قبل از سن قانونی رستگار شوید!



 اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی ,دیپلمه‌شدن دخترها در ۱۵سالگی

 پیامدهای احتمالی دیپلمه‌شدن دخترها در ۱۵سالگی
قبل از سن قانونی رستگار شوید!

مادران کوچک، هنرمندان کوچک و ورزشکاران کوچک شنیده بودیم، اما دیپلمه‌های کوچک نشنیده بودیم که این‌روزها به‌واسطه‌ی دلسوزان حوزه‌ی زنان به این عبارت نیز برمی‌خوریم! جالب‌تر آنکه بیشتر تصمیمات در حیطه‌ی مسائل مربوط به زنان این‌روزها با در تقابل قراردادن مفهوم «عدالت جنسیتی» در مقابل «برابری جنسیتی» شکل می‌گیرد.

در اینکه دو مفهوم فوق باید به‌طور دقیق و تخصصی مورد کارشناسی واقع شود، شکی نیست، اما سوءبرداشت‌ها و استفاده از عباراتی ازاین‌دست پوشیده در هاله‌ای از ابهام، در بلندمدت می‌تواند لطمات بسیاری را به پیکره‌ی قانونگذاری و فرهنگ‌سازی در مسائل حقوقی و اجتماعی و فرهنگی زنان ایفا کند. در طی روزهای گذشته رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تکیه بر این مورد که «برخی به‌نام عدالت جنسیتی، برابری جنسیتی را قالب می‌کنند و درحالی‌که ملاک‌های عدالت جنسیتی را به‌طور کامل مشخص نکرده‌اند، خواستار اجرای آن در کشور هستند»،

 

ضمن اشاره به سند مهندسی فرهنگی عنوان کرد:‌ «با توجه به بلوغ زودرس دختران در سند مهندسی فرهنگی در قالب طرح غنی‌سازی و فشرده‌سازی دوره‌ی درسی پیشنهاد کرده‌ایم تا زمینه‌ای فراهم شود که دختران بتوانند ١٥‌سالگی دیپلم و ١٨‌سالگی مدرک کارشناسی دریافت کنند. افزون‌بر آن، شرایط کار آنها به‌گونه‌ای طراحی شود که مجبور نشوند برده‌وار به‌کار بپردازند»، و این مسئله اگرچه در ظاهر نشان از تلاش در جهت احقاق حقوق دختران و زنان دارد، اما کمی دقیق‌تر شدن در آن، چالش‌های بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

 

درست است که چنین طرح‌هایی بسیار گفته و شنیده می‌شوند و هیچ ضمانت اجرایی برای دستیابی به آنها وجود ندارد، اما بیان و مطرح‌کردن آنها می‌تواند حکایت از حکمفرمایی و وجود چنین تفکری در میان افرادی که امکان سخن‌گفتن در حوزه‌ی زنان را دارا هستند، داشته‌باشد و دیگر اینکه می‌تواند فضایی فکری‌ای را در جامعه ایجاد کند که شاید بدون بررسی و لحاظ کردن جنبه‌های مختلف یک مسئله، به نوعی ره‌بردن به ترکستان است! نگاهی گذرا به سیستم آموزشی در سراسر جهان نشان می‌دهد که هیچ نمونه‌ی قابل اعتنایی به چشم نمی‌خورد که برای طول دوران تحصیل دانش‌آموزان خود، ویژگی‌های جنسیتی را لحاظ کنند. چه‌بسا با تمرکز بیشتر بر توانمندسازی دختران برپایه‌ی آموزش‌های صحیح  و به‌دست‌آوردن خودباوری‌های بربادرفته‌ی بخشی از آنان در طول تاریخ مردسالار، تلاش می‌شود تا این توجه دلسوزانه به مسائل زنان لحاظ شود. به بیان دیگر در شرایطی که فعالان حقوق بشر در جهان تلاش می‌کنند تا برنامه‌هایی برای رشد برابر زنان و مردان و ازبین‌بردن کلیشه‌های نادرست جنسیتی به‌ویژه در سیستم‌های آموزشی خود بگنجانند، مطرح‌کردن چنین ایده‌هایی که معمولا از سوی بانوان فعال در عرصه‌های سیاسی کشور مطرح می‌شود، نه‌تنها نمی‌تواند پایه و اساس کارشناسی داشته باشد، بلکه از بدعت‌های آموزشی به‌شمار می‌رود، بدعتی که فرهگ‌سازی معنادار و دنباله‌داری را در حوزه‌های مربوط به ازدواج، انتخاب شغل و... صورت می‌دهد تاجایی‌که ممکن است امنیت شغلی و روانی پسران را نیز در آینده تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

براساس گزارشی که مرکز آمار و تحقیقات بین‌المللی World Education Services در سال ٢٠١٣ منتشر کرد، بیش از ٩٧درصد دانش‌آموزان ایرانی با موفقیت از مقطع راهنمایی وارد دبیرستان می‌شوند، اما دختران با ٩١درصد دبیرستان را به پایان می‌رسانند که در مقایسه با نرخ ٧٠‌درصدی پسرانی که موفق به گرفتن دیپلم می‌شوند، در سطحی بالاتر و آمده‌تر برای ورود به بازار کار، زندگی یا دوره های دانشگاهی هستند. چنین طرح‌هایی ضمن محدود کردن موفقیت‌های تحصیلی دختران با فشاری که در آموزش بر آنها وارد می‌شود، ازآنجاکه فاصله‌ی زمانی قابل توجهی هم بین خروج از دوره‌ی متوسطه برای دختران با پسران با درنظرگرفتن زمان فارغ‌التحصیلی‌شان از دبیرستان و احتساب دوره‌ی دوساله‌ی سربازی‌شان، ایجاد می‌کند، می‌تواند به‌نوعی تعادل بازار کار را به‌هم‌بزند، زیرا دخترها به‌سرعت بیشتری می‌توانند فرصت‌های احتمالی شغلی را تصاحب کنند.

 

ضمن اینکه با فرض صحیح و کارآمد بودن چنین طرح‌هایی، برای اعلام عمومی و اجرایی‌کردن آن ضرورت دارد که متخصصان حوزه‌ی آموزش، در کنار اندیشمندان و فعالان عرصه‌ی زنان و کارشناسان حقوقی بررسی‌هایی همه‌جانبه را با توجه به توانایی‌های کودکان فارغ از جنس و جنسیت، در این راستا انجام دهند تا امکان رشد و پرورش بهتر دختران و پسران نازنین ایرانی فراهم شود. اما آنچه در این زمینه و مسائل مشابه به‌نظر می‌رسد این واقعیت است که پرداختن به یک مقوله از مسائل یک گروه اجتماعی، تنها به صرف  همانندی در جنسیت رخ نمی‌دهد و گاهی دلسوزی‌های کارشناسی‌نشده، بیش‌ازآنکه به بهبود شرایط آن گروه منجر شود، پیچیدگی‌های بیشتری را سبب خواهد شد که شاید وضعیت را چندین‌گام به عقب برگرداند و درست اینجاست که به یاد این عبارت می‌افتیم که: «دشمن دانا بلندت می‌کند...!»

 

 اخباراجتماعی  - سایه /سروناز بهبهانی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------