تعداد پرونده‌های زمین خواری 100 هزارتاست یا بیشتر؟!



اخبار,اخبار اجتماعی ,زمین خواری

می‌بایست برای مقابله با زمین خواری، تمامی مواردی که این اتفاق رخ داده را مدنظر قرار داد نه آن دسته از زمین خواری ها که کاملا کشف شده اند که اگر غیر از این باشد، هیچ کار مفیدی صورت نگرفته و تا ابد می‌بایست شاهد روند زمین خواری-کشف زمین خواری-بررسی قضایی پرونده های کشفیات باشیم!

ذره بین را روی هر مشکل بزرگی که جامعه مان بدان مبتلاست بگیریم، به یک معضل کهنه و قدیمی می‌رسیم. اینکه آماری درباره آن نداریم. مشکلی که نمی‌دانیم چه زمانی حل خواهد شد و گریبان برنامه ریزی هایمان را رها خواهد کرد.

به گزارش تابناک، به فاصله دو روز از برگزاری نخستین نشست کارگروه مبارزه با زمین‌‌خواری در وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی راهی کرمان شد و با تاکید بر اینکه بايد با زمين‌خواری مبارزه قاطعانه‌ای صورت بگيرد، گفت: عده‌ای با تغيير کاربری زمين‌های کشاورزی به ثروت بادآورده‌ای می‌رسند که از حق بيت‌المال است. بيش از صد هزار پرونده زمين‌خواری در کشور وجود دارد که بايد با آن‌ها برخورد کرد اما متاسفانه گاهی شاهد قوانين دست و پاگير در اين زمينه هستيم.

وزیر جهاد کشاورزی که در نشستی با حضور مقام‌های اداری استان کرمان، سخن می‌گفت، افزود: مبارزه با تغيير کاربری زمين‌های کشاورزی همواره دغدغه دولت بوده است. نمی‌توان از تجاوز به بیت‌المال تحت عنوان تغییر کاربری اراضی به راحتی گذشت و اگر ارزش افزوده‌ای وجود دارد که نیاز به تغییر کاربری داشته باشد این تغییر کاربری باید در راستای انتفاع ملی باشد و در اختیار خزانه قرار گیرد.

این در حالی است که اگر از تایید مواضع وزیر درباره ضرورت پرداختن به زمین خواری بگذریم و به دنبال ایجاد تغییراتی باشیم که می‌توان با کمک آن با این پدیده شوم مقابله و مبارزه کرد، تازه با مشکل تعداد پرونده های مطرح در این باره مواجه خواهیم شد که به نظر لاینحل است چراکه از یکسو روز به روز بر شمارشان افزوده می‌شود و از سوی دیگر پیگیری شان با دشواری های زیادی مواجه است.

وجود 100 هزار پرونده زمین خواری که وزیر از مفتوح بودنشان در دستگاه قضا می‌گوید و دستگاه قضا می‌بایست به دقت درباره بسیاری شان تحقیق صورت داده و با ملاحظات بسیاری درباره شان تصمیم گیری نماید، برای نشان دادن سختی های راه کافی به نظر می‌رسد؛ البته به شرطی که تعداد همین باشد و بیشتر نشود!

این در حالی است که با نگاهی عمیق تر به ماجرا می‌توان دریافت که شمار زمین خواری های رخ داده بسیار بیشتر از این حرف هاست و عدد 100 هزار، تنها بیان گر آن دسته از زمین خواری های ست که مشف شده و رسیدگی به آنها به مراجع قضایی سپرده شده است، وگرنه کیست که نداند بسیاری از زمین خواری های به وقوع پیوسته هنوز کشف نشده یا شکایت قضایی به خود ندیده‌اند؟

بر این اساس جا دارد که به زمین خواری هایی که اکنون در حال وقوع هستند و راه زیادی تا شناسایی و قضایی شدنشان باقی مانده نیز اشاره کرد و این نکته را مدنظر قرار داد که شناسایی یا قضایی نشدن این موارد، راافع مسئولیت نهادهایی که می‌بایست با زمین خواری مبارزه کنند نیست تا دریافت که شمار پرونده های زمین خواری، خیلی بیشتر از شمار زمین خواری هایی است که رسیدگی از آنها به دستگاه قضا سپرده شده است.

به عبارت بهتر، می‌بایست برای مقابله با زمین خواری، تمامی مواردی که این اتفاق رخ داده را مدنظر قرار داد نه آن دسته از زمین خواری ها که کاملا کشف شده اند که اگر غیر از این باشد، هیچ کار مفیدی صورت نگرفته و تا ابد می‌بایست شاهد روند زمین خواری-کشف زمین خواری-بررسی قضایی پرونده های کشفیات باشیم!

اینجاست که به نظر پیش از هر چیز نیازمند تعریف پدیده زمین خواری و شناسایی مناطقی هستیم که این پدیده ممکن است در آنجا به وقوع بپیوندد و بعد نظارت بر این مناطق را آنقدر شدت ببخشیم که مانع از آغاز زمین خواری شویم، در حالی که می‌‌بینیم هنوز چنین مقوله‌ای مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

شاهد ماجرا آنجاست که می‌بینیم وزیر جهاد کشاورزی برای نشان دادن عمق فاجعه، از 10 هزار پرونده‌ای که در این باره در دستگاه قضا مفتوح شده سخن می‌گوید و یا می‌بینیم که برخی مسئولان، به جای یافتن سازوکاری که بتوان به کمک آن مانع وقوع زمین خواری شد، منتظرند که قوانین اصلاح شود یا دستگاه قضا با سرعت بیشتری به پرونده های زمین خواری های کشف شده رسیدگی نماید. حال آنکه کمترین زیانی که از توجه به این مسائل خواهیم دید، غفلت از زمین خواری هایی ست که در حال وقوع هستند یا شرایط برای وقوعشان، کاملا مهیاست!

اخبار اجتماعی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------