«خودزشت پندارها» بازار جراحان زیبایی را داغ کردند



 اخبار  اجتماعی  ,خبرهای اجتماعی, جراحی  زیبایی

تب انجام جراحی بینی در بین جوانان کشور و استان به قدری بالا رفته که حتی آنهایی که تمکن مالی ندارند با تهیه مبالغ مربوطه دست به این کار می زنند

 به  گزارش  خبرجنوب؛ سن اين جراحي هم نسبت به قبل كاهش يافته و به ويژه دختران از سنين دبيرستان از فكر جراحي بيني خود كه به نظرشان بزرگ و نامتناسب است خواب و خوراك ندارند. اين وضعيت به نحوي است كه حتي افراد با اخذ وام، بيني خود را عمل مي كنند و به نظر ميرسد جراحي بيني براي برخي از نان شب هم واجب تر شده است!


عضو انجمن جراحان پلاستيك فارس در خصوص جراحي بيني و روند آن در فارس مي گويد: درخواست براي جراحي بيني يك مساله پيچيده است اما 30 درصد افرادي كه در استان براي جراحي بيني مراجعه مي كنند نيازمند عمل جراحي نيستند و تفنني و كاملاً سليقهاي اقدام به اين كار مي كنند.


دكتر بهزاد خلعتبري مي افزايد: اگرچه آمار بسيار دقيقي از وضعيت جراحي بيني نداريم اما افزايش آن در اكثر كشورها قابل مشاهده است.


اين جراح پلاستيك يادآور ميشود: طبق آمار موجود 15 درصد جراحي هاي بيني كه در فارس انجام مي شود به بار دوم مي انجامد و جراح بيني در اين خصوص حتماً بايد بيمار را آگاه كرده و در جريان قرار دهد.


دكتر خلعتبري عنوان مي كند: با وجود اهميت موضوع اما در واقع درصد بسيار اندكي از متقاضيان جراحي بيني حاضر به دريافت مشاوره قبل از عمل مي شوند.


وي مي گويد: طبق بررسيها حتي 5 درصد هم قبل از جراحي بيني حاضر به دريافت مشاوره رواني نيستند و وقتي به آنها در اين خصوص اصرار ميكني، مي گويند ما مشكلي نداريم و اگر شما مسئوليت جراحي را برعهده نمي گيريد به جراح ديگري مراجعه كنيم.


دكتر خلعتبري مي افزايد: البته در مواردي نيز افراد از سوي روانشناسان براي جراحي بيني به منظور بهبود روحيه به ما ارجاع داده مي شوند و برخي نيز پس از جراحي بيني به رضايت مطلوبي مي رسند.


وي مي گويد: فضاي مجازي و ارتباطات بين نسلي وسيعي كه وجود دارد همچنين تبليغات شركتهاي سازنده تجهيزات پزشكي در بالارفتن تقاضا براي انجام عمل بيني و ساير جراحي هاي زيبايي تاثيرگذار بوده به طوري كه اين حيطه در دنيا به بازار بزرگي تبديل شده است.


دكتر خلعتبري مي افزايد: در حال حاضر تعداد فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف پزشكي بيش از مورد نياز است و اشباع در برخي رشته ها باعث شده كه تعداد زيادي از دانش آموختگان به سمت جراحي زيبايي بروند.


اين جراح پلاستيك يادآور مي شود: با توجه به وضعيت بازار كار جراحي زيبايي و اين مساله كه حوزه مربوطه چندان تابع نرخگذاري نيست سرريز تمامي رشته ها وارد حيطه جراحي زيبايي مي شود به طوري كه طبق اعلام يكي از انجمنهاي مربوطه در كشور بيش از 15 هزار پزشك عمومي وارد حوزه زيبايي مانند تزريق ژل و بوتاكس شده اند. اگرچه آنها پس از گذراندن دورههاي آموزشي وارد مقوله يادشده مي شوند اما به دليل كثرت تعداد، وضعيت موجود چندان قابل كنترل نيست.


دكتر خلعتبري مي گويد: تعداد بسياري از جراحان عمومي نيز در حال واردشدن به اين حيطه هستند و اين وضعيت غيرقابل انكار است، اما انجام جراحي هاي زيبايي بسيار در ايران باعث افزايش مهارت و تجربه در زمينه اعمال زيبايي نيز شده است.


وي مي افزايد: در هر صورت بيمار قبل از دريافت خدمات جراحي زيبايي بايد از پزشكان در مورد تجربيات آنها تحقيق كند و پس از دريافت اطلاعات، تصميم گيري نمايد. پزشكان هم وظيفه دارند بيمار را با عوارضي از جمله احتمال نياز به عمل دوم بيني و كاهش ظرفيتهاي تنفسي آشنا كند.


وي احتمال ايجاد قوز، افتادگي مجدد نوك بيني و عدم تقارن سوراخهاي بيني را از جمله عوارض احتمالي جراحي بيني عنوان كرد.


روانشناس و عضو هيات علمي دانشگاه شيراز نيز در اين خصوص مي گويد: اين يك پديده انساني است و به همين دليل تك علتي نيست و بايد به آن نگاه چندوجهي كرد.


دكتر مسعود حسين چاري ميافزايد: دلايل فردي، خانوادگي، فرهنگي و اجتماعي در درخواست جراحي بيني تاثير دارد.


وي با اشاره به بالارفتن سن نوجواني در كشور، عنوان مي كند: سن نوجواني در كشور به 22 تا 23 سالگي افزايش يافته و در اين سنين، افراد خودشان را همرنگ با همسالان مي كنند و يكي از دلايل شيوع جراحي بيني نيز تمايل به همرنگي با همسالان و درپي آن كسب پذيرش از سوي آنان است.


دكتر حسينچاري مي گويد: تغيير نظام ارزشي نيز در اين خصوص تاثيرگذار بوده است كه اين مساله باعث مي شود افراد پذيرش خود در نزد ديگران را براساس عوامل بيروني تنظيم كنند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شيراز مي افزايد: بخشي ديگر از دلايل افزايش تقاضاي جراحي بيني، وضعيت اعتماد به نفس است و افراد براي كسب اعتماد به نفس بيشتر به ظاهر خود توجه مي كنند تا مهارتها و توانمندي هايشان و گويي انجام عمل بيني نوعي اطمينان و افزايش توان ايفاي نقش در موقعيت هاي اجتماعي را به آنها مي دهد.


اين روانشناس مي گويد: يكي ديگر از دلايل افزايش جراحي بيني به اختلالات روانشناختي برميگردد به طوري كه برخي نسبت به بدن خود احساس رضايت ندارند و به دنبال تغيير آن هستند كه از اين اختلال به عنوان «بدشكل انگاري» بدن ياد مي كنند. دكتر حسينچاري يادآور مي شود: درخصوص بالارفتن آمار جراحي هاي بيني در كشور بايد به عنصر فرهنگي نيز توجه كرد به طوري كه در زنان و دختران به دليل مسايل فرهنگي، راه هاي كمتري براي ارائه زيبايي هاي خود در چارچوب هنجار هاي فرهنگي دارند و از اين طريق سعي بر جلب توجه بيشتري ميكنند؛ امري كه براي ساير فرهنگ ها به دليل نوع پوشش همراه با انتخاب هاي بيشتري است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------