پارسال عذرخواهی نکردند، امسال تکرار شد



اخبار,اخباراجتماعی  ,توفان تهران

 

باران تابستان یک‌بار دیگر سیل شد و در اثر آن تعدادی از هم‌وطنان و همشهریان‌مان از دست رفتند؛ اما با وجود گذشتن سه روز از این اتفاق ناگوار هنوز آمارها متناقض است و طبق معمول مقصری وجود ندارد. در‌این‌میان یک نکته از عملکرد مسئولان تهرانی هم جالب است و آن اینکه محدوده‌هایی مثل کن و سولقان که در مسائل مختلف از‌جمله باغاتش با هر توجیهی به تهران چسبانده می‌شود، در این حوادث جزء تهران محاسبه نمی‌شود، تا نکند آمار تلفات جانی و مالی آن به پای آنها نوشته شود.


اعضای شورای شهر تهران از ساعات اولیه روز بعد از سیل در اطراف تهران پیگیری‌های زیادی داشتند و حتی ابوالفضل قناعتی صبح روز حادثه در‌حالی‌که هنوز همه ارگان‌های مربوطه در سکوت خبری و اطلاع‌رسانی بودند در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها از مرگ ٢٠ نفر به‌علت ریزش کوه و سیل خبر داد و از همان زمان تاکنون ارائه این آمار متناقض از سوی ارگان‌های مختلف ادامه دارد.


جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران هم با محوریت واکنش‌های متفاوت اعضا به این حادثه و عملکرد مسئولان مختلف برگزار شد. اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، با ارائه پرینت سایت هواشناسی جهانی اعلام کرد از ١٠ روز قبل وقوع توفان تهران مشخص بوده است، اما ارگان‌های مسئول ازجمله اورژانس اطلاعی نداشته‌اند. متأسفانه پد بالگرد امامزاده داوود(ع) تبدیل به پارکینگ شده است و اورژانس اعلام کرده است با تلفن‌های مردم متوجه توفان شده است. شاکری ‌برخورد نامناسب با مقصران حادثه توفان سال گذشته و عذرخواهی‌نکردن مسئولان در آن حادثه را یکی از دلایل تکرار این اشتباهات عنوان کرد و گفت: جای شکر دارد که وزش باد از غرب به شرق بوده است و به‌علت تعطیلی، جمعیت بسیاری از تهران خارج شده بودند.


حبیب کاشانی، عضو دیگری بود که از عملکرد مسئولان مربوط در پوشش حادثه شکایت داشت و گفت: فقط هفت دقیقه بارندگی این خسارت‌ها را بر جا گذاشت، حالا اگر بارش ٢٠ دقیقه طول می‌کشید چه اتفاق‌های ناگواری ایجاد می‌شد؟ وی تأکید کرد بهتر است مسئولان این‌گونه حوادث را گردن یکدیگر نیندازند و چون احتمال تکرار وجود دارد باید آمادگی‌ در برابر حوادث بیشتر شود.


مرتضی طلایی هم به بُعد تخلفات انسانی در ساخت‌وسازهای اطراف رودها و دره‌ها که در این چند روز بیشتر فیلم‌ها و عکس‌های تخریب سیل مربوط به آنها بود، پرداخت و گفت: تغییر بستر حریم و شیوه‌های گوناگونی که سبب تشدید این سیلاب شده است باید واکاوی شود و جالب است بدانید مسئول صدور پروانه در کن چندی‌پیش با قرار وثیقه‌ای که از سوی افراد محلی ارائه شده، آزاد شده است.

 

٧٠٠ واحد مسکونی سه الی چهار طبقه‌ای غیرقانونی در بستر رودخانه کن ساخته شده است و در این حوادث میزان خطر برای آنها بسیار بیشتر است و باید فکری به حال آنها کنیم. معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا، هم به پیش‌بینی‌پذیربودن ورود چنین توده‌های پرفشاری به کشور بدون هیچ زنگ هشداری اشاره کرد و گفت: یا نقص در پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی به موقع داریم یا فاقد قدرت نظام‌دهی هستیم. وی تأکید کرد چنین بارشی را نمی توان در سطح بحرانی طبقه‌بندی کرد و آمار تکان‌دهنده افراد فوتی، مفقود‌شده و مصدومین، با عمق حادثه قیاس‌شدنی نیست.


مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، هم با اشاره به اینکه این حادثه خارج از محدوده شهر تهران اتفاق افتاده است، گفت: مشخص است این سیل‌ها تکرارشدنی است و باید پیش‌بینی‌های لازم در‌این‌باره انجام شود. وی به خانه‌های خراب‌شده کنار رودخانه‌ای که در این سیل به داخل رودخانه رفتند اشاره کرد و گفت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه بسیار تعجب‌آور است و ما مشاهده کردیم خانه‌ها به‌طور یک‌جا درون سیلاب غلتیدند و زیر آب رفتند.


برخی دیگر از اعضا نظیر محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، موضوع را فراتر دید و به خلأهای طرح جامع تهران برای ایمن‌سازی در برابر سوانح طبیعی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران اشاره کرد و اینکه تهران در برابر کوچک‌ترین حوادث، امنیت و ایمنی لازم را ندارد.

 

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، هم پا را فراتر گذاشت و گفت: اگر عذرخواهی و عزل مسئولان مقصر در این حادثه را شاهد نباشیم، شاهد تکرار چنین حوادثی خواهیم بود. وی وجود آمارهای ضد‌و‌نقیض از میزان تلفات و خسارات را بیانگر این واقعیت دانست که سازمان مدیریت بحران کشور هنوز نتوانسته است به یک تقسیم کار دقیق و مبتنی‌بر نظام مشخص بین اعضای سازمان به‌منظور ارزیابی سریع حادثه دست یابد. حافظی در ادامه پیشنهاد داد سازمان مدیریت بحران کشور زیر نظر رئیس‌جمهور قرار گیرد و با اذن مقام‌معظم‌رهبری سازمان پدافند غیر‌عامل هم در آن ادغام شود تا بتواند به صورت فرابخشی به سیاست‌گذاری و تأمین زیرساخت‌ها و هماهنگی بین‌بخشی بپردازد.


 اخبار اجتماعی  - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------