ارایه توضیحاتی درباره گروه‌های مردمی امر به معروف و نهی از منکر



اخبار,اخباراجتماعی , امر به معروف و نهی از منکر

معاون تشکل‌های مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، درباره چگونگی فعالیت گروه‌های مردمی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، توضیحاتی ارایه داد.

مهدی امینی، در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به فعالیت تشکل‌های مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در 9 حوزه گفت: این معاونت در 9 حوزه سازمانی مسئولیت را بر عهده دارد که شامل حوزه‌های علمیه، مساجد، هیئات مذهبی، اصناف کل کشور، اماکن، سازمان‌های مردم نهاد، احزاب، شرکت‌ها و بانک‌های غیر دولتی و سازمان و موسسات غیر دولتی می‌شود.

وی افزود: البته در ستاد امر به معروف 3 معاونت موضوعی وجود دارد، یکی همین معاونت تشکیلات مردمی و دیگر معاونت قضایی و نیروهای مسلح است که قوه قضائیه و نیروهای مسلح، در اقامه امر به معروف، مسئولیت دارند. سوم هم، معاونت وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی است که کل دستگاه‌های دولتی اعم از وزارت خانه‌ها، بانک‌های دولتی و مراکز دانشگاهی را ساماندهی می‌کند.

امینی تاکید کرد: در واقع عامه مردمی که در این سه حوزه معاونت موضوعی هویت پیدا می‌کنند و قرار دارند، یا لشکری هستند یا استخدام قوه قضائیه و یا غیر از آن که تحت تشکیلات مردمی جای می‌گیرند.

وی با اشاره به ماده 4 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مبنی بر مراتب قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی امر به معروف، خاطرنشان کرد: در حوزه ما و در حوزه معاونت قضایی و ادارات دولتی ستاد قرار نیست که عامه مردم به غیر از مراتب قلبی، زبانی و نوشتاری ورود دیگری داشته باشند. مرتبه عملی و اقدام بر عهده مراجع قانونی، قوه قضائیه و نیروهای انتظامی است که تکلیف دارند.

نگران سوء استفاده از امر معروف و نهی از منکر هستیم
معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر، با بیان این‌که «اقامه امر به معروف و نهی از منکر، باید در جامعه ترویج داده شود و ما نیز این نگرانی را داریم که نکند قانون امر به معروف مورد سوءاستفاده قرار گیرد و هرج و مرج ایجاد شود» اظهار کرد: ما که مجری قانون امر به معروف در اجرای اصل 8 قانون اساسی هستیم - که حدود قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را بعد از 35 سال تعیین کرده است- بر اساس قانون برای ترویج امر به معروف در بین مردم برنامه‌هایی داریم.

وی گفت: وقتی با این نگاه موضوع را می‌بینیم و متوجه می‌شویم که جایگاه امر به معروف بسیار بالاست، ممکن است که دشمن بخواهد تعدی بکند. الان راهبرد اصلی جنگ نرم که حضرت آقا هم تاکید دارند، آن است که مردم را نسبت به آنچه که اعتقاد داشتند بی تفاوت کند.

امینی با اشاره به این‌که «بی تفاوت کردن مردم باعث می‌شود تا کارهای خوبی که در جامعه انجام می‌شود را تشویق نکنیم و از کار منکر نیز بی تفاوت رد شویم» گفت: این موضوع همان چیزی است که قرآن کریم در آیه 104 سوره آل عمران تکلیف را روشن کرده است و می‌فرماید:«گروهی از میان شما در اقامه امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند ...»

اجرای طرح طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر
معاون تشکیلات مردمی ستاد امر به معروف، با اشاره به این‌که «برای اجرا و نقش مردم در امر به معروف طرح "طلایه‌داران امر به معروف و نهی از منکر" اجرا شد» اظهار کرد: وظیفه این طرح، اطلاع رسانی، شناسایی، گزینش، آموزش و سازماندهی عامه مردمی است که تمایل دارند در اقامه امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب قانون همکاری کنند.

وی تاکید کرد: پس برای این که از موضوع قانون صیانت شود و عده‌ای به اسم امر به معروف، خدای نکرده کارهایی را انجام ندهند - همچون قضیه اسید پاشی و همچنین حرکت‌هایی که می‌خواستند امر به معروف را بد نام کنند- کسانی که آموزش می‌بینند جذب و گزینش می‌شوند و وظیفه‌شان فقط، در مرتبه قلبی - یعنی اینکه خود طرف به این درجه برسد که کار خلاف نکند- بعد تذکر زبانی و سپس نوشتاری است.

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد:‌ آموزش می‌بینیم که چگونه امر به معروف کنیم، کجا و کِی امر به معروف کنیم. مجموعه‌ها آموزش خواهند دید جایی که زمینه درگیری وجود دارد، اگر می‌توانند آرام کنند وارد عمل شوند، در غیر این صورت وظیفه دارند دخالت نکنند.

امینی تاکید کرد:‌ کسانی که در طرح طلایه‌داران امر به معروف قرار خواهند گرفت وظیفه‌شان فقط تذکر لسانی و تذکر کتبی است. برای این که این اتفاق محقق شود طرح در قالب سازماندهی منسجمی طراحی شده که عامه مردم در ذیل این سه معاونت لشکری و کشوری و یا مردمی فعالیت می‌کنند.

گروه‌های 10 نفری امر به معروف و نهی از منکر
امینی با اشاره به تشکیل گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر، گفت: علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، در قالب گروه‌های 10 نفره سازماندهی می‌شوند، آموزش داده می‌شوند و گروه‌ها آموزش می‌بینند که چگونه با یکدیگر ارتباط داشته باشند، آموزش می‌بینند که چگونه امر به معروف کنند، کِی امر به معروف کنند. یک نفر که به تنهایی بخواهد در جمعی که ناآرامی و ناهنجاری‌ در آن وجود دارد، امر به معروف کند، معلوم است که به او آسیب می‌زنند. او آموزش می‌بیند با این 10 نفری که در تماس هستند اطلاع رسانی کند.

معاون تشکیلات مردمی ستاد امر به معروف اظهار کرد: هر 5 گروه امر به معروف در قالب یک ناحیه سازماندهی شده است. هر 7 ناحیه امر به معروف نیز در قالب یک منطقه ساماندهی شده است. این افراد یک کد 16 رقمی خواهند داشت که 8 رقم اول آن اختصاص به تقسیمات کشوری دارد، یعنی استان و شهرستان و بخش و ...، 8 رقم دوم اختصاص به حوزه سازمانی دارد که شامل معرفی جنسیت او، این که تابع کدام معاونت، کدام منطقه و ناحیه امر به معروف است.

امینی خاطرنشان کرد: ‌پس بنابراین کسانی که در اقامه امر به معروف فعالیت می‌کند، آموزش می‌بینند و در گروه‌های مختلف در حوزه سازمانی که درآن خدمت می‌کنند، کار خود را انجام می‌دهند.

قرار نیست امر به معروف و نهی از منکر با زدن باشد
امینی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که «در آموزش نیروهای امر به معروف و نهی از منکر، ساازماندهی صورت گرفته است» اظهار کرد: ما با این هدف آموزش می‌دهیم که کسی فردا بلند نشود و به اسم امر به معروف به گوش کسی بزند، آموزش می‌دهیم که قرار نیست امر به معروف و نهی از منکر با زدن باشد، فقط وظیفه افراد سازماندهی شده این است که تذکر لسانی دهند، بگویند و بروند، قرار نیست مجادله و بحث و جدل باشد.

وی با اشاره به «فرمایشات مقام معظم رهبری» گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که اگر 10 نفر بگویند و بروند، بگویند این کار خوب است یا این کار شما خوب نیست، اگر 10 نفر در فلان موضوع تذکر دهند و بروند، اثرش از شمشیر هم بیشتر است.

امینی با اشاره به این‌که «فعالیت‌های ستاد امر به معروف، به استان‌ها نیز کشیده شده است» گفت: ما به استان‌ها می‌رویم و معاونت‌های خود را توجیه می‌کنیم که آنها در همین حوزه‌های سازمانی، شوراهای امر به معروف را فعال کنند. وظیفه این شوراها این است که عامه مخاطبین خود را دعوت کنند و کد داوطلب به عزیزانی که تمایل داشته باشند، داده می‌شود.

معاون تشکل‌های مردمی امر به معروف، در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که «در حال حاضر 4600 گروه در کشور در حال فعالیت هستند» خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده که در ایام ماه محرم و صفر در هیئات مذهبی تبلیغ شود و فراخوان‌ها از طرف شوراهای امر به معروف داده شود تا این که گروه‌های امر به معروف بیشتر شوند.

چهره خشنی از امر به معروف در جامعه درست کرده‌اند
امینی با بیان این‌که «در طی مدتی که فعالیت‌های گروه‌های امر به معروف آغاز شده درگیری مشاهده نشده است» گفت: تا به حال درگیری با گروه‌های امر به معروف دیده نشده و این‌ها آموزش دیده‌اند که در صورت وجود مساله خاصی، درگیر نشوند و از موضوع فاصله گیرند، در حوزه‌ عملی، این وظیفه نیروهای انتظامی است که عمل کنند.

معاون تشکیلات مردمی ستاد امر به معروف با اشاره به این‌که «چهره‌ خشنی از امر به معروف در جامعه تبلیغ کرده‌اند» افزود: تا می‌گوییم امر به معروف به یاد گشت ارشاد و اتفاقات دیگر می‌افتند، در صورتی که کسانی که در گروه‌های امر به معروف فعالیت می‌کنند، در حال انجام یک فریضه الهی هستند.

امینی در پایان با اشاره به این‌که «سیاست حال حاضر ستاد در تذکر لسانی طبق فرمایشات رهبری است» خاطرنشان کرد:‌ سیاست ستاد براساس فرامین رهبری در مجموعه سخنرانی‌هایشان و خصوصا سخنرانی ایشان در اول فروردین در حرم مطهر امام رضا (ع) است. ایشان 14 معروف بزرگ و 6 منکر بزرگ را یادآور شدند و عامه را دعوت کردند که به این 14 معروف و 6 منکر توجه کنند، ما نیز در حوزه‌های آموزشی همین موارد را تبیین می‌کنیم.


 اخباراجتماعی  - ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------