موثرترین و سریعترین راهکار برای افزایش جمعیت



اخبار ,اخبار اجتماعی ,افزایش جمعیت

 

اخبار اجتماعی - قابل توجه نمایندگان مجلس و دولت مردان؛
موثرترین و سریعترین راهکار برای افزایش جمعیت

این اتفاق همان چیزی است که می‌تواند نرخ رشد جمعیت را افزایش دهد و جالب اینکه تکیه در آن، بر زوج هایی است که نابارورند و چه بسا از جمله دلایل کاهش نرخ رشد جمعیت به شمار می‌آیند. به عبارت بهتر، گویی راهکار حل مشکل را در همان مشکل یافته باشیم و سرمایه گذاری موثری برای تحقق یک هدف صورت داده باشیم.

به طور میانگین بیست درصد زوج‌های کشور نابارورند؛ عددی بزرگ که برخی کلان شهرها چون اصفهان به 25 درصد می‌رسد و به شدت نگران کننده است، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، اگر به کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور دقیق شده و در کنار آن بیاد بیاوریم که آمار ناباروری در کشور در سالهای گذشته به شدت رشد داشته و در برخی شهرها، فاجعه به آنجا رسیده که تا یک چهارم زوج ها با ناباروری و عوارض آن دست به گریبانند، سخت است ارتباطی بین این دو مقوله قائل نشویم.

به عبارت بهتر، اندکی دقت در چرایی کاهش نرخ زادآوری -که برخی با بحران کهنسالی از آن یاد می‌کنند،- ما را به این نتیجه خواهد رساند که در کنار عواملی چون دوری کردن برخی از زوج ها از فرزند آوری و یا ماندن بعضی دیگر در تک فرزندی، عدم باروری می‌تواند از جمله کلیدی ترین دلایل کاهش نرخ جمعیت باشد؛ حال آنکه کمتر به این عامل پرداخته شده و تدبیری برای مقابله با آن در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که از یکسو می‌دانیم این زوج ها تمایل زیادی به فرزندآوری دارند و چه بسا به هرگز در تک فرزندی نمانند و از سوی دیگر اطلاع داریم که هزینه‌های درمانی زیادی میان ایشان و داشتن فرزند قرار گرفته که بسیاری از عهده پرداخت آن بر نمی‌آیند و لذا نمی‌توانند روند درمان را کامل کنند.

این نیمه تمام رها کردن درمان هم چه بسا دلیلی نداشته باشد جز عدم حمایت شرکت‌های بیمه‌ای در درمان ناباروری که زوج های در جست‌وجوی فرزند را تنها متکی به درآمد شخصی و توان مالی خود می‌کند و پر واضح است این توان برای بسیاری از افرادی که در ابتدای راه زندگی مشترک قرار دارند، بسیار اندک و محدود است.

همین گزاره موجب شده که در کشورهای پیش رفته که نرخ زادآوری شان کاهش یافته و یا حتی منفی شده (یعنی مرگ و میرشان از زاد و ولدشان پیشی گرفته است) حمایت از زوج های نابارور و پرداخت هزینه‌های درمان ایشان، تبدیل به راهکاری موثر برای افزایش جمعیت شود؛ راهکاری که به نظر بسیار ساده‌تر و موثرتر از تشویق زوج های فراری از فرزند به فرزندآوری یا والدین مانده در تک فرزندی به داشتن فرزندان بیشتر است.

محمدرضا نوروزی، عضو هیئت مدیره انجمن ارولوژی ایران در گفت‌وگو با تسنیم در این باره می‌گوید: سریعترین راهکار برای افزایش جمعیت ایران، بر حمایت از زوج‌های نابارور به خصوص حمایت‌های بیمه‌ای است چراکه چند میلیون زوج نابارور در ایران می‌توانند چند قلو زایی داشته باشند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر کمک دولت برای افزایش جمعیت باید به صورت غیرمستقیم، ولی دقیقا به دست افراد نیازمند این کمک ها برسد؛ حمایت بیمه‌های از درمان‌های ناباروری، حمایت مالی و فرهنگی از زوج‌های نابارور و کاهش هزینه‌های خدمات درمانی ناباروری، جزو مواردی است که کمک دولت می‌تواند موثر واقع شود.

جالب اینجاست که بدانیم این نوع حمایت، در عین حال که شبیه نوعی سرمایه گذاری برای افزایش زادآوری است و گزینه خوبی برای افزایش جمعیت در اختیار می‌گذارد، موثرترین راهکار افزایش جمعیتی نیز هست چراکه نتیجه درمان زوج های نابارور به گواه آمار و ارقام، چند قلوزایی است.

این اتفاق همان چیزی است که می‌تواند نرخ رشد جمعیت را افزایش دهد و جالب اینکه تکیه در آن، بر زوج هایی است که نابارورند و چه بسا از جمله دلایل کاهش نرخ رشد جمعیت به شمار می‌آیند. به عبارت بهتر، گویی راهکار حل مشکل را در همان مشکل یافته باشیم و سرمایه گذاری موثری برای تحقق یک هدف صورت داده باشیم.

این در حالی است که وقتی به راهکارهای ارائه شده توسط نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان برای برون رفت از کاهش نرخ زادآوری در کشور دقت می‌کنیم، کمترین نشانه‌ای از توجه ایشان به این مقوله مهم در آن نمی‌یابیم تا این ابهام به ذهنمان خطور کند که چگونه می‌توان برای حل مساله‌ای تا این اندازه مهم اقدام کرد و زادآوری را هدف قرار داد اما ناباروران را ندید و از کنار درصد بالای جمعیت زوج های مبتلا به آن به سادگی گذشت.
اخبار اجتماعی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------