داستان کارگران بلاتکلیف یک کارخانه صنعتی



اخبار,اخبار اجتماعی,کارگران بلاتکلیف

تعدادی از پرسنل شرکت کمباین‌سازی اراک که به گفته خودشان «بلاتکلیف‌اند و با جیب خالی روزگار می‌گذرانند»، این روزها شرایط مناسبی ندارند و برخی از آنها هم پس از گذران سه ماه بدون حقوق، چند روزی است که اخراج شده‌اند و در انتظار تعیین تکلیف خود بسر می‌برند.

منطقه مرکزی، این کارگران برای پیگیری وضعیت خود تجمع هم کرده‌اند ولی عاقبت کار هنوز نامعلوم است، و منتظر نتایج جلساتی هستند که برگزار شده یا درحال برگزاری است.

محسن یکی از کارگران شرکت که همانند جمعی دیگر از همکارانش قراردادش تمدید نشده و در بخش جوشکاری کمباین‌سازی مشغول به فعالیت بوده به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به این‌که سهامدار عمده شرکت کمباین‌سازی اراک، یک موسسه خاص است، تعدیل نیرو نیز بر اساس یک تصمیم بالادستی گرفته شده و از سوی مدیریت این شرکت نیست.

وی ادعا کرد: ظاهرا قرار شده تا زمانی که فروش کمباین آزاد نشود، این شرکت نیرو جذب نکند و نیروهای قراردادی را هم اخراج کنند.

محسن با بیان این‌ ادعا که بر این اساس در این ماه قرارداد 182 نفر پرسنل این شرکت را تمدید نشده است، گفت: الان سرنوشت 182 نفر پرسنلی که جوانی خود را اینجا گذاشته‌اند نامشخص است.

وی عنوان کرد: با همت مسئولین استانی ماه قبل قرارداد همین تعداد به مدت یک ماه تمدید شد و آنها حقوق دریافت کردند، اما باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد و مسئولین استانی اعلام کرده‌اند که این مسئله از حوزه اختیارات ما خارج است و در حوزه کشوری باید بررسی شود.

این کارگر که جزو نیروهای اخراج شده است، ضمن اشاره به جلسه‌ای که به منظور بررسی این شرکت در تهران برگزار شد، گفت: حتما به نتیجه رسیدن این‌گونه جلسات نیازمند یک پروسه طولانی است و به راحتی نمی‌توان قانونی را مبنی بر این‌که به خریدار کمباین به راحتی تسهیلات داده شود تصویب کرد، چراکه ردیف بودجه باید برای آن در نظر گرفته شود و فکر نمی‌کنم که ظرف چند روز بشود آن را به نتیجه رساند.

وی گفت: ما تنها 180 نفر نیستیم، بلکه نزدیک 200 نفر کارگریم که اگر 20 نفر باقیمانده هم بروند شرکت به کل تعطیل می‌شود.

وی عنوان کرد: تعداد نفراتی که در بخش جوشکاری، رنگ و مونتاژ مانده‌اند دیگر پاسخگوی نیاز تولید نیست، در قسمت جوشکاری تنها هفت نفر باقی مانده‌اند و عملا شرکت تعطیل است. افرادی که باقی مانده‌اند اگر قرارداد داشته باشند، تسویه حساب می‌کنند و نیروهای رسمی‌ هم باید با شکایت حق و حقوق خود را بگیرند.

وی تصریح کرد: عملا چیزی به اسم تولید در این شرکت وجود ندارد مگر اینکه از جلساتی که در سطح کشوری برگزار می‌شود، نتایج مثبتی بیرون آید که قرار بود طی چند روز گذشته برگزار شود.

وی با بیان این‌که این مسئله‌ای است که چندین سال است با آن درگیر هستیم، یک مدت تولید خوب بوده و دوباره شرکت خوابیده است، گفت: عدم برنامه‌ریزی و عدم مدیریت صحیح، عدم شناخت نسبت به تولیدات شرکت از جمله مسائلی است که چندین سال است با آن درگیر هستیم و امنیت شغلی نداریم.

وی مدعی شد: طولانی‌ترین قراردادی که با پرسنل این جا بسته شده شش ماه بوده است، در حالی که زمانی که تولید این شرکت خوب بود تا سه سال هم قرارداد بسته شده است، اما در حال حاضر نزدیک به چهار سال است که طولانی‌ترین قراردادی که در واحد ساختمان بسته شده 6 ماه است.

هم‌چنین از پرسنل رسمی این شرکت که در واحد ساخت حدود 19 سال مشغول به کار است نیز به خبرنگار ایسنا گفت: قرارداد 180 نفر اول ماه تمدید نشده و حدود سه ماه است که کلیه پرسنل حقوق نگرفته‌اند.

وی گفت: کمباین‌سازی درخواست وام کرده است، اما نمی‌تواند وام بگیرد و به نظر می‌رسد تا وام نگیرد نمی‌تواند حقوق پرسنل خود را پرداخت کند.

وی افزود: زمانی که واحدهای جوشکاری، ورق‌کاری و نقاشی از صبح تا شش عصر کار می‌کنند یعنی این‌که تقاضا وجود دارد.

محمدحسین یک کارگر دیگر این شرکت که این تعدیل نیرو و عدم پرداخت حقوق به پرسنل را یک بازی می‌داند و از نیروهای رسمی این شرکت با 19 سال سابقه کار است نیز مدعی شد: درآمد این شرکت از فروش کمباین و قطعات یدکی بسیار بالا و قابل توجه است و درصدی از فروش کمباین و فروش قطعات نیز به صورت نقدی انجام می‌شود، پس مشکل مالی وجود ندارد و گردش مالی شرکت بسیار بالاست، این در حالی است که حقوق کارگران به تعویق افتاده و قرارداد تعداد زیادی نیز تمدید نشده است.

در ادامه تهیه این گزارش، خبرنگار ایسنا قصد گفت‌وگو با مدیرعامل این شرکت را داشت که موفق نشد.

اما فرماندار اراک در پاسخ به سوالات ایسنا در این خصوص گفت: در جلسه‌ای که طی روزهای گذشته با مدیرعامل کمباین‌سازی و نمایندگان جهادکشاورزی و بانک کشاورزی برگزار شده سه مطلب جمع‌بندی شده است که اگر این سه مورد به نتیجه رسیده و تعهدات مربوط به آنها به انجام برسد، تمدید قراردادها انجام خواهد شد.

دکتر بختیاری افزود: پرداخت تسهیلات 15 میلیارد تومانی به کمباین‌سازی اراک توسط بانک کشاورزی یکی از این سه مورد است که براساس آخرین اخبار مراحل پایانی را می‌گذراند و قرار بوده که روز چهارشنبه 28 مردادماه در جلسه هیات مدیره بانک کشاورزی کشور به تصویب برسد و مسئولان بانک کشاورزی استان متعهد شده‌اند که این موضوع را پیگیری و مصوبه مربوطه را از تهران دریافت کنند.

وی افزود: انجام تعهد خرید سالانه 625 دستگاه کمباین از این شرکت توسط وزارت جهادکشاورزی دومین مورد است که مسئولان جهاد کشاورزی استان متعهد به پیگیری آن شده‌اند.

بختیاری افزود: مسئولان جهادکشاورزی استان به دنبال دریافت موافقت وزارت جهادکشاورزی برای خرید ماهیانه این تعداد کمباین به جای خرید سالیانه توسط وزارتخانه هستند، چراکه در این صورت مشکل نقدینگی شرکت به صورت ماهیانه برطرف خواهد شد.

وی گفت: مدیرعامل نیز متعهد شده است که در صورت انجام دو تعهد ذکر شده، در قالب مذاکره با معاونت اقتصادی موسسه خاصی که سهامدار عمده شرکت محسوب می‌شود مجوز تمدید قرارداد با کارگران اخراجی را اخذ کند.

بختیاری با بیان این‌که طی یکماه گذشته تاکنون در دو مرحله که یکی از آنها چند روز پیش بود، دو ماه حقوق عقب افتاده کارگران نیز پرداخت شده است، افزود: پیش‌بینی‌ها در زمینه رفع این مشکل و تمدید قرارداد کارگران اخراجی مثبت است.

بختیاری گفت: منتظر اعلام نتیجه اقدامات توسط بانک کشاورزی، جهادکشاورزی و مدیرعامل شرکت هستیم.

اخبار اجتماعی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------