سازمان حج: عربستان چک غرامت مسجدالاحرام را کشیده/ حج عمره برگزار نمی‌شود



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, سازمان حج و زیارت
رییس سازمان حج و زیارت از شناسایی ۷ شهید ایرانی مفقود شده در فاجعه منا و وضعیت نامشخص ۳ پیکر ایرانی دیگر خبر داد و اعلام کرد:‌ عربستان غرامت شهدای مسجدالاحرام را به دفتر نمایندگی خود در سازمان ملل پرداخت کرده که پس از ارائه وکالت‌نامه‌ها و اسناد از سوی ایران چک این غرامت تحویل داده می‌شود. 

در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالاجرام همزمان با حج ۹۴، ۱۴ زائر ایرانی شهید و ۶۴ نفر ایرانی دیگر مجروح شدند. همان سال در فاجعه منا ایران ۴۶۴ زائر دیگر را از دست داد.

 

به گزارش ایسنا، علی‌رضا رشیدیان - رییس جدید سازمان حج و زیارت - پبح روز دوشنبه ۳ دی‌ماه در نشستی درباره تشریح جزییات مذاکره حج ۹۸ که در سه مرحله با طرف عربستانی انجام شد و مفاد تفاهم‌نامه آن در یک روز به جمع‌بندی و امضا رسید، گفت: مهمترین مطالبه ایران، تامین امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی بوده که مورد قبول و تاکید طرف عربستانی قرار گرفت.

 

وی ادامه داد:‌ پیگیری سرانجام بازماندگان و وراث شهدای منا و مسجدالاجرام از دیگر مسائل مطرح شده در آن مذاکرات بود که طرف عربستانی اعلام کرد غرامت شهدای مسجدالاحرام را به دفتر نمایندگی خود در سازمان ملل پرداخت کرده است. با توجه به مکاتباتی که از طرف ما باید انجام شود پس از ارسال وکالت‌نامه‌ها و اسناد به این دفتر قرار شد طرف عربستانی چک آن غرامت را سریع‌تر تحویل ایران دهد.

 

وی پیگیری سرانجام شهدای مفقود مانده از فاجعه منا را از دیگر مسائل مطرح شده در مذاکرات حج ۹۸ (۱۴۴۰) ذکر کرد و گفت: در آن حادثه ۱۰ شهید ایرانی مفقود شده بودند که محل دفن آنها مشخص نبود. پس از تایید آزمایش‌های دی. ان. ای هویت و محل دفن ۵ نفر از آن‌ها مشخص شد. مشخصات دو نفر دیگر با توجه به اسناد ارائه شده به احتمال قوی تایید شود و از این جمع سرانجام ۳ پیکر شهید ایرانی هنوز مشخص نشده که دستور پیگیری آن داده شده است.

 

رشیدیان گفت: پرداخت وجوه شرعیه‌ی شهدای منا نیز جز پیگیرهای ما در این مذاکرات بود. امیدواریم پس از پرداخت غرامت مسجدالاحرام این موضوع نیز کلید خورد.

 

رییس سازمان حج و زیارت همچنین اعلام کرد: بر اساس توافق طرفین و با توجه به تغییر و تحولات جمعیتی، سهمیه حج ایران برای سال ۹۸ دست‌کم ۸۴ هزار نفر تعیین شده است که با توجه به جمعیت خدمه، مجموع این تعداد به ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد. ایران درخواست سهمیه در حدود ۱۰ هزار نفر را به عربستان ارائه کرده است.

 

وی یاد آور شد: سال گذشته ایران برای ۱۵ هزار نفر حاجی درخواست اضافه سهمیه کرده بود که به دلیل تاخیر در ارائه آن، از سوی عربستان برای موافقت با سه هزار نفر از این سهم ما تنها توانستیم هزار نفر را به حج اعزام کنیم. امیدواریم این بار عربستان در کمتر از دو ماه موافقت خود را اعلام کند.

 

این مقام مسؤول حج و زیارت سپس به مشکلات ناشی از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور اشاره کرد و گفت: تلاش ما بر این بود تا این واجب شرعی جدا از روابط سیاسی دو کشور پیگیری شود. بعد از قطع روابط ایران و عربستان امکان پیگیری امور کنسولگری و حمایت از اتباع ایرانی نیز با مشکلاتی مواجه شد که در این مذاکرات قرار شد طرف عربستانی پیگیری‌های لازم را برای تسریع در صدور ویزای سه نفر از نمایندگان کنسولی ایران برای استقرار در سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران انجام دهد.

 

به گفته‌ی وی سال گذشته ۱۰ نفر از نمایندگان وزارت خارجه در مقام کنسول در این دفتر حضور داشتند اما به علت آن که ویزای آن‌ها عادی صادر شده بود حمایت از حقوق اتباع ایرانی با مشکلاتی مواجه شد.

 

رییس سازمان حج و زیارت درباره‌ی سرانجام عمره اظهار کرد: در این مذاکرات بحثی درباره‌ی عمره نشد موضوع دعوت مذاکره حج ۱۴۴۰ بود. بنابراین عمره در دستور کار اصلی قرار نداشت. ضمن آن که برقراری آن تابع شرایط سیاسی دو کشور است. به هر حال شرایط تغییری به نسبت قبل نکرده و شاید از این بابت باید گفت که شرایط برای عمره‌گذاری ایرانی‌ها فراهم نشده است.

 

رشیدیان تاکید کرد: ایران انتظار دارد در عمره مانند حج برای تامین امنیت زائران تضمینی داده شود که در غیر این صورت راه‌اندازی عمره امکان‌پذیر نیست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------