میزان کمبود آب امسال چقدر بود؟



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی  , کمبود آب

در تابستان امسال ۲۸۹ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشتند، بدان معنی که ظرفیت تأمین آب و میزان نیاز آبی در نقطه سربه سر قرار ‌گرفت و در ساعات اوج مصرف، با کمبودی بالغ بر ۸.۵ درصد نسبت به نیاز آبی مواجه بودیم اما به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اجرای پروژه‌های مقابله با خشکسالی و همکاری مشترکان، با حداقل مشکل از پیک مصرف آب عبور کردیم.

به‌گزارش ایسنا، در تابستان سال گذشته، تعداد شهرهای در معرض تنش آبی بالغ بر ۳۰۱ شهر و میزان کمبود نسبت به نیاز آبی نیز ۸.۶ درصد بود، در حالیکه در این مدت شاهد رشد بازار آب و افزایش جمعیت نیز بوده‌ایم، ‌ این آمار در حالی است که براساس ارزیابی صورت گرفته در تابستان سال ۱۳۹۴، تعداد ۵۴۷ شهر با کمبود ۲۳.۵ درصدی آب مواجه بودند که با برنامه‌ریزی، جهت‌دهی صحیح، نظارت، ارزیابی مستمر و تمرکز فعالیت‌های شرکت‌های آب و فاضلاب در محورهای مدیریت تقاضا و مصرف آب، افزایش ظرفیت تأمین و انتقال آب، بهبود کیفیت آب شرب و فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب، شاهد بهبود چشمگیر وضعیت تنش آب شرب در کشور بوده‌ایم.

 

در بخش روستایی نیز با اجرای طرح ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی، تعداد روستاهایی که توسط تانکرهای آبرسانی سیار تأمین آب می‌شوند، از شش هزار و ۱۱ روستا به پنج هزار و ۳۸۲ روستا کاهش یافته است که به گفته جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تداوم این طرح، شاهد کمتر شدن این تعداد در سال‌های آتی نیز هستیم.

 

وی با تاکید بر اینکه در تابستان سال جاری متوسط حداکثر دمای کشور نسبت به متوسط درازمدت در حدود یک تا ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش یافت، عنوان کرد:‌ از طرفی ما امسال شاهد افزایش طول مدت حداکثر دمای روزانه و همچنین افزایش حداقل دمای شبانه بودیم که این عوامل در کنار رشد بازار آب، سبب افزایش تولید و مصرف آب می‌شود.

 

جانباز تصریح کرد: بنابراین افزایش سالیانه تقاضای آب شرب به میزان دو تا سه درصد مورد انتظار است. البته باید این مورد را در نظر گرفت که هر ساله بخشی از ظرفیت تأمین آب شرب در اثر تدوام خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب، کاهش یافته و با مدیریت صحیح و نظارت مستمر، جایگزینی آن‌ها صورت می‌پذیرد.

 

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب شرب و همچنین پروژه‌های آبرسانی به شهرها، ظرفیت تولید آب را افزایش می‌دهد، در چنین شرایطی و در دو ماهه اول فصل تابستان رشدی در حدود ۱.۷ درصدی تولید آب در سطح کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته اتفاق افتاد به‌طوری‌که‌ در غالب استان‌های کشور به غیر از لرستان، مازندران، کرمان، خراسان شمالی، تهران، کرمانشاه و همدان شاهد افزایش تولید آب در دو ماهه اول فصل تابستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------