مشاهده شپش در سر برخي از دانش‌آموزان تهراني



اخبار,اخبارشيوع شپش سر

وقتي يک دانش‌آموز به شپش مبتلا شود، بي‌توجهي در درمان او باعث ابتلاي ساير دانش‌آموزان خواهد شد.

ابتلاي تعدادي از دانش‌آموزان شهر تهران به شپش سر موجب نگراني خانواده‌ها شده است اما مديرکل دفتر سلامت وزارت آموزش وپرورش درخصوص روش‌هاي پيشگيري از شپش سر در ميان دانش‌آموزان توصيه‌هايي ارائه کرده است.

به گزارش تسنيم، شيوع شپش سر در ميان دانش‌آموزان با اقدامات و تدابير پيشگيرانه آموزش‌وپرورش، به کنترل در آمده است. اما هم‌اکنون مواردي از ابتلاي ‌،دانش‌آموزان شهر تهران به شپش سر گزارش شده است.

وقتي يک دانش‌آموز به شپش مبتلا شود، بي‌توجهي در درمان او باعث ابتلاي ساير دانش‌آموزان خواهد شد. طبق تماس اولياي يکي از مدارس استثنايي شهر تهران‌، ‌،دانش‌آموزان اين مدرسه که جزو کودکان استثنايي هستند به شپش سر مبتلا شده‌اند. مادر يکي از دانش‌آموزان در اين رابطه مي‌گويد: چند نفر از دانش‌آموزان کلاس فرزندم به شپش سر مبتلا شده‌اند و اين نگراني را داريم که فرزندان ما نيز مبتلا شوند. سال گذشته نيز دانش‌آموزان با اين مشکل مواجه شده بودند.

طبق گفته اولياي دانش‌آموزان، مدرسه معلم بهداشت هم ندارد تا اين مشکل را تا حدودي کنترل کند.

حسن ضياءالديني مديرکل دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش درخصوص شيوع شپش سر در ميان دانش‌آموزان گفت:‌ پيشگيري از ابتلا به شپش به بهداشت فردي بستگي دارد و دانش‌آموزان بايد حتماً بهداشت فردي را رعايت کنند.

وي افزود:‌ خانواده‌ها نيز بايد بر مقوله نظافت فرزندان نظارت بيشتري داشته باشند چرا که با ابتلاي يک دانش‌آموز به شپش ساير دانش‌آموزان نيز گرفتار مي‌شوند.البته به محض شناسايي اين افراد، آنها را به مراکز بهداشت معرفي مي کنيم تا درمان شوند.

ضياءالديني گفت:‌ آموزش‌هاي لازم در رابطه با بهداشت فردي،‌ شست‌وشو و شانه کردن موها در مدارس توسط مربيان بهداشت به دانش‌آموزان ارائه مي‌شود. آموزش،‌ ارتقاي آگاهي دانش‌آموزان، مراقبان سلامت مدارس، همکاران فرهنگي و والدين دانش‌آموزان در زمينه تشخيص، پيشگيري و کنترل آلودگي به شپش مورد توجه قرار دارد.

خانواده‌ها به محض مشاهده موارد مشکوک در فرزند خود همچون خارش سر بايد سريعاً به پزشک مراجعه کنند. براي درمان شپش، شامپوي مخصوصي تجويز مي‌شود. همچنين در دستورالعمل اجرايي مبارزه با پديکلوزيس (شپش سر) در دانش‌آموزان عنوان شده است:

تشخيص و يافتن موارد آلودگي در مدارس سراسر کشور و ارجاع موارد آلوده به مراکز بهداشتي درماني و خانه‌هاي بهداشت، استفاده از توان اجرايي بخش‌هاي مرتبط با سلامت مدارس در سطح دو وزارتخانه بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکي و وزارت آموزش‌و‌پرورش.

درمان موارد آلوده دانش‌آموزان و خانواده آنان در مراکز بهداشتي درماني و خانه‌هاي بهداشت. شناسايي موارد آلوده براساس بسته آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در فصل پائيز و زمستان.

معاينه مجدد موارد آلوده بعد از تعطيلات طولاني به منظور بررسي عود مجدد در فصل بهار. تمام موارد آلوده و مشکوک در مدارس شهري وروستايي به مراکز بهداشتي درماني شهري و روستايي ارجاع شوند.درمان و تأمين شامپوي پرمترين و لوازم مطابق با تخمين موارد آلوده از طريق پرسنل بهداشتي درماني صورت مي‌پذيرد.

 اخبار اجتماعی  - تسنیم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------