علت ابتلای نجفی به سرطان دست‌گذاشتن روي ٢٧٨ حساب شهرداري است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,
پس لرزه‌هاي یک استعفاي غيرمنتظره محمدعلي نجفي در واکنش به سوالی درباره استعفایش: خوش‌تر آن باشد که سر دلبران، گفته‌اید در حدیث دیگران شهردار تهران: بعضی خبر دروغ می‌سازند و به خبری که خودشان ساخته‌اند، حمله می‌کنند  

 به گزارش شهروند؛شهردار تهران هنوز تمايلي براي توضيح درباره دلايل استعفايش ندارد. محمدعلي نجفي اگرچه در نامه كناره‌گيري‌اش به رئيس شوراي شهر تهران بيماري جديدي را بهانه كرده است اما روز پنجشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در اين‌باره يك بيت شعر با اين تعبير خواند: «علت را دیگران خواهند گفت.» او همچنين براي نخستين‌بار به حرف‌هاي يكي از اعضاي شوراي شهر درباره قرارداد خيالي با شركت اروپايي واكنش نشان داد: «برخی خبر دروغ می‌سازند و به خبری که خودشان ساخته‌اند، حمله می‌کنند.»

 

محمدعلي نجفي كه روز پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از ۲۸ واگن جدید و ۱۶ واگن اورهال شركت كرده بود، در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره دلايل استعفايش اين بیت شعر از مولانا را خواند و بعد هم آن را در صفحه تویيترش نوشت: «خوش‌تر آن باشد که سر دلبران، گفته‌اید در حدیث دیگران.» در ادامه وقتي كه عكاسان از او خواستند كه دستش را براي يك عكس يادگاري تكان دهد، گفت كه اگر دستم را تكان دهم، يعني رفته‌ام اما هنوز نرفته‌ام. وقتي رفتم، دستم را تكان مي‌دهم. شهردار تهران كه از نخستين روزهاي حضورش در مدیری شهری تهران، مبارزه با فساد را در دستور كار خود قرار داد و چندين پرونده از تخلفات مديريت شهري سابق را به دستگاه قضائي ارسال كرد، اقداماتي كه باعث شد تا مخالفانش روز‌به‌روز در بدنه مديريت شهري بيشتر شود اما در آخر حاشيه‌هاي مراسم روز زن و كارهاي هنري دختران زير ٩‌سال بود كه پاي او را به دستگاه قضائي باز كرد و البته با قيد وثيقه آزاد شد.

 

او سه‌شنبه هفته گذشته به دليل فشارهاي سياسي و البته يك بيماري جديد از سمت خود در شهرداري تهران استعفا كرد. اين استعفا البته هنوز از سوي شوراي شهر تهران پذيرفته نشده است. با وجود اين، محمدعلي نجفي گفته است كه از استعفايش منصرف نخواهد شد، بنابراين نخستين جلسه شوراي شهر تهران در ‌سال جديد، به بررسي استعفاي شهردار تهران اختصاص خواهد يافت و تا آن زمان همچنان مديريت شهر تهران را برعهده دارد. روز پنجشنبه هم ناهيد خداكرمي در صفحات اجتماعي‌اش عكسي را منتشر كرد و ذيل آن نوشت: «عكس يادگاري برخى از اعضاى مجمع اميد نمايندگان شهر تهران (مجلس و شورا) بعد از آخرين جلسه سال١٣٩٦ كه در آن اقدامات انجام شده، براى حل مشكلات تهران مرور شد و البته مهمترين بحث استعفاى نجفى بود.»

 

قرارداد با لهستان و پاسخ شهردار تهران

شهردار تهران در ٧ماهي كه شهردار تهران بود، از سوي اعضاي شورا مورد بي‌مهري قرار گرفت. آنها در جريان احضارش به دادستاني هيچ واكنشي از خود نشان ندادند. بعد هم شايعاتي براي فشارهاي حزب كارگزاران مطرح شد و مسأله تا آنجايي پيش رفت كه رئيس كميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران و عضو نزديك به كارگزاران هم درباره سفر لهستان شهردار تهران ابهاماتي را مطرح كرد: «شهرداری تهران از یک شرکت لهستانی اتوبوس خریده، اما این شرکت وجود خارجی ندارد.

 

ما نظرمان را قبلا دادیم و این درحالی است که این شرکت که نامش ایکاروس است و در لهستان صحبتش است، وجود خارجی ندارد و این موضوع را کتبا به شهردار تهران طی نامه‌ای اعلام کرده‌ایم.» بر اين اساس، حرف‌هاي عليخاني خبر «قرارداد خيالي شهردار تهران با يك شركت اروپايي براي خريد اتوبوس در سفر لهستان» تا چند روز، تيتر سايت‌هاي اصولگرا شد. اين درحالي است كه شرکت ایکاروس یک شرکت مجارستانی است که اتوبوس‌های دوکابین این شرکت حدود ۲۵‌سال پیش برای نخستین‌بار در شرکت اتوبوسرانی به ‌کار گرفته شده است.

 

شهردار تهران البته روز پنجشنبه در جريان برگزاري همايش حراست شهرداري تهران براي نخستين‌بار، حرف‌هاي صريحي را متوجه اعضاي شورا كرد: «اخیرا یکی از اعضای شورای شهر گفته، وقتی نجفی به لهستان رفت، یک قراردادی برای خرید اتوبوس با یک شرکتی انعقاد کرده ‏که اصلا آن شرکت وجود خارجی ندارد! بعد هم مخالفان به مسخره گفته‌اند خالی‌بندی شهردار بوده است و موافقان هم گفته‌اند چنین مطلبی ‏شنیده شده است. همه اینها درحالی است که اصلا در آن‌جا قراردادی نداشتیم. ما در گزارشی که بعد از سفر دادیم، گفتیم به دلیل این‌که ‏سیستم حمل‌ونقل عمومی ورشو بسیار جالب و پیشرفته است، ما درباره همکاری در زمینه حمل‌ونقل عمومی صحبت‌هایی ‏کردیم اما نه قراردادی بستیم و نه اتوبوسی خریدیم.

 

برخی خبر دروغ می‌سازند و به خبری که خودشان ساخته‌اند، حمله می‌کنند.‏» نجفي درباره وضعيت حمل‌ونقل عمومي در لهستان گفت: «در ورشو بیش از ٧٠‌درصد حمل‌ونقل شهری به واسطه حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گیرد که این عدد به جز تاکسی است و ‏با محاسبه تاکسی‌ها، سهم حمل‌ونقل عمومی به بیش از ٩٠‌درصد می‌رسد اما درحال حاضر، سهم ‏حمل‌ونقل عمومی از سفرهای درون‌شهری تهران ٢٠‌درصد است که با احتساب تاکسی‌ها، این رقم به ٤٠‌درصد می‌رسد.‏» او از مذاکره برای قراردادی جدید برای خرید ۶۳۰ واگن برای مترو تهران خبر داد: «این قرارداد که اخیرا مذاکرات آن با یک شرکت چینی در کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران انجام شده و مناقصات آن هم انجام شده است، به ‌زودی منجر به امضای قرارداد در اوایل ‌سال ۱۳۹۷ خواهد شد.»

 

يكي از علل ابتلا به سرطان دست‌گذاشتن روي ٢٧٨ حساب شهرداري است

بعد از استعفاي نجفي، برخي از اعضاي شوراي شهر تهران مثل زهرا نژادبهرام يا محمد سالاري گفتند كه نجفي به دليل فشارهاي سياسي كناره‌گيري كرده و برخي چهره‌هاي سياسي هم با هشتگ «نجفي تنها نيست» به اين موضوع واكنش نشان دادند، مثل سعيد شريعتي كه در اين‌باره نوشت: «بعدها در تاريخي پزشكي مي‌نويسند يكي از علل ابتلاي يك‌شبه به سرطان پروستات دست‌گذاشتن روي ٢٧٨ حساب شهرداري تهران است كه ابزار ميلياردها تومان پولشويي به نفع يك نيروي خاص بوده‌اند و تنها ١٥٠٠ميليارد تومان نشتي شخصي، به نفع نفر دوم سابق در شهرداري تهران بوده است.»

 

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در یادداشتی به دلايل استعفاي شهردار تهران اشاره كرد: «من فکر می‌کنم اگر محمدعلی نجفی مانده بود بیشتر باید تعجب می‌کردیم تا رفتنش! اگر مجموعه عواملی‌ که باعث شدند او برود را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که اتفاقا سوال این نیست که چرا نجفی رفت بلکه سوال این است که چرا نجفی نرفت؟ در همان آغاز کار، شهردار در معرض فشارهای زیادی بود.» او در نوشته خود نخستین و مهمترین فشاری که روی شهردار وجود داشت را میراث قالیباف، استخدام ده‌ها‌هزار نيروي انساني، حجم گسترده بدهی‌های اين نهاد به بانک‌ها، پیمانکاران و نهاد‌های دیگر، سنگ انداختن و عدم همکاری نهاد‌های وابسته به اصولگرایان، نيروهاي شايسته اصولگرايان كه با مخالفت اصلاح‌طلبان روبه‌رو بودند و همچنين مشكل نيروهاي خودي عنوان كرد: «کسر قابل ‌توجهی از انتظاراتی که از نجفی و شورای شهر وجود داشت از ناحیه اصلاح‌طلبان و جریانات معتدل و میانه‌رو بود، برای این‌که به شهرداری راه یابند.» زيباكلام در ادامه نوشته‌اش نخستین و مهمترین گام نجفی را شفاف كردن بودجه شهرداری دانست: «بسیاری از درآمدهایی که در دوران حاکمیت اصولگرایان به دست می‌آمد و مخرب محیط‌ زیست بود، توسط نجفی پسندیده نبود؛ مانند برج‌سازی، مجتمع‌سازی، فروش باغات و زمین‌هایی که فضای سبز هستند و... کنار آمدن با ارگان‌ها و نهاد‌های دیگر ازجمله مشکلات شهرداری تهران بوده است.

 

نجفی سعی کرد جلوی این‌گونه کارها را بگیرد و اجازه ندهد که سیاست اصولگرایان، شهر تهران را به جنگل بتن تبدیل کند. اما مشکل این بود که زمانی که جلوی این درآمدهای مخرب گرفته شد، مشخص نبود جای این درآمدها کدام درآمد جایگزین خواهد شد.» او همچنين به ماجراي رقص كودكان اشاره كرد: «رقص چند دختربچه خردسال و موج حملاتی که اصولگرایان علیه وی به راه ‌انداختند، تیرخلاصی بود که باعث شد نجفی آن را بهانه کرده و خود را نجات دهد. واقعیت آن است که هر فرد دیگری جای نجفی بیاید با همین مشکلات روبه‌روست.»

 

حسین دهباشی، پژوهشگر و فعال رسانه‌ای در توییترش نوشت: «از اولش معلوم بود به سالی نکشیده، اهل دارالخلافه چراغ برمی‌دارند در جست‌وجوی یکی مثل شهردار قبلی! چرا؟ چون هر چقدر خوب حرف می‌زنند، خواب‌آلوده و شلخته و تنبلانه کار می‌کنند. دست‌هایشان برای کار سخت، زیادی نرم است و در برابر ناملایمات قهر می‌کنند.»

 

محمدرضا عارف، نماینده تهران و رئیس فراکسیون امید هم در اين‌باره گفت: «سمت شهردار تهران بسیار کار سختی است و شاید موانعی باشد، باید بررسی کنیم ببینیم علت چیست؟ خوشبختانه ما شورای شهر خوبی داریم که حامی شهرداری است. مردم هم همراهی می‌کنند. از شورای شهر خواهش می‌کنم موارد مورد استعفا را بررسی کنند تا اگر مشکلی است، رفع شود و محمدعلی نجفی و همراهانش بتوانند با قدرت به کار خود ادامه دهند.»

 

اصغر سلیمی، نماينده ديگري بود كه به اين موضوع واكنش نشان داد: «شهرداری پایتخت کشورمان در ایام پایانی ‌سال باید تمهیدات ویژه‌ای بیندیشد، ولی متاسفانه با اقدام نادرستی مواجه شده است.» ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی هم گفت: «منتظر اعلام نظر و بیان گزارش شورای شهر تهران به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس هستیم تا حداقل اطلاع‌رسانی شفافی در این زمینه صورت بگیرد.»

 

در اين ميان، اما برخي سايت‌هاي نزديك به اصلاح‌طلبان ازجمله اصلاحات پرس خيلي زود شائبه انفصال از خدمت شهردار تهران را منتشر كردند: «طبق برخی شنیده‌ها احتمال صدور حکم انفصال از خدمات دولتی برای نجفی افزایش یافته، البته ادعا شده است این حکم به شهرداری وی ربطی ندارد!» اين در حالي است كه شهردار تهران چندي قبل بعد از افشاي تخلفات مديريت شهري گذشته در تویيتر خود نوشته بود: «من با آگاهي كامل از تبعات مبارزه با فساد به اين عرصه آمده‌ام، براي پرداخت هزينه‌هاي بيشتر هم آماده‌ام. انتشار مطالب مملو از دروغ و تهمت و بهتان مرا وادار به عقب‌نشيني نخواهد كرد. مبارزه واقعي با فساد با افشاگري‌هاي توخالي متفاوت است و مردم بهترين قضاوت‌كنندگان هستند.»

 

 در شهرداري كسوت سياسي را از تن به در كردم

شهردار تهران در همايش حراست شهرداري تهران درباره حراست شهرداري تهران گفت: «حراست در شهرداری تهران به آن معنی که در دستگاه‌های دیگر وجود دارد، وجود نداشت اما تعمد و اصرار داشتم که یکی از دوستان باسابقه، خوشنام و باتجربه را برای این مسئولیت بیاورم و خوشبختانه آقای قالیباف برای حراست شهرداری تهران معرفی و انتخاب شدند و در این ٦ ماه هم از کار حراست راضی هستم.»

 

به گفته نجفی، حراست در همه دستگاه‌ها مهم است و به ويژه در دستگاهی مانند شهرداری تهران که در معرض آسیب و فساد بیشتری قرار دارد، این اهمیت دوچندان می‌شود: «ما شعار مبارزه با فساد و شفاف‌سازی را که اعتقاد قلبی من است، در شهرداری تهران مطرح کردیم و از این جهت کار حراست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حراست‌ در شهرداری و سایر دستگاه‌ها باید قدرت تحلیل مسائل را داشته باشند تا بتوانند پیش‌بینی و پیشگیری کنند. درایت در کار حراست یک ضرورت است، بی‌درایتی مسئولان حراست می‌تواند هم برای دستگاه‌ها و هم برای افرادی که ممکن است حق‌شان پایمال و به آنها ظلم شود، فاجعه بیافریند.

 

یکی از شعارهایی که برای تهران دنبال می‌کردیم و ان‌شاءالله دنبال خواهد شد، مسأله اخلاق شهروندی است.» او معتقد است كه حراست نباید در گیر و دار مسائل سیاسی بیفتد: «من از صمیم قلب این شعار را مطرح کردم که «شهرداری تهران باید از مسائل سیاسی فارغ شود». از قبل از انقلاب اسلامی که با شهید چمران بودم، به دستور ایشان آمدم و این درحالی است که اگر یک‌ماه دیگر می‌ماندم، باید از دکترایم در یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا دفاع می‌کردم اما وقتی شهید چمران گفت بیا، من آمدم. از آن روز تا امروز نیز آدم سیاسی بودم و در گروه‌های مختلف، مواضع سیاسی داشتم، اما روزی که وارد شهرداری تهران شدم، گفتم من کسوت سیاسی را از تن به در می‌کنم و می‌خواهم به‌عنوان خدمتگزار مردم خدمت کنم.»

 

شهردار تهران همچنين در مراسم رژه صبحگاهی و پیشواز نیروهای شهربان و حریم‌بان از نوروز شركت كرد. نجفي از اجراي طرح توسعه انضباط شهری در‌ سال آینده خبر داد و گفت: «از سه ماه قبل با حضور چند تن از معاونان، فرمانده یگان حفاظت شهرداری، رئیس حراست و بازرسی روی طرحی کار کرده‌ایم که حدود دو هفته قبل به مرحله نهایی رسید و اجرای آن در‌ سال آینده چهره شهر را زیباتر خواهد کرد. براساس این طرح، در ‌سال آینده با عدم انضباط شهری در هر شکل و هر جای شهر مبارزه جدی انجام می‌دهیم.»

 

او نیروهای شهربان و حریم‌بان را چشم بینا و دست پرقدرت شهر برای مبارزه با هرگونه تخلف، برخورد و ناهنجاری نامید: «سابقه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو مترصد این هستند که در این ایام شروع به ساخت‌وساز در بخش حریم کرده و بعد هم مدعی شوند اما باید شرایط برخورد با آنها فراهم شود.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------