آیا زمان آن نرسیده که شکل خدمت سربازی متحول شود؟



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,سربازی

آیا زمان آن نرسیده که شکل خدمت سربازی متحول شود؟

درگذشت سربازان، ایران را اندوهگین کرد

مرگ 20 سرباز پادگان 05 کرمان در محور نی‌ریز استان فارس، احساسات عمومی در کشور را جریحه‌دار کرد.

 در ساعات نخست این اتفاق، فقط خبرگزاری‌های رسمی اقدام به مخابره این خبر کردند و صدا و سیما اهمیتی به آن نداد اما از اواسط روز پنجشنبه با بالاگرفتن همدردی‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی، کم‌کم سیاسیون و مسئولان دولت و نهاد‌های نظامی خود را به رسانه‌های رسمی و غیر‌رسمی رساندند و با خانواده‌های این کشته‌شدگان همدردی کردند. بعد از آن هم دلایل این اتفاق مورد توجه مخاطبان رسانه‌های رسمی و غیر‌رسمی کشور قرار گرفت. برخی از تأخیر در ابراز همدردی مسئولان گلایه کردند، برخی وجود‌نداشتن امکانات مناسب برای سربازان را دلیل این حادثه خواندند و برخی دیگر پای را فراتر گذاشتند و حرف از نه به سربازی اجباری سخن گفتند.

 

با‌این‌حال علاوه بر واکنش‌های مردمی، واکنش‌های رسمی به این خبر نیز متفاوت بود؛ به‌طوری‌که وزارت بهداشت اولین نهادی بود که تیمی برای بررسی و خدمت‌رسانی در این حادثه به محل اعزام کرد و روایت قائم‌مقام وزارت بهداشت از این حادثه متفاوت بود. ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت دراین‌باره گفت: دو شب گذشته که دو سانحه تصادف رانندگی یکی در ساعت 1:20 دقیقه و دیگری در ساعت 2:18 دقیقه اتفاق افتاد در کمتر از 10 دقیقه، یعنی حدود شش دقیقه آمبولانس‌ها بر سر هر دو صحنه تصادف حضور داشتند و 26 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به سر صحنه رفتند. متأسفانه 16 نفر کشته سر صحنه تصادف داشتیم، سه نفر نیز حین ورود به بیمارستان نی‌ریز مرحوم شدند و از مجروحانی که به بیمارستان رفتند نیز تاکنون بیش از 50 درصدشان ترخیص شد‌ه‌اند و 13 نفر نیز در حال حاضر در بخش ‌آی‌سی‌یو به سر می‌برند که از این تعداد حال پنج نفر از آنها وخیم است.


او در ادامه گفت: اتوبوسی که 19 کشته داد و حامل سربازان کشورمان بود، راننده به جای اینکه 40 سرباز را سوار کند، 45 سرباز سوار کرده بود. ضمن اینکه هشت نفر مسافر قاچاق نیز داشته که این مسافران قاچاق در کنار باک و صندوق اتوبوس جایگیر شده بودند.


حریرچی با اشاره به اینکه این اتوبوس آخرین بار در سیرجان کنترل می‌شود و ظرفیت اضافه نداشته، عنوان کرد: از شهر سیرجان که سوار شده‌اند، در کمربندی مسافر قاچاق سوار شده و بعد از اینکه عزیزان ما افطار کردند، در بین راه دو خودرو یکی شاسی‌بلند و یکی پژو مراجعه کرده و میوه قاچاق و انبه و سیگار و مواد مخدر قاچاق کردند که سربازان اعتراض کردند. یکی از سربازان که زنده است می‌گوید: راننده پیرمردی 70 ساله بوده وقتی اعتراض کردیم که چرا تند می‌روی به ما توهین کرد. سرشیفت سربازان ما که الان در ‌آی‌سی‌یو بستری است، می‌گوید: داخل اتوبوس صندلی دوم را باز کردند. دست می‌آمد و قاچاق را می‌داد و راننده و شاگردش جاسازی می‌کردند. پول گرفتند و راه افتادند.


ارتش روایت دیگری دارد؛ به طوری‌که  فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در تحقیقات به‌عمل‌آمده، دلیل بروز حادثه تصادف اتوبوس حامل سربازان ارتش، کهولت سن راننده و فرسودگی اتوبوس بوده است.


امیر احمدرضا‌پوردستان، ظهر جمعه در حاشیه بازدید از بیمارستان شهید رجایی شیراز و سربازان حادثه‌دیده در جمع خبرنگاران گفت: تحقیقات گسترده‌ای به عمل آمده که نشان از کهولت سن راننده و فرسودگی اتوبوس دارد که این مهم‌ترین دلیل بروز حادثه برای سربازان است. وی درباره تردد سربازان این مجموعه نیز گفت: با هماهنگی‌های انجام‌شده، جابجایی سربازان ارتش از این به بعد با استفاده از خطوط ریلی انجام می‌شود که البته برای برخی از مناطق کشور این امکان وجود ندارد اما هماهنگی‌های لازم را درباره امنیت آنها انجام خواهیم داد. امیر پوردستان یادآوری کرد: تمام هزینه‌های مصدومان و فوت‌شدگان این حادثه را ارتش جمهوری اسلامی ایران تقبل کرده و برنامه‌های مختلفی برای این افراد خواهیم داشت. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دریافت هزینه تردد از سربازان نیز گفت: هزینه جابجایی را نیروی زمینی ارتش به تمامی یگان‌ها پرداخت کرده است و گرفتن هرگونه وجه از سربازان برای حمل‌و‌نقل غیرقانونی است.


واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی
واکنش‌های مردمی در رابطه با خبر حادثه سربازان بخش زیادی از شبکه‌های اجتماعی را به خود درگیر کرد. واکنش‌های بالای این خبر در شبکه‌های اجتماعی، حتی صدا و سیما را مجبور کرد بعد از ساعت‌های زیاد، اخبار این حادثه را مخابره کند و مسئولان را به ابراز همدردی و اعلام پیام‌های تسلیت واداشت.


با‌این‌حال آنچه بیش از همه واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی را حول محور خود جمع کرده بود، انتقاد از شکل کنونی خدمت سربازی بود. در ضرورت خدمت سربازی برای کشور ایران با موقعیت ژئوپلیتیک خاص خود کمتر کسی شک دارد اما آنچه انتقادات از سربازی را بیش از پیش می‌کند، شکل کنونی آن است.


مردان ایرانی به‌ویژه آنهایی که روزی استرس تقسیم نیرو برای حضور در دوره آموزشی را تجربه کرده‌اند با پادگان ۰۵ کرمان آشنایند. سربازان، عموما پادگاه ۰۵ کرمان، پادگان عجب‌شیر و گیلان‌غرب کرمانشاه را از جمله سخت‌ترین موقعیت‌ها برای گذراندن دوره آموزشی خدمت سربازی می‌خوانند و به نظر می‌رسد زمان تحول در خدمت سربازی فرا رسیده است.


در رابطه با تحول در خدمت سربازی اخبار و نگرش‌های غیررسمی زیادی وجود دارد اما در کنار این نگرش‌های غیررسمی، برخی نهاد‌ها از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال‌های اخیر تلاش کرده است مدل‌های جایگزین مناسب‌تری را برای خدمت سربازی معرفی کند. علاوه بر آن پیشنهاد بومی‌شدن سربازی به این معنا که هر سرباز در استان محل زندگی‌اش خدمت کند و طرح سرباز صنعتی از دیگر پیشنهادات رسمی برای ایجاد تحول در خدمت سربازی است.


بیشترین مخاطبان این خبر آنهایی بودند که احساس همدردی کردند و به خانواده آنها تسلیت گفتند. یکی از این افراد با دیدن آخرین عکس سلفی از سربازان احساس همدردی‌اش را این‌طور تصویر می‌کند: مرگ حقه. این تصویر رنج‌آور باعث شد که با همه وجودم احساس کنم که این جمله چقدر به ما نزدیکه و چقدر درسته اما یه چیز اذیتم می‌کنه که چرا یکی صد سال و یکی 20 سال عمر کرد.


فرد دیگری نوشته است: فقط یه سرباز می‌فهمه مرخصی پایان دوره آموزشی یعنی چی. خنده‌هایی که روی لب‌ها دیده و توی چشم‌ها احساس می‌شن که قراره کلی اتفاق خوب بیفته. دیدار مادر، پدر، همسر، فرزند و... به امید افتادن در نزدیک‌ترین یگان ممکن و کم‌شدن‌های درد غربت و...  . حیف که دنیا پست است و به تموم این امیدهای کوچک هم رحم نمی‌کنه. برادران شهیدم و هم‌لباس‌های عزیزم خدایتان بیامرزد و صبر به پدران و مادرانتان دهد.


مخاطب دیگری هم کامنتش را این‌طور ثبت کرده است: من که از اون وقتی که این خبر رو شنیدم، دارم داغون می‌شم. منم شوهرم سربازه، یاد روز اول افتادم که راهیش کردیم بره برای آموزش. خدایا وقتی می‌بینی هیچ‌کس حواسش به ما نیست، حداقل خودت مراقبشون می‌‌بودی؛ تو که می‌دونستی این بنده‌هات چقدر چشم انتظار‌ داشتن.


تعداد کامنت‌هایی که تسلیت گفته‌اند و با خانواده این عزیزان احساس همدردی کرده‌اند زیاد است اما در بین کامنت‌های احساسی مرتبط با این حادثه، کسانی هستند که از دیر پخش‌شدن خبر در صدا و سیما، تأخیر در پیام تسلیت‌ها، سوء‌مدیریت و سهل‌انگاری‌های مسئولان مرتبط انتقاد کرده‌اند.


فردی از دیر پخش‌کردن خبر در صدا و سیما انتقاد کرده و نوشته است: حداقل تو اخبار نشون می‌دادی واقعا از صداوسیما بعیده.


این کامنت واکنش‌های بسیاری دارد. مخاطبی به این نظر این‌طور پاسخ داده است: از صدا وسیما بعیده! صدا و سیما مثل همیشه رفتار کرد.


بعضی از مخاطبان هم دلشان پر است و اعتراض می‌کنند: قابل توجه فوتبالیست‌های میلیاردی که سربازی‌شون رو توی تیم‌های نظامی تموم می‌کنن و کلی هم پول می‌گیرن و نق می‌زنن.

 
پیام و دستور رئیس‌جمهوری
رئیس‌جمهور درگذشت تعدادی از سربازان در سانحه جاده‌ای را تسلیت گفت. رئیس‌جمهوری در پیامی با تسلیت درگذشت تعدادی از سربازان وظیفه در سانحه جاده‌ای، تصریح کرد: ضروری است همه دستگاه‌های دولتی مرتبط و به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت دفاع امکانات خود را برای رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان و کاهش آلام خانواده‌های این عزیزان به کار گیرند.  متن پیام حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
بار دیگر سانحه‌ای غم‌انگیز در جاده‌های کشور رخ داد و همه ما را در سوگ تعدادی از سربازان عزیزمان عزادار کرد. خسارت بزرگ فقدان این جوانان پاک‌نهاد و فرزندان غیور ملت که لباس پاسداری از میهن پوشیده و بعد از دوران آموزشی و در آستانه لیالی مبارک قدر عازم دیدار خانواده خود بودند؛ بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی حوزه حمل‌و‌نقل را به عنوان اولویتی ملی خاطر نشان ساخت.  ضروری است همه دستگاههای دولتی مرتبط و به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت دفاع امکانات خود را برای رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان و کاهش آلام خانواده‌های این عزیزان به کار گیرند. اینجانب ضمن تسلیت به ملت شریف ایران، خانواده‌های داغدیده، نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ برای آن سربازان به حق پیوسته، علو درجات و رحمت واسعه الهی، برای مصدومان حادثه، شفای عاجل و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت می‌دارم.

 

اخبار اجتماعی - وقایع اتفاقیه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------