اکنون زمان ولخرجی آب نیست



 اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی ,عیسی کلانتری

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ارزش و بهای بالای آب سامانه گرمسیری گفت: آب این سامانه باید به دست کشاورز کاربلد با ایجاد راندمان بالا سپرده شود.

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری در کارگروه آب و کشاورزی استان کرمانشاه که امروز در استانداری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به هزینه‌های سنگین جهت ایجاد سامانه گرمسیری گفت: آب این سامانه قابل بخشش نیست و مسئولان استان باید در بهره‌وری از آن نهایت دقت را داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه اکنون زمان ولخرجی آب نیست،اظهارکرد: کشور در شرایطی قرار دارد که باید از تمام منابع آن به‌خوبی استفاده شود، بویژه از آب پروژه‌هایی مانند پروژه گرمسیری که هزینه‌های بسیاری برای بهره‌برداری از آن شده است.

 

آب سامانه «گرمسیری» را دست کشاورز کاربلد بدهید

 

کلانتری با اشاره به شروع این پروژه از سال ۱۳۷۵ گفت: ۲۱ سال است روی این پروژه کار انجام می‌شود تا آب به این منطقه برسد و نباید این آب را ارزان از دست داد.

 

رییس سازمان محیط زیست به مسئولان استان تاکید کرد: اولین شرط استفاده از آب این سامانه باید این باشد که از هدررفت آب جلوگیری شود، بنابراین نباید به کسی که کار کشاورزی بلد نیست، اجازه کار در منطقه را داد. باید کسی در این منطقه و با استفاده از این آب کشاورزی کند که کشاورزی را بلد باشد و اگر مجبوریم از کسانی استفاده کنیم که کشاورزی نمی‌‎دانند باید به آنها آموزش بدهیم، زیرا این آب بهای سنگینی دارد.

 

کلانتری تاکید کرد: دومین شرط استفاده از این آب باید بهره‌وری باشد و کسی باید با این آب کشاورزی کند که بتواند بهره‌وری ۷۰ درصدی داشته باشد و بتواند در قبال استفاده از یک مترمکعب از این آب حداقل سه کیلو ماده خشک تولید کند. برای هر مترمکعب از این آب ۲۰۰۰ تومان هزینه شده و باید کسی از آن استفاده کند که حداقل ۳۰۰۰ تومان از آن بهره وری داشته باشد.

 

وی به راندمان پایین کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما هنوز به راندمان ۴۰ درصدی در کشور نرسیده‌ایم در حالی‌که برای هر مترمکعب آب پشت سدها ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان هزینه شده که بهره وری و تولید ما نصف این هزینه را هم در نمی‌آورد و اگر ۱۰ میلیون تومان ارزش واقعی آب مصرفی است با این آب حداکثر ۵ میلیون تومان بهره‌وری داریم.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به ضعف نیروی انسانی و متخصص در بخش کشاورزی اشاره و اظهارکرد: علیرغم همه ادعاهایی که در این زمینه داریم، هیچ چیز از کشاورزی نمی‌دانیم و  با اطمینان می‌گویم که در بخش تولیدات کشاورزی در زمینه به روز شدن علم و تکنولوژی این بخش مشکل داریم. باید در این زمینه از خارجی‌ها کمک بگیریم واز یک شرکت خارجی در زمینه استفاده بهینه از سامانه گرمسیری مشاوره و بهره بگیریم علاوه بر آن لازم است با یک شرکت خارجی در زمینه ورود تکنولوژی و آموزش بهره‌وری وارد مذاکره شویم.

 

مردم ایران گرانترین مواد غذایی را می خورند

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به قیمت تمام شده تولید در کشور اشاره کرد و گفت: قیمت تولید در کشور به حدی بالاست که حتی اگر بهترین روابط را با تمام کشورها داشته باشیم باز هم محصولاتمان توان رقابت در بازار را نخواهند داشت. در حال حاضر مردم ایران مواد غذایی را گرانتر از بیشتر کشورهای دنیا می خورند و عملا با این قیمت تمام شده جایی برای رقابت نداریم.

 

کلانتری تصریح کرد: یکی از علل افزایش قیمت محصول تولید شده این است که ما نتوانستیم در انتقال تکنولوژی از آزمایشگاه و دانشگاه به مزرعه موفق باشیم.

 

وی در ادامه بر بازاریابی محصولات تولیدی در محدوده طرح گرمسیری تاکید کرد و گفت: لازم است پیش از سرمایه گذاری در کشاورزی این منطقه حتما بازاریابی و بررسی لازم را انجام داد و اقتصادی تولید کرد.

 

وی با بیان اینکه آب این سامانه گران است، گفت: باید محصولی با استفاده از این آب کشت شود که بتواند در قیمت تمام شده هزینه آب خود را درآورد، بنابراین نمی توان با استفاده از این آب محصولی مانندگندم یا برخی انواع علوفه را کشت کرد. کشاورزی عادی با این میزان آب جواب نمی‌دهد و باید از افراد کاربلد در این منطقه استفاده شود، زیرا کشاورزی با این آب گران است.

 

کلانتری افزود: دولت در آب این پروژه سرمایه گذاری کرده و دیگر نباید از دولت توقع داشت که از کیسه خود در بخش کشاورزی منطقه هم پول تزریق کند، بنابراین باید از کشاورزانی استفاده شود که خودشان بتوانند حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد سرمایه اولیه را تامین کنند.

 

وی تاکید کرد: باید حداقل به ازای هر مترمکعب آب ۱۰۰ تومان پول از کشاورزان گرفته شود، زیرا کمتر از این میزان موجب می شود که کشاورزان قدر این آب را ندانند.

 

رییس سازمان محیط زیست در پایان تاکید کرد: مسئولین استان به افراد کاربلد و دارای سرمایه اجازه کشاورزی در این منطقه را بدهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------