ابهام در ماموريت بالگرد شماره ٢١٤



اخبار,اخبار اجتماعی , سقوط بالگرد در ارتفاعات دربند

باجناق كاپيتان قائمي و سخنگوي سازمان امداد و نجات از جزئيات سقوط بالگرد در ارتفاعات مه آلود گفتند

 جزئيات حادثه سقوط بالگرد شماره ٢١٤ پس از گذشت ٣ روز همچنان در‌ هاله‌اي از ابهام قرار دارد.


درحالي‌كه ٣ روز از حادثه سقوط بالگرد در ارتفاعات دربند مي‌گذرد، هنوز علت ماموريت مشخص نيست و كسي نمي‌داند كه اين سرنشینان بالگرد برای کدام عملیات بر فراز كوه‌هاي دربند به پرواز درآمده بودند. اين بالگرد كه به سازمان مديريت بحران تعلق دارد، ساعت ١٤:٤٥روز پنجشنبه ٧ اسفندماه از روي سکوی پرواز بلند شد و پس از دقایقی در ارتفاعات کوهستانی دربند سقوط کرد.

 

يكي از قربانيان اين حادثه خلبان رحيم قائمي بود كه به دليل مهارتش در خلباني توانست از يك فاجعه بزرگ جلوگيري كند. همچنين جمشيد رسولي و عبدالله سيدي مهندس پرواز و كمك‌خلبان از ديگر قربانيان اين سانحه مرگبار بودند. درحال حاضر نيز تحقیقات نشان می دهد این پرونده براي بررسي به دادسراي نظامی ارسال شده و تحت رسيدگي است.


این بالگرد هیچ‌گاه تحویل هلال‌احمر نشده
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران صبح روز جمعه اعلام كرده بود كه بالگرد سقوط کرده برای سازمان مدیریت بحران است و در اختیار «پنها» بوده است و مراحل واگذاری آن را به هلال‌احمر جمهوری اسلامی طي مي‌كرده است.


اين در حالي است كه حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات در اين خصوص گفت: «٥‌سال پیش سازمان مدیریت بحران اقدام به خریداری ٢ فروند بالگرد کلاس ٢١٤ کرد، از آنجایی که سازمان مدیریت بحران مأموریت هوایی ندارد و فاقد امکانات نگهداری بالگرد است، این ٢ فروند را برای نگهداری تحویل «پنها» (شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران) داده تا از آنها نگهداری کند. از مدتی پیش سازمان امداد و نجات هلال‌احمر به دنبال آن بود تا این ٢ فروند بالگرد را تحویل گرفته و مأموریت‌های امداد و نجات را با آنها انجام دهد. رایزنی‌ها از یک‌سال پیش انجام شد و قرار بود تفاهمنامه نهایی پیش از عید میان دو سازمان منعقد شود.»


درخشان گفت: «قرار بود از این دو بالگرد جهت امدادهوایی نوروز و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان استفاده شود که متاسفانه یکی از این بالگردها به دلیل مه غلیظ در منطقه و بارش برف به کوه برخورد و سقوط کرد و البته علت نهایی سقوط مشخص نشده و مهندسان و کارشناسان نتیجه را اعلام خواهند کرد.»


سخنگوی سازمان امداد و نجات در پايان گفت: «این بالگرد هیچ‌گاه تحویل هلال‌احمر نشده و حتی یک مأموریت نیز برای هلال‌احمر انجام نداده است در بازدیدی که چندی پیش از این بالگردها انجام شد، به نظر رسید که آنها نو هستند و پرواز زیادی انجام  نداده‌اند.»


كاپيتان قائمي يك خلبان حرفه‌اي بود
باجناق كاپيتان قائمي در گفت‌وگو با «شهروند» جزئيات تازه‌اي درخصوص مرگ اين خلبان داد و گفت: «من ٤٠‌سال با رحیم همكار بودم و هميشه در كنار هم كار مي‌كرديم. در اين مدت كاپيتان قائمي آنقدر در كارش حرفه‌اي بود كه هيچ وقت برايش در پرواز حادثه‌ای پيش نيامده بود. هميشه او را در پرواز خيلي قبول داشتيم و مهارتش در كار خلباني را تحسين مي‌كرديم. همين مهارتش هم بود كه روز حادثه توانست از يك فاجعه مرگبار بزرگتر جلوگيري كند چون با توجه به تجربه‌ام مي‌گويم اگر بالگرد روي خانه‌هاي مسكوني سقوط نكرد فقط و فقط به خاطر مهارت يك خلبان حرفه‌اي بوده است.» وي ادامه داد: «از وقتي كه به ما خبر دادند كاپيتان قائمي سقوط كرده تا همين الان پيگير كارها و پرونده او هستيم. هنوز جنازه وي به ما تحويل نشده است و تيم بررسي سانحه هنوز هم درحال پيگيري ماجراست.»


وي در ادامه صحبت‌هايش گفت: «تا الان تنها چيزي كه مشخص شده اين است كه كاپيتان قائمي به همراه ديگر سرنشينان در اختيار سازمان مديريت بحران بوده‌اند و از طريق آن سازمان به يك ماموريت هوايي اعزام شده‌اند. درواقع آنها به يك مانور هوايي در همان منطقه رفته بودند كه اين حادثه برايشان پيش آمد ولي هنوز هم نمي‌دانيم اين ماموريت دقيقا چه بوده و جزئيات آن چیست. از طرفي تا زماني‌كه جنازه را تحويل نگيريم و تيم بررسي سانحه نتيجه نهايي را به ما اعلام نكند، نمي‌توانيم پرونده‌اي در هيچ دادسرايي باز كنيم.»


اين مرد با اشاره به ديگر قربانيان اين سانحه گفت: «تنها چيزي كه از آن دو نفر مي‌دانم اين است كه عبدالله سيدي ٣سالي مي‌شده كه براي سازمان مديريت بحران كار مي‌كرده و جمشيد رسولي نيز حدودا ٢‌سال در شركت پنها كار مي‌كرده است ولي اطلاعات دقيق‌تري از آنها ندارم و دقيقا نمي‌دانم هركدام چند ‌سال سابقه كاري داشته‌اند.

 

 اخبار اجتماعی  -  شهروند 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------