محيط زيست ممنوع‌التصوير شده‌است



 اخبار اجتماعی  ,خبرهای اجتماعی , ابتکار

بسياري مي‌گويند روحاني در كابينه‌اش تنهاست و همواره اوست كه بار سياسي تمام كابينه را به دوش مي‌كشد و چند قدم جلوتر از وزرايش قدم برمي‌دارد. اما اين‌بار يك زن از كابينه حسن روحاني لب به سخن گشوده و از سختي‌ها و مشكلاتي كه در اين سه سال گذشته پيش روي دولت بوده سخن مي‌گويد.

شايد در اين سه سال به وفور از سختي‌هاي دولت كلام ساز شده باشد اما بي‌شك اين نخستين‌بار است كه يك عضو كابينه از چرايي و اهداف سياسي انتخاب حسن روحاني در خرداد ٩٢ اين گونه بي‌پروا يا صراحت سخن به ميان مي‌آورد. اگرچه غيرسياسي‌ترين جايگاه را در كابينه داراست اما بي‌شك سياستمردان با برنامه‌ها و سياست‌هاي‌شان بيشترين تاثير را در حوزه كاري او دارند و شايد همين امر سبب شده تا زني كه در سال ٨٥ از سوي سازمان ملل به عنوان قهرمان زمين شناخته شد در ايران اما همواره به عنوان چهره‌اي سياسي و زني كه در آبان سال ٥٨ از ديوار سفارت امريكا بالا رفت و در كنار هم سالانش انقلاب دوم را رقم زد شناخته مي‌شود.

 

معصومه ابتكار كه در دولت خاتمي هم سكان سازمان محيط زيست را در دست داشت و در دولت روحاني بعد از ٨ سال وقفه دوباره به اين سازمان بازگشت، امروز و تنها چند روز پس از سه سالگي دولت روحاني و در ديداري كه با جوانان و دانشجويان داشته است از هدف ائتلافي كه حسن روحاني را رييس‌جمهور كرد سخن مي‌گويد.

 

ابتكار مهم‌ترين عامل را همان چيزي مي‌داند كه حسن روحاني در اين سه سال براي رسيدن به آن تلاش بسياري كرد، اگرچه دولت هنوز با آن فاصله زيادي دارد. رييس سازمان محيط زيست مي‌گويد: يكي از مهم‌ترين اهداف در سال ٩٢ كه منجر به شكل‌گيري ائتلافي بزرگ براي انتخاب آقاي روحاني شد، ايجاد جرياني براي گفت‌وگوي ملي و دروني در كشور و كم كردن فاصله ميان اقشار مختلف جامعه و استقبال از تنوع ديدگاه‌ها و سلايق سازنده بود. در عين حال او از كساني كه مقابل اين موضوع قد علم كرده‌اند انتقاد مي‌كند و معتقد است جرياني خاص عمدا در تلاش است تا با ايجاد جنگ فقير و غني، شكاف‌هاي بين‌نسلي، درگيري‌هاي قوميتي و... امتيازها و بهره‌برداري‌هاي سياسي خود را داشته باشد.

 

او از نااميدي در بخشي از جامعه سخن مي‌گويد و دليل آن را تخريب‌هاي مداوم و جهت‌دار دولت از سوي مخالفان مي‌داند. ابتكار صدا و سيما را هم هدف شديدترين انتقادهايش قرار داده و مي‌گويد: برخي اعضاي هيات دولت تقريبا از بخش خبر رسانه ملي حذف شده‌اند مگر آنكه قرار باشد موج منفي عليه آنها در جامعه ايجاد شود. در ميان همه اين انتقادها اما گريزي هم به حاميان روحاني در جامعه مي‌زند، آنجايي كه مي‌گويد مطالبات بايد بر اساس واقعيات باشد. قهرمان زمين در كابينه حسن روحاني تمام قد از رييسش در كابينه دفاع كرد و اميدوار است با آغاز به كار مجلس دهم و دستور كار منطقي‌تر و متعادل‌تر نمايندگان اين مجلس، دولت با خاطر آسوده‌تري بتواند به ساير حوزه‌ها و موضوعات رسيدگي كند.


تلاش براي گفت‌وگوي ملي موجب انتخاب روحاني شد
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط زيست؛ معصومه ابتكار در نشست با جوانان و دانشجويان اظهار كرد: اقدامات دولت يازدهم را بايد با توجه به شرايط و اقتضائات زمان روي كار آمدن آن سنجيد؛ بي‌شك رييس‌جمهور و اعضاي دولت تمام تلاش خود براي تحقق كامل وعده‌ها را به كار بسته‌اند اما حجم بحران‌ها و چالش‌ها به گونه‌اي است كه نمي‌توان در كوتاه‌مدت در تمامي عرصه‌ها به موفقيت رسيد.

 

وي با اشاره به شرايط سال ٩٢ يادآور شد: يكي از مهم‌ترين اهداف در سال ٩٢ كه منجر به شكل‌گيري ائتلافي بزرگ براي انتخاب آقاي روحاني شد، ايجاد جرياني براي گفت‌وگوي ملي و دروني در كشور و كم كردن فاصله ميان اقشار مختلف جامعه و استقبال از تنوع ديدگاه‌ها و سلايق سازنده بود. رييس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: جرياني خاص عمدا در تلاش است تا با ايجاد جنگ فقير و غني، شكاف‌هاي بين‌نسلي، درگيري‌هاي قوميتي و... امتيازها و بهره‌برداري‌هاي سياسي خود را داشته باشد و از اين رو از جمله رسالت‌هاي مهم حاميان دولت و جريان اصلاحات تقابل با اين انديشه و ايجاد وحدت در كشور از طريق ايجاد فضايي سالم و منطقي براي طرح ديدگاه‌ها و گفت‌وگو است.

 

ابتكار با تاكيد بر اينكه گفت‌وگو و نقد سازنده و درست يكي از بنيان‌هاي مهم بلوغ سياسي در جوامع است، اظهار كرد: نبود گفت‌وگو و نقد در جوامع علاوه بر تمام آثار و ابعاد منفي مي‌تواند منجر به رشد خشونت شود. وي ضمن يادآوري اين موضوع كه مطالبات بايد بر اساس واقعيات باشد، خاطرنشان كرد: نگاه واقع‌بينانه به ابعاد موانع و مشكلات پيش روي دولت نشان مي‌دهد اگرچه هنوز مطالبات بسياري به‌ويژه در حوزه جوانان وجود دارد اما دولت هرگز از مواضع خود عقب‌نشيني نكرده و هر روز در تلاش است تا شرايط در عرصه‌هاي مختلف بهبود يابد.


برخي اعضاي هيات دولت از رسانه ملي حذف شده‌اند
رييس سازمان حفاظت محيط زيست به موفقيت دولت يازدهم در عرصه‌هاي مختلف از جمله عرصه بين‌المللي اشاره كرد و افزود: تغيير بسيار جدي فضا براي حضور ايران در عرصه بين‌المللي منجر به آن شده كه تنها در حوزه محيط زيست، شاهد اجرايي شدن ١٢ تفاهمنامه بين‌المللي باشيم كه به طور نمونه مي‌توان از برگزاري دوره آموزشي براي ١٢ محيط‌بان ايراني در اتريش نام برد.

 

ابتكار با اشاره به برخي اقدامات دولت در حوزه محيط زيست خاطر‌نشان كرد: پيگيري ويژه براي احياي درياچه اروميه و بهبود وضعيت اين درياچه كه نشان‌دهنده اثربخشي اقدامات است همچنين اقدامات موثر براي رفع چالش آلودگي هوا در كلانشهرها كه كيفيت هواي تنفسي حداقل ٣٥ ميليون شهروند ايراني را در بر مي‌گيرد، حمايت از حضور و مطالبه‌گري سمن‌هاي مردم‌نهاد و اقدام براي احياي تالاب‌ها برخي اقدامات صورت گرفته در اين حوزه است. وي بخشي از فضاي نااميدي ايجاد شده در جامعه را ناشي از تخريب مداوم و جهت‌دار دولت در رسانه‌هاي خاص و سانسور اخبار و اقدامات مثبت در همان رسانه‌ها و عدم اطلاع‌رساني به مردم دانست و ادامه داد: به طور نمونه مي‌توان گفت برخي اعضاي هيات دولت تقريبا از بخش خبر رسانه ملي حذف شده‌اند مگر آنكه قرار باشد موج منفي عليه آنها در جامعه ايجاد شود.

 

رييس سازمان حفاظت محيط‌‌ زيست اضافه كرد: حدود دو سال است كه معاونت سياسي صدا و سيما مانع از پخش اخبار مهم محيط زيستي از رسانه ملي شده كه البته اميدواريم با تغيير مديريت صدا و سيما شاهد اصلاح اين روند نادرست باشيم. ابتكار در ادامه به برخي مانع‌تراشي‌هاي مجلس نهم براي دولت يازدهم اشاره كرد و گفت: اميدواريم با آغاز به كار مجلس دهم و دستور كار منطقي‌تر و متعادل‌تر نمايندگان اين مجلس براي همكاري بين قوا، دولت با خاطر آسوده‌تري بتواند به ساير حوزه‌ها و موضوعات رسيدگي كند و در راستاي برآورده كردن مطالبات مردمي و جوانان گام بردارد.

 

وي از اتفاق نظر در هيات دولت براي جوان‌سازي گام‌به‌گام سطوح مختلف مديريتي خبر داد و افزود: شرايط خاص آغاز به كار دولت يازدهم باعث شد تا تصميم بر حضور افراد با تجربه مديريتي بالاتر براي اصلاح چرخه معيوب تصميم‌گيري‌هاي گذشته باشد و البته گذشت زمان هم اثبات كرد اين تصميم اشتباه نبوده است اما در حال حاضر معتقديم بايد در سطوح مختلف مديريتي به ويژه براي كسب تجربه از نيروهاي جوان بهره بگيريم. رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پايان تاكيد كرد: اميدواريم تدوام همراهي و همفكري جوانان با دولت يازدهم منجر به كسب موفقيت‌هاي بيشتر دولت در تمامي ابعاد شود.


  اخبار اجتماعی  - اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------