سبزیجات عامل بیماری شیگلوزیس در کجاها کشت شده است؟



اخبار,اخباراجتماعی ,بیماری شیگلوزیس

زمانی که سبزیجات آلوده عامل بیماری شیگلوزیس در اصفهان اعلام شد کشاورزان اصفهانی به ین امر اعتراض و اعلام کردند سبزیجات وارداتی عامل بیماری بوده است و این در حالی است که از سخنان استاندار اصفهان این گونه برداشت می‌شود که سبزجات کاشت استان اصفهان بوده، گرچه نمی‌توان به شکل قطعی در این زمینه اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرآنلاین در اصفهان، از زمان شیوع بیماری شیگلوزیس در اصفهان گمانه زنی‌ها در ارتباط با دلیل شیوع این بیماری آغاز شد و در ابتدا حدسیات مردمی به سمت آبهای آلوده گرایش یافت اما دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این شایعات را رد و سبزیجات آلوده را دلیل اصلی این بیماری در روزهای نخست عنوان کرد و در روزهای بعدی نیز این بیماری فرد به فرد منتقل شده است.

پس از گذشت یک هفته از این موضوع نماینده کشاورزان اصفهان با بیان اینکه از علوم پزشکی اصفهان شکایت خواهند کرد این مطلب را بیان داشت که در زمان شیوع بیماری سبزیجات اصفهان هنوز برداشت نشده و سبزیجات آلوده وارداتی بوده است و بر این اساس کشاورزان اصفهانی نتوانسته‌ند محصولات خود را به فروش برسانند و خسارت دیده‌اند.

اما استاندار اصفهان در آخرین نشست خود با خبرنگاران سخنان نهایی را ارائه و هیچ اشاره‌ای نیز به این مطلب که سبزیجات از اصفهان یا اینکه وارداتی بوده است نکرد و گرچه می توان از سخنان وی این برداشت را داشت که سبزیجات آلوده متعلق به نقاط محدودی در اصفهان بوده است اما همچنان با قاطعیت نمی توان در این باره اظهار نظر کرد.

زرگرپور در این ارتباط در نشست خبری خود اظهار داشت: نوع پراکندگی این بیماری نشان از این مطلب داشت که منشأ شیگلوزیس از آب نیست و بر این اساس کنترل مرکز میوه‌تره بار و ورود و خرج مواد غذایی آزمایشات لازم انجام شد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه به زودی نتیجه نهایی این مطلب اعلام می‌شود گفت: آنچه برای ما مشخص است منشأاین بیماری از موادغذایی و عمدتا از برخی سبزیجات در نقاط خاص و محدود بوده است و ما به دنبال شناسایی همین نقاط هستیم.

وی افزود: هم اکنون برخی تانکرها، فاضلاب را از ویلاهای خاصی جمع‌آوری و در مزارع تخلیه انجام می‌دهند که شناسایی و تحت کنترل هستند.

زرگرپور با اشاره به اینکه در روزهای اول منشأ بیماری ازسبزیجات و در روزهای بعد فرد به فرد بوده است، بیان داشت: تمام فرمانداران موظف به شناسایی تانکرهای فاضلاب و محل تخلیه آنها شدند و اکنون تمام مزارع استفاده کننده از پساب شناسایی شدند چراکه این بار بیماری خو‌ش‌خیم بود و سریع فروکش کرد اما باید برای جلوگیری از تکرار در آینده و خطرات ناشی از بیماری‌های دیگر جلوی این روند گرفته شود.

 

 اخبار  اجتماعی  -  خبر  آنلاین 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------