زلزله تهران قابل پیش‌بینی می‌شود؟



اخبار,اخباراجتماعی , گسل زلزله تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از امکان هشدار زلزله 10 ثانیه قبل از وقوع با گسترش دستگاه‌های هشدار سریع در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد: زلزله قابل پیش‌بینی نیست.

به گزارش «دنیای اقتصاد» زمانی که گسل زلزله فعال می‌شود یک موج اولیه و یک موج ثانویه دارد که موج اولیه آن مخرب نیست؛ ولی موج ثانویه می‌تواند به شکل مخرب عمل کند. کارشناسان فاصله وقوع زلزله بین دو موج اولیه و ثانویه را بین 10 تا 40 ثانیه تخمین زده‌اند.


سازمان مدیریت بحران تهران با همراهی ژاپن توانسته است سیستمی را با نام دستگاه «هشدار سریع زلزله» در نقاطی از شهر تهران راه‌اندازی کند که بتواند 10 ثانیه قبل از وقوع موج اول از طریق ارسال پیامک به دستگاه‌های مسوول هشدار دهد به این ترتیب دستگاه‌های مربوطه می‌توانند برای اطلاع‌رسانی و ایجاد آمادگی حدود 40 ثانیه زمان داشته باشند.


احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از توسعه  جایگاه‌های استقرار دستگاه هشدار سریع زلزله خبر داد و گفت: از سوی کارشناسان ژاپن زیرساخت‌های جایگاه‌های هشدار سریع زلزله آماده شده است و در حال حاضر آمادگی داریم به صورت آزمایشی سیستم هشدار سریع زلزله را در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دهیم.


او ادامه داد: در آینده می‌توانیم 10 ثانیه قبل از وقوع موج اول زلزله در شهر تهران با سیستم هشدار سریع به دستگاه‌های ذی‌ربط هشدار لازم را بدهیم.


او تاکید کرد: زلزله قابل پیش‌بینی نیست؛ ولی امکان هشدار سریع آن وجود دارد.


صادقی با بیان اینکه 38 مخاطره طبیعی تهران را تهدید می‌کند، افزود: 38 مخاطره مختلف طبیعی و انسانی توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این شهر شناسایی شده است که راهکارهای مقابله با آن نیز در حال تدوین است.


به گفته او تا پایان سال 94، سند کاهش خطرپذیری 66 محله تهیه و تا 3 سال آینده تمامی محلات شهر تهران به این سند دسترسی خواهند یافت.


رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، گفت: در حال حاضر ستاد بحران ملی نداریم و وزیر کشور در بازدیدی که از ستاد مدیریت بحران شهر تهران داشتند زمینی را در نزدیکی فرودگاه امام خمینی اختصاص دادند تا ستاد ملی بحران نیز تشکیل شود که در آینده کلنگ احداث آن به زمین خواهد خورد.


او درباره مقابله با گرد و غبارها عنوان کرد: به شورای شهر تهران طرحی را برای کاهش گرد و  غبارها ارائه دادیم که در صورت تصویب اجرایی می‌شود.


  اخبار  اجتماعی  -  دنیای  اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------