ریشه های ریش!



  اخباراجتماعی   ,خبرهای  اجتماعی  ,ریش

 

پسران در حدود 15 سالگی کم کم متوجه رویش موجوداتی روی پوست صورت خود می‌شوند. هیچ پسری نیست که در آن سن و تا چند سال پس از آن دلش نخواهد که ریش‌هایش هرچه زودتر بلند شود؛ حتی در برخی فرهنگ‌ها ریش درآوردن نشان مرد شدن است.

 

ریش در دنیای امروز یکی از معیارهای اصلی زیبایی صورت مردان محسوب می‌شود؛ برای همین هم است که مدل ریش‌ها در دهه‌های اخیر هر ساله جدیدتر و متفاوت‌تر می‌شود؛ هرچند موقعیت جغرافیایی و جنبه مذهبی افراد روی اصلاح یا عدم اصلاح ریش تاثیر دارد با این حال پزشکان نیز در این باره نظرهایی دارند. همچنین در دنیای فَشِن نیز ریش جایگاه والایی دارد. 

 

ریشی در گِرو ریشه

گاهی بلند است و گاهی کوتاه. انواع مختلفی هم دارد. همان اندازه که علم و تکنولوژی پیشرفت کرد مدل ریش‌ها نیز متفاوت شد. راجع به انواع ریش شاید نتوان با قطعیت سخن گفت؛ چرا که در دنیای امروز هر مرد برای خود مدل ریشی دارد.

 

نام‌های مختلفی نیز روی ریش‌ها گذاشته می‌شود؛ ریش بزی، ریش لنگری، ریش زیر لبی، ریش ستاری (اشاره به یکی از خوانندگان لس آنجلسی)، ریش پروفسوری، ریش توپی، ریش فرفری هخامنشیان، ریش گره زده، ریش نوک تیز، ریش چهارگوش، ریش کتلت، ریش دو شاخ رستم دستان (و سایر پهلوانان ایران) ریش کله قندی و از مهمترین آن‌ها نیز می‌توان به ته‌ریش اشاره کرد. فراوانی ریش بلند و ریش کوتاه هم که در دنیا مشخص است و بیشتر مردم روی کره خاکی یا ریش بلند دارند یا کلا علاقه‌ای به ریش ندارند. هرچند جغرافیا و مذهب نیز روی این موضوع تاثیرگذار است. به طور مثال در بیشتر کشورهای غربی سعی می‌کنند ریش خود را بتراشند و این موضوع در کشورهای آسیای غربی برعکس است.

 

در کشورهای آسیای شرقی نیز به مراتب توجه به ریش کمتر دیده می‌شود که بی ربط به ژنتیک و خصوصیات هورمونی آن‌ها نیست. از نظر مذهبی نیز ادیان توجه خاصی به ریش داشته‌اند و به طور مثال در دین اسلام هم در قرآن و هم در احکام علما به داشتن ریش برای مسلمانان تاکید شده است. شاید تصوری از خاخام‌های یهودی نیز در ذهن داشته باشید که گذاشتن ریش در میان آن‌ها باب است، هرچند کمتر دیده شده که مردم در دین یهودیت و مسیحیت در قرن 21 ریش داشته باشند.

 

به نظر قشنگ است اما از مُد می‌افتد 

ابتدا بهتر از نگاهی اجمالی به تاریخ ریش در ایران داشته باشیم. آنچه مشخص است نخستین بار تراشیدن ریش در ایران از دوران ساسانیان باب شد و تا پیش از آن، تراشیدن ریش برای مردان، نوعی مجازات محسوب می‌شد. با ورود اسلام به ایران، مردان مجددا به گذاشتن ریش روی آوردند. در سالیان بعد ریش داشتن یا نداشتن دستخوش تغییراتی شد با این حال تمایل مردم ایران به داشتن ریش پابرجا ماند. در سال‌های اخیر اما ریش با حجم زیاد در میان جوانان بیشتر دیده می‌شود.

 

شاید با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی به مدل‌های مختلف ریش دست یابید که حتی در میان هنرمندان نیز وجود داشته و حتی می‌ توان آن‌هارا مبدع و یا منتقل کننده این مُد ریش‌ها از کشورهای خارجی به داخل دانست. محمود یک آرایشگر در شهر تهران است. حتما این موضوع را شنیده اید که آرایشگرهای ایرانی عموماً گیلانی هستند، محمود به این سوال اینگونه پاسخ می‌دهد: «نمی‌شود گفت همه آرایشگرها شمالی هستند اما همکاران شمالی زیادی هم در کار ما هستند که انصافاً کارشان هم خوب است.» محمود در واکنش به اینکه روزی به نام ریش وجود دارد،‌ ادامه می‌دهد: «روز جهانی ریش داریم مگه؟ این خارجی‌ها برای همه چیز روز دارند. در ایران مردم زیاد به ظاهر خودشان اهمیت نمی‌دهند. نه اینکه کاملا ظاهر را بذارند کنار اما در اقشار پایین جامعه صرفاً بحث کوتاه کردن مو و ریش است و هدف خاصی از آمدن به آرایشگاه ندارند.»

 

او می‌گوید در قشر متوسط و بالای جامعه اما وضع متفاوت است و تمایل به روز بودن در آن‌ها بیشتر است. ما که مهمان محمود در آرایشگاهش هستیم و او مشغول اصلاح سر یکی از مشتریانش است، راجع به مدل‌های ریش ایرانی از او پرسیدیم. محمود ادامه می‌دهد: «مردم را که نمی‌توانم بگویم اما مشتریان من در وهله اول بیشتر ریش کوتاه دارند یا مثلا افراد مسن‌تر بیشتر دوست دارند ریش خود را کاملا اصلاح کنند.

 

جوانان وضعشان فرق می‌کند، به قول خودشان مدل داعشی مُد شده است اما این کجا و آن کجا. دور موهایشان را خالی می‌کنند و ریش چندین سانتی خود را نگه‌می‌دارند. به نظر قشنگ است اما از مُد می افتد.» این آرایشگر ادامه می‌دهد: «ریش پرفسوری هم خیلی بین ایرانی‌ها محبوبه. چون رنگ ریش ایرانی‌ها تیره است برای همین تمایل بیشتری به نگه داشتن ریش دارند و باعث می شود انواع ریش را در ایران شاهد باشیم.»

 

دارویی به اسم ریش!

پزشکان نیز در ارتباط با داشتن یا نداشتن ریش نظرات خود را دارند. به طور مثال آن‌ها می‌گویند گذاشتن ریش جوش‌های پوست صورت را کاهش می‌دهد یا در مثال دیگری مردانی که ریش نمی‌گذارند پوست آن‌ها دربرابر نور آفتاب و سرما و باد، خشک و چروک خواهد شد. شاید در زمان بیماری نیز این ریش‌ها هستند که به کمک شما بیایند؛ اشخاصی که ریش‌های بلندی دارند در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و گلو درد، این ریش‌ها می‌تواند گلوی آن‌ها را گرم نگه دارد و باعث بهبودی هرچه سریعتر آن‌ها شود.

 

تحقیقات علمی نشان می دهد که ریش داشتند از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کند که دلیل آن کاهش تابش اشعه‌های مضر نور خورشید به پوست صورت است. از دیگر فواید ریش داشتن می‌توان به مرطوب نگه داشتن پوست اشاره کرد. همچنین بسیاری از متخصصان پوست از ریش به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی نام می‌برند. داشتن ریش و سبیل مسبب کاهش ورود گرده گیاهان به دستگاه تنفسی شده و ابتلا به آلرژی را کاهش می‌دهد. 

 

ریش، خط قرمز دنیای فَشِن

در دنیای فشن اما ریش یک خط قرمز است. یعنی برای کسی که به دنبال زیبایی است و به تیپ خود اهمیت می‌دهد معیارهایی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌تواند ریشی که به چهره او بیاید را انتخاب کند. بسیاری از مردان به این دلیل که موهای سر نامناسبی دارند و یا حتی موی سر ندارند، گذاشتن ریش را برای کاستی که روی سر آن‌ها وجود دارد، انتخاب می کنند. براساس شواهدی که در دنیای مُد وجود دارد بهتر است رنگ موی سر و رنگ ریش یکی باشد، هرچند در مواردی نیز دیده شده که این یک قاعده نیست. اینکه می‌گوییم ریش در زیباشناختی نقش مهمی را ایفا می‌کند را شاید بتوان از اشخاصی پرسید که برای داشتن ریش بهتر دست به جیب می‌شوند. درحال حاضر کلینیک های زیادی در کشور وجود دارند که به طور تخصصی روی ریش کار می‌کنند.

 

افراد با مراجعه به آن‌ها ریش خود را ترمیم و یا حتی ریش جدیدی برای خود می‌کارند. تماس ما با یک کلینیک کاشت ریش به نتایج جالبی ختم شد. براساس گفته‌های مسئول کلینیک میزان حداقلی ترمیم ریش 4 میلیون تومان است. هرچند مسئولان کلینیک های زیبایی تمایلی به بیان قیمت ها به صورت تلفنی نداشتند. یکی از کارشناسان این مراکز به «ابتکار» می‌گوید: «ابتدا تصویر صورت خود را برای ما ارسال کنید، سپس متخصص ما با مشاهده تصویر قیمت تقریبی را به شما اطلاع می‌دهد.» وی در پاسخ به این سوال که میزان حداکثری هزینه ای که برای ترمیم و کاشت مو و ریش باید پرداخت شود به 15 میلیون تومان می‌رسد.

 

هَپَل نباشید

موی صورت یا همان ریش، خوب یا بد از دوران بلوغ رشد می‌کند و مردان تا آخرین روز عمر خود با آن زندگی می‌کنند. زندگی‌ای که اگر سلامت ریش و صورت برای آن‌ها مهم باشد، می توان به زیبایی آن‌ها بیافزاد. با این حال بسیاری از مردان ریش را نادیده می‌گیرند و به سادگی از آرایش ریش می‌گذرند. 

 

روانشناسان می گویند انتخاب مدل ریش به شخصیت افراد نیز بستگی دارد و حتی بسیاری از قضاوت‌ها و شناخت‌ها از روی همین ریش صورت به دست می‌آید. پس بهتر است از همین امروز مردان به ریش‌های خود بها دهند و خانم ها نیز مردان خود را به این سو سوق دهند.

 

اخباراجتماعی - ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------