آخرین اخبار از حواشی ایجاد شده درباره غارعلیصدر



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,غارعلیصدر

معاون عمرانی استاندار همدان و رئیس هیئت مدیره شرکت سیاحتی علیصدر گفت: از نظر حقوقی شرکت علیصدر خصوصی بوده اما شرکت‌های عمومی غیردولتی و دولت سهامدار آن هستند.

 به گزارش ایسنا، محمودرضا عراقی چهارشنبه 19 آبان ماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به خبر منتشر شده روز گذشته از سوی برخی رسانه‌ها و عجیب و غیرمترقبه بودن آن درباره غارعلیصدر، اظهار کرد: سال 70 سازمان ایرانگردی و جهانگردی کشور متولی غارعلیصدر بوده اما با توجه به اینکه بهره‌برداری از آن به علت وجود مشکلاتی چون کمبود اعتبار و نداشتن حقوق پرسنل سخت بوده است، استاندار وقت تدبیری به خرج داده و با کمک مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی آن زمان، شرکتی تشکیل می‌دهند.

 

وی ادامه داد: 40 درصد سهام غارعلیصدر مربوط به سازمان ایرانگردی و جهانگری بوده که دولتی است، 40 درصد متعلق به سازمان همیاری‌های شهرداری مربوط به 18 شهرداری محروم استان بوده که از این طریق درآمدی داشته باشند اما آن زمان برعکس بود و شهرداری‌ها کمک کردند تا غار سرپا باشد و شهرداری همدان 20 درصد سهام را داراست.

 

عراقی عنوان کرد: دولت می‌تواند برخی موارد را براساس اصل 44 قانون اساسی به بخش عمومی غیردولتی بدهد به طوریکه می‌توانستند غار را به طور کامل اجاره دهند نه واگذار کنند چرا که غار از انفال بوده و از منابع‌طبیعی به شمار می‌آید و متعلق به تمام مردم است، هر چند عده‌ای می‌خواستند آن را واگذار کنند و در حال حاضر شرکت علیصدر بهره‌برداری از غار را برعهده داشته و به جای پرداخت اجازه، 40 درصد از آورده غار به دولت تعلق می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: شهرداری همدان 20 درصد سهام، تجهیزات و کمبودهای غار را آورد و سازمان همیاری شهرداری‌ها هم علاوه بر 40 درصد، ساختمان شیشه‌ای تپه عباس‌آباد و مقداری پول، اموال و تجهیزات آورد تا به نحو احسن بهره‌برداری از غار صورت پذیرد.

 

عراقی خاطرنشان کرد: در مسأله غار فقط مشارکت دولت با بخش عمومی غیردولتی شکل می‌گیرد و در اینجا بحث اجاره مطرح نیست به طوریکه 700 هزار تومان اجاره مطرح شده اصلا صحیح نیست چرا که آن زمان شرکت سودده نبوده و دولت به جای اجازه، سهام برداشت تا غار بچرخد.

 

وی یادآور شد: تا سه چهار سال گذشته هم غار سودی نداشته و حتی اگر به دنبال بهره‌برداری واقعی از آن هم بودیم، امکان‌پذیر نبوده است و در برخی موارد شهرداری و دولت به شرکت کمک کرده‌اند.

 

عراقی افزود: به علت کم کردن هزینه‌ها، مراقبت از استخدام نیروی جدید و به‌کار بردن راهکارهای اقتصاد مقاومتی همواره سعی در استفاده بهینه از غار و شفاف‌سازی درآمدها به صورت آنلاین حتی در درب غار داشته‌ایم.

 

وی عنوان کرد: به طور متوسط از سال 92-91 سالیانه بین یک تا دو میلیون تومان سوددهی داشته‌ایم که سود حاصل را به هیچ وجه تقسیم نکرده‌ایم در حالیکه باید 10 درصد از اندوخته قانونی سهام را تقسیم می‌کردیم اما صرف توسعه استان کردیم و مختصر پرداختی داشته‌ایم.

 

وی با تأکید بر اینکه قضیه اجاره غار در کار نبوده و دولت مشارکت خود را با 40 درصد سهام داشته است، تصریح کرد: گفته شده غارعلصیدر از سال 89 تا کنون 40 میلیارد تومان درآمد داشته و 700 هزار تومان اجاره پرداخت کرده اما باید توجه داشت در هر شرکتی چه دولتی چه خصوصی هزینه‌ها در برابر درآمدها قرار می‌گیرد به طوریکه متوسط درآمد سالیانه غار 8 میلیارد تومان بوده و هزینه‌ها را مطرح نکرده‌ایم اما فقط غار 300 پرسنل و نیروی انسانی دارد که بین 8 تا 10 میلیارد تومان حقوق آنها پرداخت می‌شود.

 

عراقی میزان درآمد منتشره را تأیید کرد که در کنارش هیچ هزینه‌ای اعلام نشده است، ادامه داد: سال 94 درآمد غاز 16 میلیارد و امسال هم 16 میلیارد تومان بوده است به طوریکه هزینه شرکت‌های دولتی و خصوصی برای مجامعشان توسط حسابرسان رسمی کشور که مجوز دارند، به عنوان بازرس، حسابرسی می‌شود و  هر سال در شرکت مجمع تشکیل شده و بازرسان بازرسی کرده‌اند و درآمدها، هزینه‌ها و سود را حساب کرده‌ و مّر زده‌اند و صورت‌های مالی را از نظر استانداردها حسابرسی و مطلوب ارزیابی کرده‌اند و گفته شده صورت‌های مالی مطلوبی داشته‌اید و هزینه‌ها و درآمدهای شرکت شفاف بوده است.

 

وی با بیان اینکه طی این سال‌ها 35 میلیارد برای غار هزینه شده و 5 میلیارد سوددهی داشته اما تقسیم نشده و برای توسعه غار سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: با سود حاصل، ساختمان شرکت سیاحتی علیصدر را خریداری کرده‌ایم و هم‌اکنون ساختمان به نام شرکت است.

 

وی تصریح کرد: اجازه 700 هزار تومان مربوط به 214 هکتار اراضی بالای غار بوده که آن زمان با توجه به اینکه منابع طبیعی برای حفاظت کردن از اراضی امکانات و نیروی انسانی نداشته بنابراین شرکت اجاره‌اش کرد نه تملک و سال به سال اجاره‌بهای آن را پرداخت کرده به طوریکه نخستین اجاره در سال 70 به ازای هر هکتار هشت تومان و پنج زار بوده است اما از سال 94 سالانه 70 میلیون تومان به منابع طبیعی پرداخت می‌شود در ضمن گشت و بازرسی از اراضی را هم خود شرکت انجام می‌دهد.

 

رئیس هیئت مدیره شرکت سیاحتی علیصدر تأکید کرد: هر زمان منابع طبیعی برای حفاظت از اراضی بالای غار امکانات داشت، حساسیتی برای برگرداندن آن اراضی نداریم به طوریکه نه دادستان می‌خواهد و نه دادگاه و حاضریم اراضی را دو دستی تقدیم منابع طبیعی کنیم پس بحث اجاره از اینجا نشأت می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه برای خود غار هیچ اجاره‌ای پرداخت نشده بلکه دولت در آن سهام داشته است، خاطرنشان کرد: معاون عمرانی استاندار از 25 سال گذشته به عنوان نماینده سازمان همیاری شهرداری‌ها نماینده سهام آنها در هیئت مدیره شرکت علیصدر شده و به طور قطع اعلام می‌دارم هیچ هزینه مستمری برای غار پرداخت نشده است.

 

وی اضافه کرد: بارها به استاندار گفته‌ام که در هیئت مدیره شرکت نباشم اما می‌گوید از بُعد حاکمیتی باید معاون استاندار باشد و به شرکت کمک کند چرا که علیصدر برند گردشگری است بنابراین آمدیم بدون حاشیه و مسائل سیاسی تحول ایجاد کنیم و از هیچ چیز نمی‌ترسیم و حتی خون و آبرو می‌دهیم اما به کسی باج نمی‌دهیم.

 

معاون استاندار همدان عنوان کرد: کار توسعه استان را با شدت پیش می‌بریم و حاضر هستیم هر جایی پاسخگو باشیم چرا که شفاف عمل کرده‌ایم و معتقدیم غار به عنوان انفال باید در دست دولت باشد و تا آخرین لحظه و قطره خون در ارتباط با توسعه استان ایستاده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه بخشی از چرایی طرح مسأله مربوط به غار باید در آینده مطرح شود به طوریکه استاندار برای روز یک‌شنبه با دادستان دیوان محاسبات برای دیدار هماهنگ کرده است، تصریح کرد: در کارگروه غارشناسی کشور آئین‌نامه‌ای مبنی بر اینکه غارهای کشور مثل علیصدر باید متولیش میراث فرهنگی باشد، ابلاغ شد به طوریکه هم‌اکنون این اداره سهامدار بوده و می‌تواند متولی کل هم باشد اما بهره‌برداری آن را سالیانه می‌توانند به بخش خصوصی واگذار کنند. حتی بر روی این موضوع هم اصلا حساسیتی نداریم، بیشتر بُعدش را حاکمیت می‌بینیم و هر چه قانون بگوید اشکالی ندارد و حرفی نداریم اما نباید پیش از شفاف‌سازی، موضوع رسانه‌ای می‌شد.

 

وی ادامه داد: به نظرم مسئولان استانی همچون دیوان محاسبات استان ممکن است اطلاعات درستی به دادستان دیوان محاسبات کشور نداده باشند به طوریکه از نظر حقوقی شرکت علیصدر خصوصی بوده اما شرکت‌های عمومی غیردولتی و دولت سهامدار آن هستند چرا که در هر موردی 51 درصد سهام مربوط به دولت نباشد، خصوصی محسوب می‌شود.

 

وی تأکید کرد: اگر شرکت علیصدر سوددهی کرده که نکرده، به نفع توسعه شهرداری‌هاست و به استان همدان تعلق دارد اما اگر عده‌ای سعی می‌کنند ما را دلسرد و محافظه‌کار کنند، باید بدانند روحیه ما چالشی و رو به جلوست و جا نمی‌زنیم چرا که هویت ما این است. اگر به دنبال توسعه نباشیم پس برای چه امری روی کار آمده‌ایم؟ برای چه مدیر شده‌ایم؟ پس وقتی مدیر شدیم باید در راه توسعه گام برداریم.

 

وی با بیان اینکه همواره کارهای بزرگ با چالش‌های بزرگ مواجه بوده‌اند، عنوان کرد: موضوع رخ داده پس از مذاکره صددرصد حل می‌شود به طوریکه به طور قطع اگر به دیوان محاسبات اطلاعات درستی دهیم، با توجه به اینکه مسئولان نظام تقوا و شجاعت دارند و برای اینکه دینی بر گردنشان نباشد، حتما درباره صحبت‌هایش تجدیدنظر می‌کنند.

 

عراقی با اشاره به اینکه قبول داریم ساختار اطلاع‌رسانی شرکت علیصدر قوی نیست اما در سال‌های اخیر رویکرد جدیدی را پیش گرفته و اطلاع‌رسانی می‌کنیم، تصریح کرد: معمولا شرکت‌ خدمات‌رسان خدماتش را اطلاع‌رسانی می‌کند و به مردم اطلاعاتی می‌دهد اما باید بگوییم شرکت علیصدر زیان‌ده بوده و تنها در سال‌های اخیر به علت تبلیغ و توسعه و جذب گردشگر سودده بوده است.

 

وی با بیان اینکه رویکرد ما ایجاد تحولاتی است که طی دو سه سال منتج به نتیجه نمی‌شود به طوریکه باید در ابتدا زیرساخت‌ها را مهیا کنیم سپس به بهره‌برداری برسانیم، عنوان کرد: بنده به جز حمایت تأثیر زیادی نداشته و عملیاتی وارد نمی‌شوم، تنها در هیئت مدیره پیشنهادات و استراتژی‌های استان را تعریف کرده و می‌گویم پیگیری شود که تا کنون به نحواحسن انجام شده است.

 

رئیس هیئت مدیره شرکت سیاحتی علیصدر در ادامه با اشاره به اینکه علیصدر اراضی منابع طبیعی را اجاره گرفته است و نگذاشته هیچ تجاوزی در آن صورت گیرد، اظهار کرد: گفته می‌شد غار مدت‌کوتاهی به بخش خصوصی واگذار شده و در طول این مدت دهنه غار را دست‌کاری کرده‌اند که این موضوع را برای نخستین‌بار می‌شنوم و در 25 سال گذشته غار به هیچ شرکتی واگذار نشده و هیچ‌گونه تغییری صورت نگرفته است، تنها تغییر این بوده که برای بازدیدکنندگان آب و سایه‌ای فراهم شده و عصر حجر نیست که بتوان با طناب بالا رفت پس باید از دهانه غار راه دسترسی ایجاد می‌شد.

 

وی با بیان اینکه ما علیصدر را منطقه گردشگری بین‌المللی کرده‌ایم و با حساسیت خاصی به دنبال سرمایه‌گذار برای توسعه آن هستیم، یادآور شد: سازمان بازرسی به مدت یک هفته برای بازرسی و بررسی شرکت وارد عمل شده، کدام شرکت خصوصی اجازه چنین کاری را می‌دهد؟ پس می‌توان گفت چون دولت و سازمان‌های عمومی غیردولتی سهامدار هستند و شرکت خصوصی نیست، این امر اتفاق افتاده است.

 

عراقی در بخش دیگری با بیان اینکه توسعه استان به علیصدر وصل است، عنوان کرد: شرکت سیاحتی علیصدر دروازه گردشگری است به طوریکه غار برند گردشگری استان همدان بوده و بی‌مانند و بی‌بدیل است و با توجه به اینکه بسیاری از گردشگران به منظور بازدید از غار علیصدر وارد همدان می‌شوند، نباید بگذاریم درآمد علیصدر وارد خزانه شود و از تهران بابت گرفتن هزینه‌های غار خواهش کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در فضای امروز نمی‌خواهیم سیاه‌نمایی کنیم به طوریکه 10-15 سال گذشته کسی به فکر ثبت جهانی غار نبود اما با توجه به اینکه رویکرد و تقویت صنعت گردشگری چند سالی رونق یافته این مبحث مهم شده است. زمانی فکر ثبت جهانی غاز اصلا مطرح نبود و مسئولان تنها به فکر این بودند که با حداقل امکانات آن را بچرخانند.

 

وی تصریح کرد: باید در مسیر توسعه بیشتر گام برداریم و حواسمان را جمع کنیم هر پیشامدی را آمادگی داشته باشیم تا به فرصت تبدیل کنیم و به نفع مردم از آن بهره ببریم به طوریکه با تکنیک‌های مدیریتی از این چالش به نفع مردم استفاده خواهیم کرد.

 

عراقی یادآور شد: اینکه عده‌ای علاقه ندارند ما اینجا باشیم و غار اینطور بچرخد دنبال منافعی که شاید هم مادی نباشد، هستند اما باید تعصبات محلی آگاهانه را داشته باشیم و تعصبات غیرآگاهانه را کنار بگذاریم و اینگونه نیست که بگوییم صاحب غار ما هستیم، علیصدر ملی است و متعلق به تمام مردم ایران است.

 

وی اظهار کرد: حیف است برخی جلوی دو سه تا کار اساسی که در استان انجام می‌شود، ترمز بزنند و اسباب دلسردی ایجاد کنند البته ما هرگز دلسرد نمی‌شویم و محکم می‌ایستیم و پشت کسی را خالی نمی‌کنیم، این مسأله را به تمام پرسنل علیصدر گفتم که علیصدر صاحب دارد و نباید توجهی به شایعات کنند، آن موقع که در شرکت آب منطقه‌ای بودم به کسی باج ندادم، الان که معاون استاندار هستم هم باج نمی‌دهم بنابراین شرکت علیصدر با قوت کار خود را ادامه می‌دهد.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------