توضیح واعظی درباره انتشار اطلاعات کاربران یکی از اپراتورها



 اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل, داعش

 همزمان با ادامه پیشروی‌های ارتش عراق در شرق رمادی، فرمانده عملیات الانبار از کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد داعش و چند تروریست دیگر در "جزیره خالدیه" خبر داد.

به گزارش  ایسنا  ، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، اسماعیل المحلاوی، فرمانده عملیات الانبار عراق اعلام کرد که یگان‌های لشگر دهم ارتش با کمک جنگنده‌های ائتلاف و نیروی هوایی موفق شدند 10 تروریست را در جزیره خالدیه در 23 کیلومتری شرق رمادی از پای درآورند که "ابوحفصه اللیبی"، یکی از فرماندهان ارشد داعش جزو این افراد است.
 
وی گفت که نیروهای عراقی همچنان به پیشروی خود برای آزادسازی کامل مناطق و روستاهای جزیره خالدیه ادامه می‌دهند.
 
المحلاوی اعلام کرد که یگان‌های ارتش عراق وارد درگیری‌هایی با داعش در جزیره خالدیه شدند که در نتیجه خمیس المحمدی، فرمانده ارشد نظامی ارتش به ضرب گلوله تک‌تیراندازهای داعش کشته شد.
 
فرمانده عملیات الانبار صبح روز شنبه آغاز عملیات آزادسازی جزیره خالدیه را اعلام کرده بود.
 
جزیره خالدیه، آخرین مقر داعش در شرق رمادی است و به دلیل اینکه در مسیر بین المللی سریع میان فلوجه و رمادی واقع شده است، اهمیت زیادی دارد. تروریست‌های داعش همواره حملات موشکی و خمپاره‌ای را به سمت مرکز خالدیه انجام می‌دهند.
 
همچنین المحلاوی از آغاز عملیات آزادسازی منطقه البوعبید در شرق رمادی خبر داد.
 
از سوی دیگر، احمد الجبوری، استاندار صلاح الدین اعلام کرد که نیروهای عراقی در حال حاضر در عملیات آزادسازی شرقاط زمام امور را در دست دارند و تنها 10 کیلومتر با مرکز این شهر فاصله دارند.
 
به گفته الجبوری داعش غیرنظامیان را به سمت مناطق تحت سیطره خود می‌کشاند و آواره شدن غیرنظامیان از این شهر فاجعه جدیدی را می آفریند.
 
نیروهای عراقی اخیرا عملیات آزادسازی مناطق شمال صلاح الدین و جنوب موصل را آغاز کردند.



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به انتشار اطلاعات کاربران یکی از اپراتورها، گفت: دو سال و نیم قبل یکی از اپراتورهای کشور اطلاعاتش را در اختیار یکی از نهادها گذاشت که متأسفانه این اطلاعات توسط یکی از کارکنان این نهاد به بیرون درز کرد.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی در گزارشی از آسیب‌شناسی وضعیت ICT کشور، گفت: متأسفانه اطلاعاتی که دو سال و نیم قبل توسط یکی از اپراتورهای کشور در اختیار یکی از نهادها قرار گرفته بود، توسط یکی از کارکنانش به بیرون درز کرد و همان اطلاعات با روش دیگری در این مقطع در یکی از کانال‌های تلگرامی انتشار یافت.

وی ادامه داد: در پی وقوع این مسأله به سرعت تماس گرفتیم و آن کانال را مسدود کردیم و آن اپراتور نیز روند شکایت از انتشاردهنده این اطلاعات را در دست دارد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان اینکه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات را تا حد قابل قبولی به وجود آورده‌ایم، از افتتاح فاز اول این شبکه در 27 خردادماه سال جاری سخن گفت و افزود: در تداوم افتتاح مرکز ملی تبادل اطلاعات در تهران تا پایان سال این مرکز در شهرهای مشهد، ‌شیراز و تبریز راه‌اندازی خواهد شد؛ تاکنون 67 دستگاه به این شبکه متصل شده است.

واعظی راه‌اندازی دولت الکترونیک، دولت همراه و دولت هوشمند را از جمله سیاست‌های وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و افزود: نسل چهارم و پنجم و اینترنت اشیاء را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

وی با اشاره به جایگاه ‌ICT  در برنامه ششم توسعه، گفت: در طول برنامه ششم توسعه 60 هزار میلیارد تومان در حوزه ICT باید سرمایه‌گذاری شود که پیش‌بینی می‌شود 65 درصد توسط بخش خصوصی و 35 درصد توسط بخش دولتی انجام شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، تأکید کرد: همزمان با توسعه شبکه ملی اطلاعات شبکه ملی اطلاعات صیانت فرهنگی و اجتماعی را توسعه می‌دهیم، دنبال اینترنت سالم هستیم. باید از فرصت‌های اینترنتی استفاده کرد. در بخش فرهنگی، اجتماعی و فنی باید از تهدیدات آن کاسته شود.

واعظی با اشاره به کاهش چشمگیر استفاده عمومی از فیلترشکن و کلیک سایت‌های مستهجن توسط کاربران ایرانی، گفت: طی سه سال گذشته در حوزه فرهنگی و فیلترینگ هوشمند اقدامات خوبی انجام گرفته است. به نحوی که این تغییر از 5 درصد گذشته به نیم درصد کاهش یافته و میزان استفاده از فیلترشکن و رفتن سراغ سایت‌های مستهجن کاهش معناداری پیدا کرده است.

وی از نوشته شدن 120 هزار اپلیکیشن و ایجاد 70 هزار فرصت شغلی طی سه سال گذشته خبر داد.

واعظی از کسب امتیازات خوب برای خرید فناوری‌های پیشرفته در حوزه ICT خبر داد و افزود: درصددیم تا حد امکان هم محصولات و هم شبکه اطلاعات را بومی کنیم و شبکه توانا در پی تحقق این هدف است.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با تشریح عملکرد وزارتخانه متبوعش در حوزه پست و خدمات پستی، گفت: زیرساخت خدمات پستی طی سه سال گذشته متحول شده است. در ابتدای دولت زیان انباشته پست 350 میلیارد تومان و بدهی به پیمانکاران 150 میلیارد تومان بود ولی امروز همه زیان‌ها جبران شده است. پست با 22 خدمت جدید و همراه شدن با ICT توانسته است همه مشکلات خود را حل کند و درآمد خود را 69 درصد افزایش دهد.

به گفته واعظی در ابتدای دولت یازدهم پایش فرکانس کشور با سرعت 26 گیگابیت انجام می‌گرفت ولی امروز این سرعت به 110 گیگاهرتز افزایش یافته است. در ابتدای این دولت هیچ روستایی اینترنت نداشته است اما امروز 18 هزار روستا به اینترنت متصل است.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ارائه خدمات در حوزه سلامت،‌آموزش، کشاورزی و بانک به روستاها را از طریق ICT با راندمان و سرعت بیشتری دانست.

واعظی کم کردن از ترافیک بین‌المللی و افزایش ترافیک داخلی را از دیگر سیاست‌های مهم وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و افزود: در ابتدای دولت 10 درصد مردم از ترافیک داخلی و 90 درصد از ترافیک بین‌المللی استفاده می‌کردند اما امروز 40 درصد مردم از ترافیک داخلی و 60 درصد از ترافیک بین‌المللی استفاده می‌کنند که ما امیدواریم سهم استفاده از ترافیک داخلی تا پایان دولت به 50 درصد افزایش یابد.

وی با تشریح عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه شبکه انتقال داخلی،‌ پهنای باند، اینترنت، موبایل و تلفن ثابت و سرمایه‌گذاری در نسل سوم تلفن همراه، گفت: در ابتدای دولت ظرفیت شبکه انتقال داخلی 900 مگابیت بود که این عدد به 4 هزارو 100 بیت افزایش یافته است. ظرفیت پهنای باند در ابتدای دولت 625 مگابیت بود که به 4 هزار مگابیت افزایش یافته است.

واعظی افزود: در حوزه تعداد مشترکان اینترنت، موبایل و تلفن ثابت‌ تعداد مشترکان از 5 میلیون و 400 هزار نفر به 36 میلیون نفر افزایش یافته است. در حوزه سرمایه‌گذاری در نسل سوم تلفن هوشمند تعداد آنتن‌های BTS از 943 به 15 هزار و 43 افزایش داشته است.

وی حجم بازار در حوزه ICT را حدود 42 هزار میلیارد تومان اظهار کرد و افزود: تا پایان برنامه ششم به 86 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

  وزیر ارتباطات در عین حال به سهم ناچیز ایران از بازار جهانی در حوزه ICT اشاره کرد و افزود: سهم بازار جهانی از ICT 3 هزارو 500 میلیارد دلار است ولی سهم ایران 4 دهم درصد است.

با سفر به عراق و افغانستان متوجه سرعت خوب اینترنت در ایران می‌شویم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش گفت: این که گفته می‌شود سرعت اینترنت در ایران از عراق و افغانستان هم کمتر است باید بگویم بنده به این کشورها سفر کردم شما هم اگر به این کشورها سفر کنید متوجه اختلاف سرعت اینترنت ایران با این کشورها می‌شوید

واعظی در واکنش به انتقاد برخی نمایندگان گفت: هزینه اینترنت در ایران از معدل جهانی بسیار کمتر است.

وی ادامه داد : اگر استفاده از اینترنت بین‌المللی که 10 هزار تومان هزینه داشته باشد هزینه استفاده از انیترنت دائمی بین 500 تا هزار تومان است.

وی کاهش 20 درصدی هزینه مکالمه تلفن همراه، و کاهش هزینه‌ی اینترنت بین 18 تا 30 درصد را یاد آور شد و افزود: وزارت ارتباطات به تازگی چنین تصمیم گرفته است تا هم هزینه تلفن همراه و هم هزینه‌ی اینترنت بسته به حجم پهنای باند کاهش یابد و طبیعتا افرادی که از پهنای باندداخلی استفاده کنند هزینه کمتری می‌پردازند.

واعظی در واکنش به این انتقاد که چرا سرعت اینترنت کاهش یافته است گفت: افزایش سرعت اینترنت در نسبت معکوس با افزایش تعداد کاربران است. اما گام به گام در صدد افزایش سرعت اینترنت هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیگیری وزارت‌خانه متبوعش برای توقف پیامک‌های تبلیغاتی گفت: ارسال  پیامک‌های تبلیغاتی بدون رضایت مشترکان سال گذشته به ما گزارش شد و ما همان زمان همه اپراتورهای تلفن همراه را مامور ایجاد سامانه‌ای کردیم که اگر مشترکی نمی‌خواست پیامکهای تبلیغاتی دریافت کند با ارسال یک عدد به آن سامانه پیامک‌های تبلیغاتی را متوقف کند.

وی گسترش دولت الکترونیک را موجب مهاجرت معکوس از روستاها به شهرها دانست و افزود: درصددیم اینترنت روستاها را تا پایان دولت دهم به 35 هزار روستا گسترش دهیم تا دیگر شاهد سفر روستائیان برای انجام امور زندگیشان نباشیم. همچنین در حوزه تلفن ثابت نیز اسم روستاهای دور افتاده را به بنده بدهید تا با اولویت خطوط تلفن ثابت به آن مناطق کشیده شود.

واعظی از هزینه‌ی 20 میلیارد تومانی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات برای سالم سازی فضای مجازی خبر داد و افزود: تا حد توان محتوای اینترنت را داخلی خواهیم کرد  و پیوست فرهنگی که در دستور شورای عالی فضای مجازی است را دنبال خواهیم کرد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------