامل دریاچه ارومیه و همه تالاب‌ها و زیستگاه‌های کشور ضروری است، چون اینها سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند و تنها متعلق به نسل ما نیستند.

 

ابتکار با بیان اینکه باید با جدیت برنامه‌های توسعه پایدار در حوزه کشاورزی و فعالیت‌های روستایی در کنار حفاظت از تالاب‌های کشور استمرار یابد، گفت: از جمله گام‌های مهم دولت یازدهم تدوین لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور است که دو هفته پیش طی پیگیری‌های مجدانه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در شرایط حاضر برای حفاظت و احیای تالاب‌ها یک قانون کارآمد، به روز و علمی داریم و امیدواریم با برنامه‌های دولت و تاکیدات دکتر روحانی بر احیای تالاب‌ها با مشارکت مردم گام‌های مثبتی برداریم.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------