کاخ مروارید به نخي بند است



اخبار,اخبار اجتماعی,میراث فرهنگی

کاخ مروارید در سال همدلی و همزبانی پس از سالیان متمادی برای جانی دوباره میزبان هم‌آوایی مدیرانی از جنس میراث و ورزش البرزی شد.

با هماهنگی خبرنگار‌ قانون نشست مشترکی مابین مدیر کل میراث فرهنگی و ورزش جوانان البرز به‌منظور کمک براي احیا و نگهداری برخی از کاربری‌های  کاخ‌مروارید با ایجاد صنایع ورزشی مرتبط در محل کاخ با حضور جمعی از كارشناسان میراث و ورزش استان برگزار شد.


عبدالناصر میرچی، مدیر کل میراث فرهنگی استان درباره مشكلات كاخ‌مرواريد گفت:متاسفانه با توجه به کمبود بودجه و هزینه‌های سرسام‌آور حفظ ،نگهداری و مرمت آثار باستانی اگر چاره‌ای نیندیشیم هر روز شاهد فرسوده‌تر شدن  فضاهای تاریخی  در کشور خواهیم بود.


   تقدير از فعاليت‌هاي مدني «قانون»
او همچنین بر نقش موثر رسانه‌ها در راستای همدلی و همسویی مابین مدیران ارشد در راستای رصد ،کارشناسی و چاره‌جویی معضلات و معرفی توانمندی‌ها اشاره کرد و افزود: برخی از خبرنگاران علاوه‌بر رسالت خبری در پیوستگی  تعاملات اجتماعی  نقش موثری در به ثمر رساندن خروجی مناسب  برای رفع مشکلات دارند. با این مقدمه می‌توان گفت که روزنامه قانون در استان البرز یکی از مطبوعات پرتلاش در این عرصه است.قطعا ورود اهالی مطبوعات همراه با نقد منصفانه و حمایت در راستای تحقق اهداف مشترک و پیشبرد کشور به سوی جامعه مدنی  بسیار موثر خواهد بود.


ميرچي با اشاره به وضعيت كنوني كاخ‌مرواريد گفت: بنای تاریخی کاخ مروارید یکی از آثار فاخر ملی است که به ثبت نیز رسیده است اما متاسفانه دست‌خوش فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و در طول این مدت نیز آسیب‌های جدی بر مجموعه وارد شده که اگر تدبیری صورت نگیرد به‌زودی این فضای تاریخی تبدیل به مخروبه میراثی خواهد شد.


  مصوبه غيركارشناسي ماده 5 استانداري
او درباره مالکیت این مجموعه عنوان كرد: این مجموعه پس از انقلاب  ابتدا در اختیار بنیاد مستضعفان بود وسپس به تعاونی سپاه فروخته شد. در سال گذشته در کمیسیون ماده 5 البرز تصمیم  غیرکارشناسانه‌ای  درخصوص تحویل 30 درصد از مجموعه زمین‌های کاخ‌مروارید به شهرداری کرج و مابقی جهت مجوز ساخت‌و‌ساز به تعاونی مالک مصوب شد.

 

اين تصميم غيركارشناسانه بدون در نظر گرفتن سابقه تاریخی و ثبت این اثر به‌عنوان میراثی ملی است.مدیر کل میراث البرز ادامه داد: شورای عالی معماری کشور بلافاصله پس از اطلاع، مانع اجرای این طرح  شد و خوشبختانه به دستور دادستان کرج تصرف ، حفظ ،نگهداری و احیای این بنا به میراث البرز واگذار شد.


  تمام قد در احیای کاخ مروارید خواهیم بود
همچنين در اين نشست رضا گل محمدی، مدیر کل ورزش جوانان البرز نیز با اشاره به ارزش تاریخی و ملی كاخ‌مرواريد گفت: وجود چنین فضاهایی با چند کاربری در کشور نادر است که بهره‌مندی از این مکان در البرز می‌تواند رهاوردهای بسیار چشمگیری در رونق صنایع فرهنگی، ورزشی، توریسم و گردشگری داشته باشد. علي‌الخصوص اینکه جایگاه البرز به‌عنوان استان معین پایتخت و نیز دارا بودن جاذبه‌های خاص در رونق چنین فضاهایی از اهمیت بالایی برخوردار است.


این مقام مسئول ادامه داد: به‌عنوان یک ایرانی سپس یک کرجی با افتخار آماده همکاری در راستای حفظ و احیای این فضای تاریخی با همکاری میراث البرز هستيم. اين طرح  باهدف افزایش سرانه ورزشی و بسترسازی عملی در راستای مشارکت بخش خصوصی  پیشگام خواهد بود. گل محمدی افزود: متاسفانه نه‌تنها در البرز بلکه در کشور نیز فضای مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران در صنایع متعدد وجود ندارد که با تغییر نگاه تصمیم‌گیران به این مقوله و دستیابی به این مهم می‌توان نقش بسزایی با توجه به کمبودهای بودجه‌ای، در راستای ایجاد درآمدهای پایدار؛ جلوگیری از مخروبه شدن آثار تاریخی ملی داشت؛ همچنين  راه‌اندازی فضای کسب و کار و بهره‌مندي از مکان‌های موجود این‌گونه مجموعه‌ها در راستای راه‌اندازی صنایع ورزشی متنوع و از همه مهم‌تر تزریق روحیه امید و شادابی را برای مردم به ارمغان آورد.

 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این اداره آمادگی ایجاد صنایع مختلف ورزشی در قالب‌های متنوع  تفریحی، آموزشی و مسابقه‌ای در رشته‌های متعدد سوارکاری، گلف، تنیس، موتور و ماشین را دارد و با بررسی کارشناسی بیشتر شاید رشته‌های دیگری نیز بتوانند در این فضا شکل بگیرند.


گل محمدی عنوان كرد: این مکان پتانسیل بسیار مناسبی برای ایجاد یک کمپین ورزشی چندگانه خواهد داشت و حتی بنده به شما وعده برگزاری مسابقات کشوری و بین‌المللی را نیز در رشته‌های متعدد در این مکان خواهم داد.


  حمایت از صنایع غیر نفتی سدی در مقابل بحران های اقتصادی
 امیدوار هستیم تا در سال همدلی و همزباني دولت و ملت شاهد نشست‌های بیشتری از این قبیل باشیم، چراكه ماحصل چنین بازدیدها و نشست‌های تخصصی آن‌هم با روحیه جهادی و تعامل‌گرایانه مدیران ارشد می‌تواند درهای امید را با احیای فضاهایی دلنشین و کاربردی بر روی البرزی‌ها بگشاید.

 

امروزه در سراسر دنیا حمایت از صنایع فرهنگی، توریستی،گردشگری و تلفیق آن با صنایع ورزشی توانسته است کشورهای بسیاری را از بحران‌های اقتصادی نجات دهد، در بسیاری از این کشورها حتی بیشترین در آمد نیز از رونق همین صنایع حاصل شده است؛ به‌عبارتی حمایت از باروری صنایع غیرنفتی سدی در مقابل بحران‌های اقتصادی در جوامع خواهد بود.

 

در زمان استانداری پیشین طرح جامعی از پتانسیل‌های استان تدوین شد که در آن البرز را با توجه به جاذبه‌های متعدد به‌عنوان استانی با مرجعیت گردشگری و توریستی شناسایی کرد، امیدواریم طرح مطالعاتی گذشته که با همکاری متخصصان علمی و خصوصا مدیران پر تجربه بومی استان تدوین شده بود دستخوش نگاه‌های سلیقه‌ای و سیاسی مجموعه مدیران ارشد کنونی البرز نشود تا بتوانیم بر اساس برنامه‌ریزی کارشناسی شده موجب باروری پتانسیل‌هاي موجود استان در راستای رونق اقتصادی آن شویم.


اخبار اجتماعی - قانون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------