شناسایی 19 شرکت کلاهبردار با 480 میلیارد تومان فرار مالیاتی



 اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی, جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا

جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا از شناسایی 19 شرکت کلاهبردار با 480 میلیارد تومان فرار مالیاتی خبر داد.

به گزارش ایرنا ، سردار مسعود منفرد روز شنبه در تشریح شناسایی این شرکت ها گفت: در این رابطه سه تن در بازداشتگاه بسر می برند و در اختیار قوه قضائیه قرار دارند که یکی از آنان در زمینه کلاهبرداری و جعل اسناد سابقه دارد.


منفرد گفت:‌پلیس در عملیات ویژه ای 2 موسسه بزرگ در تهران با فعالیت غیر قانونی را شناسایی کرد که این موسسات اقدام به فروش فاکتورهای جعلی می کردند؛ ضمن اینکه از مهر برخی شرکت ها که وجود خارجی نداشتند و همچنین از فاکتور و مهر شرکت های ثبت شده نیز سوء استفاده می کردند.


وی درباره شرکت های ثبت شده اظهار کرد: این شرکت ها ، فاکتور و مهرهای خود را در اختیار این موسسات قرار داده بودند که موسسات یاد شده نیز از این فاکتور و مهر ها سوء استفاده می کردند.


منفرد ادامه داد: مهر شرکت هایی که سالم و قانونی کار کرده اند و دارای برندهای معتبری بوده اند مورد سواستفاده این موسسات قرار گرفته است؛ به گونه ای که این موسسات از مهر این شرکت ها استفاده و فاکتورهایی به سازمان مالیاتی کشور ارائه می کردند و شرکت های معتبر هم بعد از مدت ها متوجه می شدند که از فاکتور و مهر آن ها سوء استفاده و برای آنها فرار مالیاتی در نظر گرفته شده است.


وی ادامه داد: اقدام اصلی این موسسات، فرار مالیاتی و همچنین سوءاستفاده از شرکت ها برای اخذ وام های کلان و مختلف از بانک های کشور و همچنین فروش کالاهای قاچاق و جلوه دادن کالاها به صورت قانونی بوده است.


منفرد اضافه کرد:موسسه ای دیگر مهر شرکت ها را جعل می کرد که در این راستا 150 مهر جعلی کشف شد؛ این موسسه همچنین از طریق فروش فاکتور های شرکت ها ، سرمایه کلانی را به جیب زده است.


جانشین پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: برخی از شرکت های سوری که فاکتورهای خود را در اختیار این موسسات گذاشته اند درصدی از سود را از این موسسات دریافت می کردند.


منفرد ادامه داد: برخی از شرکت های کلاهبردار، دارای ساختمان مجهزتر و کارمندان بیشتری بودند که عموما کارمندان آنها از موضوع کلاهبرداری مطلع نبودند.


به گفته این مقام انتظامی، یکی از این شرکت ها از حدود 600 مهر جعلی و ساخته شده و فاکتورهای چاپ شده معتبر استفاده می کرد و از این طریق فرار مالیاتی داشتند.


جانشین پلیس آگاهی ناجا با اشاره به محدودیت برای نام بردن از این موسسات، گفت: پرونده این موسسات و شرکت ها در حال رسیدگی است؛ این موسسات و شرکت ها در پوشش های مختلف دفاتر بیمه فعالیت می کردند و از هر ترفندی برای کلاهبرداری استفاده می کردند.


به گفته سردار منفرد، این موسسات و شرکت ها در بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان، مازندران و البرز فعالیت داشته اند.


وی به تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان بازرسی کل کشور، سازمان مالیاتی و پلیس آگاهی ناجا برای بررسی دقیق این پرونده اشاره کرد و گفت: برخی از شرکت هایی که از مهر آنها سوء استفاده شده است باید دعوت شوند تا اطلاعات دقیق تری بدست آوریم.


منفرد اضافه کرد: فروش فاکتور و فرار مالیاتی این شرکت ها به این شکل بوده است که برای نشان دادن کارکرد مطلوب خود از طریق فاکتور شرکت ها، خرید می کردند که نشان دهنده میزان خرید و فروش کالاهای مختلف بوده است؛ براین اساس هر چه فاکتورهای بیشتری ایجاد می کردند ، عملکرد بیشتری از خود نشان می دادند و زمانی که خرید و فروش یکسان بود ، فرار مالیاتی داشتند و درصورتی که خرید بیشتر و فاکتور کمتر بود از سازمان مالیاتی کشور طلبکار می شدند.


وی ادامه داد: این کلاهبرداری سبب شد تا شرکت هایی که قانونی کار می کردند مورد سوء استفاده قرار بگیرند و مالیات فراوانی پرداخت کنند و برخی از شرکت ها نیز به خاطر این کلاهبرداری نابود شوند.


منفرد اضافه کرد: شرکت هایی که کارشان قانونی است باید به سازمان مالیاتی کشور مراجعه کنند چرا که این سازمان، فاکتورهایی از این شرکت ها در اختیار دارد که باید شرکت ها با مراجعه خود و ارائه توضیحات، تبرئه شوند.


جانشین پلیس آگاهی ناجا تاکید کرد: در رسیدگی به این کلاهبرداری تاکنون تنها 19 شرکت مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته و با توجه به 750 شرکتی که مهرهای آن ها بدست آمده است، ممکن است تعداد شرکت های کلاهبردار افزایش یابد که البته بررسی های ما ادامه دارد.


منفرد اضافه کرد: با همکاری مراجع قضائی، بازپرس پرونده و پلیس آگاهی به صورت ویژه و شبانه روزی و حتی در ایام تعطیل به این پرونده رسیدگی می شود.


وی افزود: در این راستا تعدادی از متهمان دستگیر شده و با وثیقه آزاد شده اند اما مسئولان اصلی موسسات که سه تن(دو مرد و یک زن) هستند در بازداشت به سر می برند و در اختیار قوه قضائیه اند که البته یکی از آن ها در زمینه جعل اسناد و کلاهبرداری سابقه دار و متهمان دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشدند.


منفرد گفت: به نظر می رسد این موسسات از سال 90 کار خود را آغاز کرده بودند و در نیمه دوم سال گذشته با مراجعه چند شرکت که برای آن ها اظهارنامه مالیاتی آمده بود و متوجه شده بودند که از مهر و فاکتورهای آن ها سوء استفاده شده است ، پیگیری این موضوع آغاز شد.
وی به عنوان نمونه به یکی از شرکت های کلاهبردار اشاره کرد و گفت: یکی از شرکت ها، ساختمان چهار طبقه بوده و کارمندان بسیاری داشته است که با توجه به موقعیتی که این شرکت داشت، شناسایی آن سخت بود اما با بازرسی های صورت گرفته، ماهیت اصلی شرکت مشخص شد.


به گفته وی برخی از مهر و فاکتورها به منزل برخی از کارکنان منتقل شده بود که آن ها نیز کشف شد.


منفرد یکی از آسیب های ناشی از کلاهبرداری این شرکت ها را قانونی نشان دادن قاچاق عنوان کرد و گفت: از اواخر سال گذشته اقدامات لازم برای برخورد با کلاهبرداری این شرکت ها آغاز شد اما تاکنون نتوانستیم تمام تخلفات شرکت ها را رسیدگی کنیم که امیدواریم با رسیدگی و بررسی بیشتر مبلغ واقعی سوء استفاده آن ها را گزارش دهیم.


جانشین پلیس آگاهی از شرکت هایی که از این طریق مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند خواست تا با شماره 66755090 یا شماره 73046166 تماس بگیرند.


منفرد به شرکت ها توصیه کرد تا نظارت و کنترل خود را بر فاکتورها و مهرهای شرکت بیشتر کنند و چنانچه فاکتورهای خود را به هر دلیلی سفید و مهرها را بدون حساب و کتاب در اختیار فرد یا افرادی قرار می دهند، کنترل بیشتری داشته باشند.


منفرد گفت: چندین شرکت دیگر هم شناسایی شده اند که در آینده نزدیک با آن ها برخورد قانونی خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------