«قطع یارانه خانواده» یا «منع تحصیل فرزند»



 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی , قطع یارانه خانواده

  بیش از 13 میلیون دانش آموز در مدارس کشور تحصیل می‌کنند. در این میان خانواده‌هایی هستند که مانع حضور فرزندانشان در مدارس می‌شوند. این ممانعت که بیشتر از فقر اجتماعی و اقتصادی ناشی می‌شود نه تنها مانع گسترش علم‌آموزی در کشور شده بلکه آینده آن کودک را نیز خدشه‌دار می‌کند و حتی موجب افزایش بزه در جامعه می‌شود.

درایران تحصیلات از اولین دوره ابتدایی تا آخرین دوره راهنمایی به عنوان مدرک سیکل شناخته می‌شود اجباری است اما بر اساس آمارها در سال 91 بیش از 140 هزار نفر در گروه سنی 7 تا 11 سال از تحصیل بازماندند. این کودکان که بیشتر در هزینه های زندگی برای رفع نیازهای خانواده به کار گرفته می شوند در آینده جز افراد بی سواد محسوب شده و به گفته کارشناسان حتی افزایش جرم و جنایت در طولانی مدت دامن می زنند. طرح های بازدارنده در قانون آمده است که خانواده ها را از منع تحصیلی فرزندانشان بازدارد.

 

قوانینی که تاکنون تاثیری در روند کاهش کودکان بازمانده از تحصیل نداشته است.حال خبرهایی از قطع «یارانه» خانواده هایی که مانع حضور فرزندانشان در مدارس می شوند ، به گوش می‌رسد. آیا قطع یارانه از خانواده هایی که آن را یک منبع می بینند می تواند آن ها را از تصمیم شان باز دارد؟ قوانین در ارتباط با خانواده هایی که مانع تحصیل فرزندانشان می شوند چه می گوید؟


قطع یارانه بازدارنده خواهد بود؟
روز گذشته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از قطع یارانه خانواده هایی که فرزندانشان را از تحصیل منع می کنند خبر می دهد. به گزارش فارس، محمد دیمه‌ور گفت: « در سال تحصیلی آینده برنامه جدیدی در خصوص دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل خواهیم داشت. با توجه به اینکه سال تحصیلی کنونی رو به اتمام است، در سال تحصیلی آینده مطابق آمار ثبت‌نامی دانش‌آموزان در مدارس، آمار کودکان بازمانده از تحصیل استخراج و عدد دقیق آن مشخص می‌شود.» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خانواده‌هایی که از تحصیل فرزندانشان ممانعت می‌کنند مطابق قانون با آنها برخورد می‌شود، خاطرنشان کرد: گفته بود: «در سال تحصیلی آینده، یارانه خانواده‌ای که از رفتن کودکش به مدرسه ممانعت کند، با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قطع خواهد شد.»


در سال 91 تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل 141 هزار نفر در کشور اعلام شده بود که این آمار مختص گروه سنی 7 سال تا 11 می‌شود. آمار سال 94 بیش از این حروف است! گفتنی است در ایران بیش از 105 هزار مدرسه دولتی وجود دارد که در سال 94 از دانش آموزان میزبانی می کردند.


براساس برنامه چهارم پنجم توسعه خانواده‌هایی که فرزندان خود را از تحصیل منع می‌کنند با جریمه یک میلیون تومانی مواجه می‌‎شوند. در سال‌های گذشته خانواده‌های زیادی شامل این جریمه شدند اما همچنان برشمار افرادی که از تحصیل منع می‌شوند کاسته نشده است. باتوجه به همین موارد آموزش و پرورش به دنبال راهی برای جلو گیری از چنین اتفاقی بوده است. حال که محمد دیمه‌ور از قطع یارانه خانواده‌هایی که فرزندانشان را از تحصیل بازمی‌دارند خبر می‌دهد باید دید این جریمه بازدارنده خواهد بود؟


قطع یارانه‌ها تاثیرگذار نیست
بهمن کشاورز، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با  «ابتکار» در ارتباط با ارتکاب جرم خانواده هایی که فرزندانشان را از تحصیل منع می کنند، می گوید: طبق مصوب 1320 برای چنین کاری تعیین جرم شده است؛ همچنین در قانون کودکان و نوجوانان مصوب 1384 نیز برای کسانی که مانع از تحصیل کودکان و نوجوانان شوند تعیین مجازات شده است. در قانون مفصل کودکان و نوجوانان هنوز در مرحله قانونگذاری و در این مورد به طور جزئی پرداخته شده است اما با توجه به مطالب گفته شده در این مورد با فقدان قانون مواجه نیستیم.


کشاور می افزاید:این که از پدر و مادری که بیکار و فاقد بضاعت هستند توقع این را داشته باشیم که موجبات تحصیلات فرزندان‌شان به نحو احسنت فراهم کنندچشم داشت درستی نیست. مجازات چنین افرادی وقتی مسیر است که نظام امکان آموزش را فراهم کند ولی آن ها مانع از تحصیل فرزند شوند.وی در ادامه با اشاره به اینکه قطع یارانه‌ها تاثیرگذار نیست، می‌افزاید:حذف یارانه ها مستلزم موارد دیگری است که فکر نکنم این مورد(منع فرزند از تحصیل) شامل آن‌ها شود. از طرفی اگر ممانعت از تحصیل فرزند به علت مشکلات مالی بوده، حذف یارانه نه تنها کمکی به آن نخواهد کرد بلکه باعث می شود کودکان از سایر امکانات زندگی نیز محروم شوند.


هزینه های تحصیل چقدر است؟
با توجه به اینکه ممانعت از تحصیل بیشتر در مناطق فقیرنشین انجام می شود براساس گفته‌های محمد دیمه‌ور اگر یک خانواده فرزند خود را از تحصیل منع کند یارانه کل خانواده قطع می‌شود. این بدان معنی است که در یک خانواده 5 نفره(در خانواده‌های فقیر جمعیت بالای 5 نفر معمول است) اگر فرزندشان را از تحصیل منع کنند سالانه بالغ بر 2 میلیون و هفتصد و سی هزار تومان از دست خواهند داد. این در حالی است که درچنین خانواده‌هایی فرزندشان را به کار در بیرون از خانه می‌فرستند و با حسابی سرانگشتی درآمد آن‌ها سالانه از این مقادیر بیشتر خواهد شد.


گفتنی است یارانه هر فرد در ایران حدود 45 هزار و پانصد تومان است. در کنار این مسائل باید هزینه‌های تحصیل را نیز برای یک دانش آموز لحاظ کرد. سوای هزینه‌های خوراک و پوشاک هزینه لوازم التحریر و همچنین کتب درسی در سال به عهده خانواده‌ها بوده است.


براساس گفته‌های فانی، وزیر آموزش و پرورش در سال 94، سهم هر دانش آموز از بودجه سال 1394 وزارت آموزش و پرورش درمقطع ابتدایی حدود یک میلیون و 400 هزار تومان برای دوره راهنمایی 2 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.


حال با توجه به اینکه یک دانش آموز در هر سطح تحصیلی خرج‌هایی مانند لوازم التحریرو کتب درسی دارد، خرج تحصیلی یک دانش آموز سالانه بیش از 2 میلیون تومان می شود.

 اخباراجتماعی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------