تاجران فروتن‌ كروكوديل



   اخبار,اخباراجتماعی,كروكوديل‌ها

دوزيستان يعني موجوداتي از خانواده مار و قورباغه و همه آنهايي كه در آب و خشكي با هم زندگي مي‌كنند.بسياري از گونه‌هاي اين نوع جانداران مانند مار آبي اگر در جايي بدون آب و خشكي باشند تلف مي‌شوند در حالي كه برخي ديگر مانند تمساح‌ها و كروكوديل‌ها در محيط گرم و بدون آب اگر كوچك باشند بالغ نشده و اگر بالغ باشند بيمار مي‌شوند. دخل و تصرف انسان در محيط زيست، از جمله جنگل و دريا و رودخانه باعث شده ديگر هيچ موجود زنده‌اي از تيررس شكار و تجارت انسان‌ها در امان نباشد.

تمساح‌ها از گونه‌هاي نادر و در معرض انقراض كشورمان هستند كه ديگر این سال‌ها به ندرت در كشور يافت شده و فقط در مناطق حفاظت شده چندتايي از آن نگهداري مي‌شود. با وجود اين، تجارتي با عنوان تجارت تمساح و كروكوديل براي عده‌اي به كاري نان و آب‌دار تبديل شده است.
 
سال 86 شيلات براي نخستين‌بار در ايران، موافقت اصولي براي ايجاد يك مزرعه پرورش تمساح و كروكوديل را براي يك شخص حقيقي صادر كرد. هم‌اكنون در بيش از ‪ ۵۰‬كشور جهان، پرورش تمساح براي بهره‌برداري از پوست، گوشت و خون آن رايج است و قرار است در ايران، از گوشت و خون اين خزنده آبزي، تنها در موارد دارويي استفاده شود.


 تجارت تمساح با مجوز محيط زيست
ادعا مي‌كرد با مجوز جهاد كشاورزي و محيط زيست اين كار را انجام مي‌دهد اما من مجوزي نديدم. فروش بچه تمساح با قيمت يك ميليون و پانصد هزار تومان! حتي اگر نمي‌خواستي آن را قبول كني براي يك بار ديدنش و اينكه چطور مي‌شود بچه تمساح را فروخت وسوسه مي‌شدي با فروشنده قرار بگذاري. او كه خودش را تاجر تمساح معرفي مي‌كند درباره اين كار به «آرمان»مي گويد: با مجوز دولتي تعدادي كروكوديل و تمساح را نگهداري كرده و بعد از بزرگ شدن آنها را براي مقاصد مختلف مانند استفاده از پوست آن يا امحا و احشا به كشورهاي ديگر صادر مي‌كنيم.

 

او ادعا مي‌كرد براي فروختن بچه‌هاي تمساح هم مجوز دارد. مرد فروشنده كه ابتدا پشت تلفن قيمت يك ميليون و پانصد هزار تومان را براي بچه تمساح در نظر گرفته بود رقم را دو برابر كرده و گفت: امسال قيمت‌ها دو برابر شده است. تاجر تمساح عنوان مي‌كرد: خوردن گوشت اين حيوان به دليل حرام گوشت بودن آن در اسلام جايز نيست و براي همين گوشت و پوست آن را به خارج از كشور صادر مي‌كنند. شما مي‌توانيد با خريدن و نگهداري هر تعداد بچه تمساح كه مايل باشيد بعد از اينكه اين تمساح‌ها به سن دو سالگي رسيد آنها را سه برابر اين مبلغ به خود من يا پرورش‌دهندگان مشابه فروخته و تجارت كنيد. او درباره محل نگهداري تمساح‌ها مي‌گفت: امكانات زيادي لازم ندارد.

 

يك زمين در حدود سيصد متر در هر جايي كه باشد و فقط بايد روزي دو كيلوگرم گوشت يا هر چيزي شبيه گوشت به حيوان بدهيد و ديگر هيچ مواظبتي لازم ندارد. مرد فروشنده ادعا مي‌كرد حدود صد بچه تمساح را در آن محل و در يك باغ كوچك اطراف تهران آورده و ظرف يك روز هشتاد تاي آن را فروخته است.

 

او با عنوان كردن اينكه همه تمساح‌هايي كه به شما مي‌فروشم شناسنامه دارند، گفت: هر روز كه از عمر اين حيوان مي‌گذرد بر قيمتش افزوده مي‌شود و اين حيوان را می‌شود در ده سالگي، یعنی وقتي خيلي بزرگ و غول‌پيكر شد، با قيمتي معادل بيست ميليون تومان فروخت. پوست اين حيوان در صنعت پوشاك و كيف و كفش استفاده مي‌شود، خون آن فوايد دارويي و درماني فراوان داشته و براي بيماران مختلف و حتي مصدومان شيميايي كاربرد دارد. علاوه بر اين دندان، مايع موجود در كيسه صفرا و حتي استخوان‌هاي اين حيوان را از شما مي‌خرند و در صنايع مختلف از آن استفاده مي‌كنند.

 

مرد فروشنده درباره نژاد اين حيوان مي‌گويد: تمساح با كروكوديل تفاوت دارد و بيشتر اينها كروكوديل هستند. او كه اصرار داشت حتما بعد از رسيدن بچه‌ها به سه سالگي حتما آنها را بكشيم و اعضاي مختلف آنها را به فروش برسانيم، گفت: افراد زيادي را سراغ دارم كه از دو سال پيش تا امروز كه بحث پرورش تمساح مطرح شد اين كار را به عنوان تجارتي پرسود انجام داده و سود كلاني به دست آورده‌اند كه من هم يكي از آنها هستم. تا آخرين لحظه اصرار داشت كارش قانوني و با مجوز محيط زيست است.


 هيچ فرد حقيقي چنين مجوزي ندارد
براي بررسي ميزان صحت و سقم اظهارات مرد فروشنده از يكي از مسئولان سازمان محيط زيست و فعالان حيات وحش درباره نحوه نگهداري و اعطاي مجوز نگهداري تمساح و كروكوديل در كشور سوال كردم. خانم جعفري عنوان كرد: در ايران فقط يك گونه تمساح وجود دارد كه آن هم نسلش در معرض انقراض است و هيچ كس اجازه نگهداري آن را ندارد اما گونه‌اي از تمساح و كروكوديل از كشور تايلند چند سال پيش وارد كشور شد كه با نگهداري و توليد مثل اين گونه افزایش پیدا کرد.

 

اين كارشناس محيط زيست ادامه مي‌دهد: بااين وجود كار اين فرد صد درصد غيرقانوني است و امكان ندارد مجوز داشته باشد. در درجه اول پوست و مواد داخل بدن اين حيوان در داخل كشور اجازه استفاده نداشته و به دليل حرام گوشت بودن ممنوع است و فقط دو موسسه با مجوز در اطراف چابهار و خليج فارس كه براي اين منظور آب و هواي مساعدي دارند اقدام به تكثير و پرورش اين گونه كرده كه همه آن را هم صادر مي‌كنند و هيچ ارگان خصوصي و شخصي اجازه و امكان اين كار را ندارد.

 

اين كارشناس محيط زيست با اشاره به اينكه نگهداري اين حيوان شرايط آب و هوايي خاصي را نياز دارد و در هر آب و هوايي نمي‌شود اين موجود را نگهداري كرد، مي‌گويد: تمساح و كروكوديل حتما بايد در آب و هواي نيمه مرطوب باشد و اطراف تهران و هر شهر خشك ديگري امكان ندارد اين موجود بتواند زندگي كرده و رشد كند. جعفري مي‌افزايد: متاسفانه برخي افراد سودجو با عناوين دولتي و قانوني و براي اينكه كار خود را موجه جلوه دهند افرادي را كه هيچ اطلاعات و آگاهي در اين زمينه نداشته گمراه كرده و اين حيوان را به آنها مي‌فروشند.

 

برخي افراد هم كه دنبال راه‌هاي مختلف كسب اعتبار و دنباله‌روي از مد هستند فكر مي‌كنند نگهداري و به خانه آوردن هر حيواني ممكن بوده و كار درستي است در حالي كه اساسا زيستگاه و محل رشد و نمو همه حيوانات در طبيعت است و اين طبيعت بسته به اينكه آن حيوان چيست و چه ويژگي‌هايي دارد براي آن جايي در دل خود در نظر مي‌گيرد. اين كارشناس محيط زيست مي‌گويد: جدا كردن حيوانات از طبيعت و محيط واقعي رشد و زندگي‌شان ظلمي نابخشودني است و علاوه بر اين قانون هم به هيچ فرد حقيقي چنين اجازه‌اي را نداده و براي افراد حقوقي هم در شرايط خاص اين مجوز صادر مي‌شود.

 اخباراجتماعی  -  آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------